Etyka biznesu, to bardzo młoda dziedzina wiedzy, która zajmuje się refleksją nad etycznym wymiarem prowadzenia biznesu (zarabiania pieniędzy).
Etyka jest nauką o moralności. Zaś moralność, to zestaw norm społecznych i zasad, które regulują nasze codzienne życie, a które:
zmieniają się na przestrzeni wieków w obrębie danej społeczności,
w jednym czasie są zróżnicowane, w zależności od położenia geograficznego społeczności poddanej analizie.
Etyka prowadzonego biznesu na SKP musi w pierwszej mierze zająć się opisywaniem kontrowersyjnego zachowania spotykanego w branży, aby następnie przejść do drugiej fazy polegającej na wyznaczeniu nowych kierunków postępowania w naszym biznesie.
Podstawą do jakichkolwiek rozważań w tym zakresie musi być przyjęcie tej tezy, że w każdej sytuacji przedsiębiorcy prowadzący SKP muszą kierować się dwoma następującymi kryteriami:
koncentrować się na oferowaniu społeczeństwu wysokiej jakości produktów, jakimi są w naszym przypadku BT pojazdów,
oferowanie tych wysokiej jakości produktów musi następować bez narażania dobra wspólnego, jakim jest BRD.
Także w naszym biznesie muszą obowiązywać normy etyczne, które będą walczyć ze skutkami chciwości i spekulacji.1 Bo rynek korumpuje i niszczy relacje międzyludzkie, szczególnie kiedy przychodzi kryzys.2 Tworzenie w takiej sytuacji sojuszu polityków, urzędników i biznesmenów ma sens tylko i wyłącznie wówczas, gdy nie narusza to standardów etycznych. Albowiem w wolnym społeczeństwie każdy ma podlegać tym samym regułom. Tymczasem dla naszych przedsiębiorców urzędnicy tworzą nowe przywileje bezzasadnie chroniąc ich przed jakąkolwiek odpowiedzialnością za standardy pracy na ich własnych SKP w sytuacji, gdy jednocześnie akceptują bardzo restrykcyjne i niekonstytucyjne przepisy wobec własnych pracowników.
Nie uciekniemy przed oceną opinii publicznej, która jest jednak zainteresowana problemami standardów etycznych w prowadzonym przez nas biznesie.3 Walka na konkurencyjnym rynku bywa zacięta. Stosuje się wątpliwe etycznie rozwiązania, które w najbliższym czasie mogą przynieść określone zyski lecz w przyszłości mogą generować dużo większe koszty. Takim szkolnym przykładem opisanej sytuacji są gadżety, upusty i rabaty, które bardzo ochoczo oferowało jeszcze niedawno wiele naszych SKP, a które dziś są jedną z głównych przyczyn kolosalnej zapaści w naszej branży.
Dobrze prosperująca SKP, o której możemy powiedzieć z całym przekonaniem, że realizuje zasady etycznego biznesu to taka, która stawia sobie za cel włączenie standardów etycznych do jej codziennego funkcjonowania. Przy czym mam nadzieję, że w Polsce wszyscy mamy tę świadomość, że przy obecnym stanie świadomości społecznej w branży SKP, stanu społecznie akceptowalnego nie da się osiągnąć w stosunkowo krótkim czasie. Z tego punktu widzenia, wszelkie „rewolucyjne” działania lub nawet ich zapowiedzi mogą być skazane na porażkę. Albowiem najpierw trzeba przygotować grunt po projektowane zmiany. Ten „grunt”, to systematyczne działania dla zmian w świadomości społecznej, gdzie dominuje pogląd, że droga do sukcesu musi wiązać się z działaniami niecnymi (sic!).4
Odpowiedzialny i etyczny biznes związany z prowadzeniem SKP, to podejście strategiczne, długofalowe, oparte na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych dla wszystkich trzech uczestników naszej branżowej gry:
SKP,
każdego zatrudnionego insp. UDS-a,
całego otoczenia społecznego, w jakim działa dana SKP.
Jej odpowiedzialność oznacza zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy. Takie postrzeganie działalności biznesowej jest tendencją ogólnoświatową. Etyka biznesowa to nie tylko szacunek dla siebie nawzajem, to pewnego rodzaju motywacja, umiejętność słusznego i prawego zarazem zarządzania zasobami ludzkimi, to także płaca zgodna z ilością i jakością wykonywanej pracy.
Warto przyswoić sobie tę prawdę, że nie ma czegoś takiego, jak nieuczciwy biznes związany z SKP. Bo mamy tu tylko i wyłącznie do czynienia ewentualnie z nieuczciwymi ludźmi w naszej branży. Czyli za nieuczciwymi czynami na naszych SKP zawsze stoi konkretny człowiek: właściciel danej SKP lub pracownik zatrudniony w tej firmie lub przez tą firmę.5
Trzymajmy się
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – – –
1 Kapitalizm wolnorynkowy został słusznie wybrany przez większość narodów, jako system wydajny i nadzwyczaj efektywny.
2Stara prawda: im gorsza sytuacja finansowa, tym gorzej dokonywać etycznych decyzji. Postępowanie etyczne jest znacznie trudniejsze w sytuacjach zagrożenia upadłością firmy.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
cze 13 2022
ETYKA W BRANŻY SKP
Etyka w branży Stacji Kontroli Pojazdów.
Etyka biznesu, to bardzo młoda dziedzina wiedzy, która zajmuje się refleksją nad etycznym wymiarem prowadzenia biznesu (zarabiania pieniędzy).
Etyka jest nauką o moralności. Zaś moralność, to zestaw norm społecznych i zasad, które regulują nasze codzienne życie, a które:
zmieniają się na przestrzeni wieków w obrębie danej społeczności,
w jednym czasie są zróżnicowane, w zależności od położenia geograficznego społeczności poddanej analizie.
Etyka prowadzonego biznesu na SKP musi w pierwszej mierze zająć się opisywaniem kontrowersyjnego zachowania spotykanego w branży, aby następnie przejść do drugiej fazy polegającej na wyznaczeniu nowych kierunków postępowania w naszym biznesie.
Podstawą do jakichkolwiek rozważań w tym zakresie musi być przyjęcie tej tezy, że w każdej sytuacji przedsiębiorcy prowadzący SKP muszą kierować się dwoma następującymi kryteriami:
koncentrować się na oferowaniu społeczeństwu wysokiej jakości produktów, jakimi są w naszym przypadku BT pojazdów,
oferowanie tych wysokiej jakości produktów musi następować bez narażania dobra wspólnego, jakim jest BRD.
Także w naszym biznesie muszą obowiązywać normy etyczne, które będą walczyć ze skutkami chciwości i spekulacji.1 Bo rynek korumpuje i niszczy relacje międzyludzkie, szczególnie kiedy przychodzi kryzys.2 Tworzenie w takiej sytuacji sojuszu polityków, urzędników i biznesmenów ma sens tylko i wyłącznie wówczas, gdy nie narusza to standardów etycznych. Albowiem w wolnym społeczeństwie każdy ma podlegać tym samym regułom. Tymczasem dla naszych przedsiębiorców urzędnicy tworzą nowe przywileje bezzasadnie chroniąc ich przed jakąkolwiek odpowiedzialnością za standardy pracy na ich własnych SKP w sytuacji, gdy jednocześnie akceptują bardzo restrykcyjne i niekonstytucyjne przepisy wobec własnych pracowników.
Nie uciekniemy przed oceną opinii publicznej, która jest jednak zainteresowana problemami standardów etycznych w prowadzonym przez nas biznesie.3 Walka na konkurencyjnym rynku bywa zacięta. Stosuje się wątpliwe etycznie rozwiązania, które w najbliższym czasie mogą przynieść określone zyski lecz w przyszłości mogą generować dużo większe koszty. Takim szkolnym przykładem opisanej sytuacji są gadżety, upusty i rabaty, które bardzo ochoczo oferowało jeszcze niedawno wiele naszych SKP, a które dziś są jedną z głównych przyczyn kolosalnej zapaści w naszej branży.
Dobrze prosperująca SKP, o której możemy powiedzieć z całym przekonaniem, że realizuje zasady etycznego biznesu to taka, która stawia sobie za cel włączenie standardów etycznych do jej codziennego funkcjonowania. Przy czym mam nadzieję, że w Polsce wszyscy mamy tę świadomość, że przy obecnym stanie świadomości społecznej w branży SKP, stanu społecznie akceptowalnego nie da się osiągnąć w stosunkowo krótkim czasie. Z tego punktu widzenia, wszelkie „rewolucyjne” działania lub nawet ich zapowiedzi mogą być skazane na porażkę. Albowiem najpierw trzeba przygotować grunt po projektowane zmiany. Ten „grunt”, to systematyczne działania dla zmian w świadomości społecznej, gdzie dominuje pogląd, że droga do sukcesu musi wiązać się z działaniami niecnymi (sic!).4
Odpowiedzialny i etyczny biznes związany z prowadzeniem SKP, to podejście strategiczne, długofalowe, oparte na zasadach dialogu społecznego i poszukiwaniu rozwiązań korzystnych dla wszystkich trzech uczestników naszej branżowej gry:
SKP,
każdego zatrudnionego insp. UDS-a,
całego otoczenia społecznego, w jakim działa dana SKP.
Jej odpowiedzialność oznacza zwiększone inwestycje w zasoby ludzkie, ochronę środowiska i relacje z otoczeniem firmy. Takie postrzeganie działalności biznesowej jest tendencją ogólnoświatową. Etyka biznesowa to nie tylko szacunek dla siebie nawzajem, to pewnego rodzaju motywacja, umiejętność słusznego i prawego zarazem zarządzania zasobami ludzkimi, to także płaca zgodna z ilością i jakością wykonywanej pracy.
Warto przyswoić sobie tę prawdę, że nie ma czegoś takiego, jak nieuczciwy biznes związany z SKP. Bo mamy tu tylko i wyłącznie do czynienia ewentualnie z nieuczciwymi ludźmi w naszej branży. Czyli za nieuczciwymi czynami na naszych SKP zawsze stoi konkretny człowiek: właściciel danej SKP lub pracownik zatrudniony w tej firmie lub przez tą firmę.5
Trzymajmy się
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – – –
1 Kapitalizm wolnorynkowy został słusznie wybrany przez większość narodów, jako system wydajny i nadzwyczaj efektywny.
2 Stara prawda: im gorsza sytuacja finansowa, tym gorzej dokonywać etycznych decyzji. Postępowanie etyczne jest znacznie trudniejsze w sytuacjach zagrożenia upadłością firmy.
3 np.: https://www.youtube.com/watch?v=ohaX1gjymW8
4 Cyt.: „pierwszy milion trzeba ukraść albo zostać członkiem rządu lub rządzącej partii”
5 Na podstawie: https://mfiles.pl/pl/index.php/Etyka_biznesu
By dP • Różne sprawy, nie zdiagnozujesz bez kawy 0 • Tags: BRD, diagnosta, DTD, nadzór nad SKP, nadzór właściciela, patologie branżowe, projekt PoRD