Błąd w DR a odpowiedzialność firmy transportowej?1 Dlaczego GITD podjęła się tej przegranej sprawy? Przekroczyli swoje uprawnienia?
A jeśli nie ta firma transportowa, to kto za to odpowiada?
11 lutego 2022 r. WSA w Krakowie rozpatrywał sprawę ze skargi firmy Międzynarodowy Transport Drogowy i Spedycja „A” E. M. M. M. Spółka jawna w N. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) z 21 maja 2021 r., w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej.2
GITD bezzasadną decyzją z dnia 21 maja 2021 r.3 utrzymał w mocy wcześniejszą i równie błędną decyzję WITD z 2021 r., którą nałożono na stronę skarżącą, czyli na Międzynarodowy Transport Drogowy i Spedycja „A” E. M. M. M. Spółka Jawna w N, karę pieniężną w wysokości 2.000 zł.
Zaczęło się od tego, że 19 listopada 2020 r. w miejscowości R., na drodze krajowej zatrzymano do kontroli pojazd MAN wraz z naczepą marki Krone. W wyniku kontroli Kierowca A. T. okazał do kontroli następujące dokumenty:
prawo jazdy,
DR (dowody rejestracyjne),
wypis z licencji na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy,
wydruki z tachografu za dzień kontroli oraz dzień poprzedni.
Po analizie dokumentów okazanych do kontroli stwierdzono:
zarejestrowanie naczepy marki Krone nastąpiło w dniu 29 kwietnia 2019 r., więc badanie techniczne pojazdu powinna przeprowadzić przed upływem roku od dnia zarejestrowania pojazdu, tj. najpóźniej w dniu 29 kwietnia 2020 r.
brak aktualnego OBT naczepy Krone.
Powyższe spowodowało, że zawiadomieniem z 24 listopada 2020 r. organ I instancji (WITD) wszczął z urzędu postępowanie w sprawie naruszenia przez stronę skarżącej firmy transportowej przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. W efekcie tego postępowania na podstawie art. 92a ust. 1 ustawy o transporcie drogowym, WITD nałożył na firmę transportową (stronę skarżącą) karę pieniężną w wysokość 2.000 zł.
W swoim odwołaniu firma transportowa wskazała, że przecież z DR wynika, że OBTnaczepy było ważne do dnia 25 kwietnia 2021 r., czyli jeszcze 5 miesięcy (sic)! A skoro ten dokument (DR) został wydany przez uprawniony urząd to mieli prawo być przekonani, że pojazd posiada wymagane prawem OBT pojazdu.
Słusznym zdaniem firmy transportowej, błędny wpis w DR należy traktować jako błędne pouczenie strony przez urząd/organ. W związku z powyższym słusznie wnieśli o uchylenie zaskarżonej decyzji i umorzenie postępowania.
GITD nieco (?) bezrefleksyjnie utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji, czyli WITD (bo to ich inspektorzy/pracownicy, więc przymykamy oczy?).
Ja także zastanawiam się nad tym, jak to się stało? Bo z okazanego DR naczepy wynikało, że termin ważności OBT upłynął w dniu 15 lipca 2020 r., gdy w DR widniał wpis o OBT przeprowadzonym w dniu 15 lipca 2019 r. z jednoczesnym wpisem, że następne OBT należy przeprowadzić do dnia 25 kwietnia 2021 r. (?).
Dane zawarte w DR zostały zweryfikowane z danymi podanymi do systemu CEPiK. W systemie tym brak było danych odnośnie daty badania tej naczepy marki Krone. Więc musi nas zastanawiać dlaczego:
nie sprawdzono z jakiego powodu Cepik nie zawierał info o tym OBT naczepy,
wpis w DR jest aż na półtora roku, a nie na rok,
nie uruchomiono czynności sprawdzających w ramach nadzoru WK/starostwa nad SKP, co do możliwych przyczyn powyższych nieprawidłowości, związanych z jakością ostatniego BT na SKP,
nie powiadomiono organów ścigania o możliwości celowego sfałszowania tego DR.
Zamiast dochodzić Prawdy uznano, że najprościej obarczyć firmę winą za ten – zawiniony lub niezawiniony – błąd w DR. Z powyższego może wynikać, że GITD/WITD nie posiada odpowiednio wykształconej kadry z podstawową znajomością transportowych zagadnień.
Z ukaraniem jej kwotą 2.000 zł nie zgodziła się firma transportowa i wniosła skargę do WSA w Krakowie argumentując, że:
nie może ponosić odpowiedzialności za błąd wpisu w DR w zakresie terminu NBT.
Uzyskując DR naczepy wydany przez Prezydenta Miasta działali w zaufaniu do Organu/urzędu w zakresie prawidłowości wprowadzonych przez niego danych dotyczących terminu przeprowadzenia badania technicznego naczepy.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uznał, że ta skarga firmy transportowej zasługuje na uwzględnienie, albowiem kontrola legalności zaskarżonej decyzji na podstawie art. 135 p.p.s.a. wykazała, że została ona wydana z naruszeniem prawa.4
Tak więc, to nie firma transportowa naruszyła Prawo, tylko WITD i GITD wspólnie i w porozumieniu naruszyli Prawo. Ciekawe, czy ktoś z tego tytułu poniesie konsekwencje, choćby służbowe…. – ?5
Zdaniem WSA, cyt.:
„Informacja na temat kolejnego badania technicznego jest wpisywana do DR przez ściśle określony podmiot. Z reguły jest nim uprawniony diagnosta samochodowy, który wykonuje BT w SKP. W tym przypadku był to jednak organ wydający DR. Niewątpliwie organ ten powinien wiedzieć, jaki ma wskazać termin badania technicznego. W tym przypadku wskazany został termin 25 kwietnia 2021r., który niewątpliwie był terminem błędnie określonym.
W niniejszej sprawie Sąd jednak uznał, że skarżąca spółka działała w zaufaniu do prawdziwości tego co zostało wskazane w dokumencie urzędowym. Skoro takiemu dokumentowi przysługuje domniemanie zgodności z prawdą tego o czym zaświadcza, to skarżąca spółka nie miała podstaw do kwestionowania zawartych w nim informacji.”
Uważajmy na siebie
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1III SA/Kr 1360/21 – Wyrok WSA w Krakowie; Data orzeczenia: 2022-02-11; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2021-10-12; Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie; Hasła tematyczne: Transport; Treść wyniku: uchylono zaskarżoną decyzję i poprzedzającą decyzję I instancji;
2I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ja decyzję organu pierwszej instancji; II. umarza postępowanie administracyjne; III. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz strony skarżącej Międzynarodowego Transportu Drogowego i Spedycji „A” E. M. M. M. Spółka jawna w N. kwotę 597 (słownie: pięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
3działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 256 ze zm., dalej jako: „k.p.a.”), art. 4 pkt 22 lit. 1, art. 92a ust.1, ust.3, ust.7, art. 92c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 2140, dalej jako: „u.t.d.”), Ip. 9.1 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym, art. 71 ust. 1, art. 81 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 20 czerwca1997 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 110) Prawo o ruchu drogowym
4Problemem prawnym, który legł u podstaw niniejszej sprawy, jest czy można nałożyć karę administracyjną na skarżącą spółkę za brak ważnego badania technicznego naczepy, pomimo tego, że zgodnie z datą określoną w dowodzie rejestracyjnym miała ona ważne badanie techniczne. Należy przy tym podkreślić, że data następnego badania technicznego wskazana w dowodzie rejestracyjnym została błędnie określona.
5zgodnie z art, 92c ust. 1 pkt 1 u.t.d., nie wszczyna się postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w art. 92a ust. 1 u.t.d., na podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem, a postępowanie wszczęte w tej sprawie umarza się, jeżeli okoliczności sprawy i dowody wskazują, że podmiot wykonujący przewozy lub inne czynności związane z przewozem nie miał wpływu na powstanie naruszenia, a naruszenie nastąpiło wskutek zdarzeń i okoliczności, których podmiot nie mógł przewidzieć.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
mar 3 2022
BŁĄD W DR A ODPOWIEDZIALNOŚĆ FIRMY TRANSPORTOWEJ
Błąd w DR a odpowiedzialność firmy transportowej?1 Dlaczego GITD podjęła się tej przegranej sprawy? Przekroczyli swoje uprawnienia?
A jeśli nie ta firma transportowa, to kto za to odpowiada?
11 lutego 2022 r. WSA w Krakowie rozpatrywał sprawę ze skargi firmy Międzynarodowy Transport Drogowy i Spedycja „A” E. M. M. M. Spółka jawna w N. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego (GITD) z 21 maja 2021 r., w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej.2
GITD bezzasadną decyzją z dnia 21 maja 2021 r.3 utrzymał w mocy wcześniejszą i równie błędną decyzję WITD z 2021 r., którą nałożono na stronę skarżącą, czyli na Międzynarodowy Transport Drogowy i Spedycja „A” E. M. M. M. Spółka Jawna w N, karę pieniężną w wysokości 2.000 zł.
Zaczęło się od tego, że 19 listopada 2020 r. w miejscowości R., na drodze krajowej zatrzymano do kontroli pojazd MAN wraz z naczepą marki Krone. W wyniku kontroli Kierowca A. T. okazał do kontroli następujące dokumenty:
prawo jazdy,
DR (dowody rejestracyjne),
wypis z licencji na wykonywanie międzynarodowego zarobkowego przewozu drogowego rzeczy,
wydruki z tachografu za dzień kontroli oraz dzień poprzedni.
Po analizie dokumentów okazanych do kontroli stwierdzono:
zarejestrowanie naczepy marki Krone nastąpiło w dniu 29 kwietnia 2019 r., więc badanie techniczne pojazdu powinna przeprowadzić przed upływem roku od dnia zarejestrowania pojazdu, tj. najpóźniej w dniu 29 kwietnia 2020 r.
brak aktualnego OBT naczepy Krone.
Powyższe spowodowało, że zawiadomieniem z 24 listopada 2020 r. organ I instancji (WITD) wszczął z urzędu postępowanie w sprawie naruszenia przez stronę skarżącej firmy transportowej przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym. W efekcie tego postępowania na podstawie art. 92a ust. 1 ustawy o transporcie drogowym, WITD nałożył na firmę transportową (stronę skarżącą) karę pieniężną w wysokość 2.000 zł.
W swoim odwołaniu firma transportowa wskazała, że przecież z DR wynika, że OBT naczepy było ważne do dnia 25 kwietnia 2021 r., czyli jeszcze 5 miesięcy (sic)! A skoro ten dokument (DR) został wydany przez uprawniony urząd to mieli prawo być przekonani, że pojazd posiada wymagane prawem OBT pojazdu.
Słusznym zdaniem firmy transportowej, błędny wpis w DR należy traktować jako błędne pouczenie strony przez urząd/organ. W związku z powyższym słusznie wnieśli o uchylenie zaskarżonej decyzji i umorzenie postępowania.
GITD nieco (?) bezrefleksyjnie utrzymał w mocy rozstrzygnięcie organu I instancji, czyli WITD (bo to ich inspektorzy/pracownicy, więc przymykamy oczy?).
Ja także zastanawiam się nad tym, jak to się stało? Bo z okazanego DR naczepy wynikało, że termin ważności OBT upłynął w dniu 15 lipca 2020 r., gdy w DR widniał wpis o OBT przeprowadzonym w dniu 15 lipca 2019 r. z jednoczesnym wpisem, że następne OBT należy przeprowadzić do dnia 25 kwietnia 2021 r. (?).
Dane zawarte w DR zostały zweryfikowane z danymi podanymi do systemu CEPiK. W systemie tym brak było danych odnośnie daty badania tej naczepy marki Krone. Więc musi nas zastanawiać dlaczego:
nie sprawdzono z jakiego powodu Cepik nie zawierał info o tym OBT naczepy,
wpis w DR jest aż na półtora roku, a nie na rok,
nie uruchomiono czynności sprawdzających w ramach nadzoru WK/starostwa nad SKP, co do możliwych przyczyn powyższych nieprawidłowości, związanych z jakością ostatniego BT na SKP,
nie powiadomiono organów ścigania o możliwości celowego sfałszowania tego DR.
Zamiast dochodzić Prawdy uznano, że najprościej obarczyć firmę winą za ten – zawiniony lub niezawiniony – błąd w DR. Z powyższego może wynikać, że GITD/WITD nie posiada odpowiednio wykształconej kadry z podstawową znajomością transportowych zagadnień.
Z ukaraniem jej kwotą 2.000 zł nie zgodziła się firma transportowa i wniosła skargę do WSA w Krakowie argumentując, że:
nie może ponosić odpowiedzialności za błąd wpisu w DR w zakresie terminu NBT.
Uzyskując DR naczepy wydany przez Prezydenta Miasta działali w zaufaniu do Organu/urzędu w zakresie prawidłowości wprowadzonych przez niego danych dotyczących terminu przeprowadzenia badania technicznego naczepy.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uznał, że ta skarga firmy transportowej zasługuje na uwzględnienie, albowiem kontrola legalności zaskarżonej decyzji na podstawie art. 135 p.p.s.a. wykazała, że została ona wydana z naruszeniem prawa.4
Tak więc, to nie firma transportowa naruszyła Prawo, tylko WITD i GITD wspólnie i w porozumieniu naruszyli Prawo. Ciekawe, czy ktoś z tego tytułu poniesie konsekwencje, choćby służbowe…. – ?5
Zdaniem WSA, cyt.:
„Informacja na temat kolejnego badania technicznego jest wpisywana do DR przez ściśle określony podmiot. Z reguły jest nim uprawniony diagnosta samochodowy, który wykonuje BT w SKP. W tym przypadku był to jednak organ wydający DR. Niewątpliwie organ ten powinien wiedzieć, jaki ma wskazać termin badania technicznego. W tym przypadku wskazany został termin 25 kwietnia 2021r., który niewątpliwie był terminem błędnie określonym.
W niniejszej sprawie Sąd jednak uznał, że skarżąca spółka działała w zaufaniu do prawdziwości tego co zostało wskazane w dokumencie urzędowym. Skoro takiemu dokumentowi przysługuje domniemanie zgodności z prawdą tego o czym zaświadcza, to skarżąca spółka nie miała podstaw do kwestionowania zawartych w nim informacji.”
Uważajmy na siebie
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 III SA/Kr 1360/21 – Wyrok WSA w Krakowie; Data orzeczenia: 2022-02-11; orzeczenie nieprawomocne; Data wpływu: 2021-10-12; Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie; Hasła tematyczne: Transport; Treść wyniku: uchylono zaskarżoną decyzję i poprzedzającą decyzję I instancji;
2 I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ja decyzję organu pierwszej instancji; II. umarza postępowanie administracyjne; III. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz strony skarżącej Międzynarodowego Transportu Drogowego i Spedycji „A” E. M. M. M. Spółka jawna w N. kwotę 597 (słownie: pięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
3 działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz.U. z 2020 r. poz. 256 ze zm., dalej jako: „k.p.a.”), art. 4 pkt 22 lit. 1, art. 92a ust.1, ust.3, ust.7, art. 92c ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tj. Dz. U. z 2019 r., poz. 2140, dalej jako: „u.t.d.”), Ip. 9.1 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym, art. 71 ust. 1, art. 81 ust. 1 i 5 ustawy z dnia 20 czerwca1997 r. (Dz.U. z 2020 r., poz. 110) Prawo o ruchu drogowym
4 Problemem prawnym, który legł u podstaw niniejszej sprawy, jest czy można nałożyć karę administracyjną na skarżącą spółkę za brak ważnego badania technicznego naczepy, pomimo tego, że zgodnie z datą określoną w dowodzie rejestracyjnym miała ona ważne badanie techniczne. Należy przy tym podkreślić, że data następnego badania technicznego wskazana w dowodzie rejestracyjnym została błędnie określona.
5 zgodnie z art, 92c ust. 1 pkt 1 u.t.d., nie wszczyna się postępowania w sprawie nałożenia kary pieniężnej, o której mowa w art. 92a ust. 1 u.t.d., na podmiot wykonujący przewóz drogowy lub inne czynności związane z tym przewozem, a postępowanie wszczęte w tej sprawie umarza się, jeżeli okoliczności sprawy i dowody wskazują, że podmiot wykonujący przewozy lub inne czynności związane z przewozem nie miał wpływu na powstanie naruszenia, a naruszenie nastąpiło wskutek zdarzeń i okoliczności, których podmiot nie mógł przewidzieć.
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: Cepik, diagnosta, GITD, starostwo, ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 58), WITD, Wydział Komunikacji, wyrok sądu