cze 15 2021
WSSKP O WALORYZACJI CENNIKA
Walczymy o zmianę cennika badań technicznych.
Szanowni Państwo!
Pod koniec września br. minie 17 lat od chwili wydania przez Ministra Infrastruktury rozporządzenia w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów. Mimo zmieniających się w tym okresie, a w zasadzie rosnących kosztów działalności przedsiębiorców SKP nie urealniono tych opłat nawet o wskaźnik inflacji, który zżera realne dochody Przedsiębiorców. Szczegółowe informacje znajdują się w załączonym opracowaniu.
Warszawskie Stowarzyszenie Stacji Kontroli Pojazdów na przestrzeni ostatnich lat skierowało kilkanaście wystąpień do najwyższych czynników w Państwie: Prezydenta, Premiera, Ministra Infrastruktury, Ministra Rozwoju, Ministra Finansów oraz Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców w sprawie warunków w jakich funkcjonują Przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów. Nie walczymy o podwyżkę opłat za badania techniczne pojazdów, a o urealnienie tych opłat w związku z wysoką inflacją i drastyczną podwyżką kosztów działalności SKP.
Każdy człowiek, w tym Przedsiębiorca ma prawo do godnego wynagrodzenia za wykonaną pracę. Płaca minimalna wzrosła z 824 złotych w roku 2004 do 2800 złotych w roku 2021, a więc o blisko 240%. Dla Przedsiębiorców SKP jest to znaczny wzrost kosztów. Opłata za badanie techniczne samochodu osobowego wynosiła 79,67 złotych netto w roku 2004 i tyle samo wynosi w roku 2021. Inflacja w okresie wrzesień 2004 do maj 2021 to już 44,85%. Z ustalonej w 2004 roku opłaty netto za badanie techniczne samochodu osobowego Przedsiębiorcy pozostaje teoretycznie już tylko 35,73 złotych. To tylko skutek inflacji. A gdzie pozostałe koszty? Zachęcamy Państwa do przestudiowania załączonego opracowania.
Przedsiębiorcy SKP działają według ściśle określonych reguł ustalonych w ustawie Prawo o ruchu drogowym oraz przepisach wykonawczych do niej. Niczego nie mogą sobie ustalić samodzielnie. Są na łasce urzędników, którzy żyją w innym świecie i przez blisko 17 lat nie zrobili nic by taki stan rzeczy zmienić. Takie działanie, a w zasadzie zaniechanie działania to wyrządzanie szkody nie tylko Przedsiębiorcom, ale także Skarbowi Państwa, który w ten sposób jest pozbawiany należnych mu przychodów z tytułu podatku VAT, zawartych w opłacie urzędowej za badanie techniczne pojazdu. Tylko w roku bieżącym potencjalny uszczerbek podatku VAT z tytułu nie zwaloryzowanych o wskaźnik inflacji opłat za badania techniczne pojazdów to kwota ponad 200 milionów złotych. Czy ktoś to wreszcie zrozumie i zgłębi mechanizm i cel waloryzacji cen urzędowych? Czy takie działanie jest nierozważne, czy może celowe, zmierzające do zniszczenia Przedsiębiorców SKP? Odpowiedź na to pytanie pozostawiam otwarte.
Ministerstwo Infrastruktury na postulaty Przedsiębiorców SKP odnośnie opłat za badania techniczne odpowiada niezmiennie: „ po pełnym wdrożeniu Dyrektywy 2014/45/UE”, albo „po prawidłowym wdrożeniu Dyrektywy 2014/45/UE”. Ani Dyrektywa 2014/45/UE, ani ustawa Prawo o ruchu drogowym nie regulują kwestii opłat za badania techniczne pojazdów. Reguluje to wspomniane na wstępie rozporządzenie Ministra Infrastruktury nie nowelizowane od 17 lat. Tymczasem ustawa Prawo Przedsiębiorców w art 69, ust. 1 daje Rzecznikowi MiŚP odpowiednie narzędzia: „1. Jeżeli w związku ze stosowaniem aktu normatywnego określającego zasady podejmowania, wykonywania lub zakończenia działalności gospodarczej ujawnią się istotne rozbieżności w wykładni prawa lub znaczne ryzyko, że ten akt normatywny powoduje istotne negatywne skutki gospodarcze lub społeczne, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców może skierować do właściwego ministra lub organu upoważnionego ustawowo do opracowywania i wnoszenia do rozpatrzenia przez Radę Ministrów projektów aktów normatywnych wniosek o przygotowanie oceny funkcjonowania tego aktu normatywnego lub jego części, wraz z uzasadnieniem. Wystąpienie w tej sprawie skierowaliśmy do Pana Rzecznika w listopadzie 2019 roku. Niestety i ono pozostało bez odpowiedzi.
O trudnej sytuacji ekonomicznej Przedsiębiorców SKP informowaliśmy także Ministra Finansów. Nie znaleźliśmy również zrozumienia, mimo iż proponowane wpływy podatkowe są na tyle istotne, że mieliśmy prawo oczekiwać, że ze strony tego ministerstwa będzie zrozumienie. Niestety tu również nie ma zainteresowania. Jest natomiast zainteresowanie jak nałożyć na Przedsiębiorców SKP kolejny obowiązek i uczynić z nich poborców opłaty na rzecz TDT. Ponieważ jest to materia ustawowa, zawarta w projekcie UC48 ustosunkujemy się do tego problemu odrębnie. Trzeba jednak nadmienić, że regulacje przewidziane w projekcie UC48 generują po stronie budżetu państwa ogromne wydatki, sięgające blisko 230 milionów złotych. Na temat waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów Ministerstwo Infrastruktury wciąż powtarza: po pełnym (po prawidłowym) wdrożeniu Dyrektywy 2014/45/UE. Kompletny absurd!
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 8 • Tags: branżowe podmioty, cennik BT, DTD, projekt PoRD, Rzecznik małych i średnich przedsiębiorstw, UC48, WSSKP (Warszawskie Stowarzyszenie Stacji Kontroli Pojazdów, zmiany do ustawy PoRD
15 czerwca 2021 @ 12:56
„Walczymy” ?
Czy na pewno chodzi tu o diagnostów ?
15 czerwca 2021 @ 20:41
A kto powiedział/napisał, że tu chodzi o diagnostów?!?!?
Przecież tu chodzi o nasz cennik, Cennik, CENNIK !!!
Pomocna będzie ponowna nauka czytania „ze zrozumieniem” – polecam.
16 czerwca 2021 @ 08:07
Jak ja już coś napisze to nikt tego nie wymyśli.
Mam czas żeby takie idiotyczne uwagi wymyślać i absorbować innych.
Ja się na ty znam bo sprawdzam zaprzęgi konne.
16 czerwca 2021 @ 10:07
To cennik SKP nie diagnostów.
Rzeczywiście należy czytać ze zrozumieniem – także polecam
15 czerwca 2021 @ 17:39
Żadnej zmiany cennika póki nie zrobią ładu z przeglądami. Zaczną upadać stacje które coś robią i sprawdzają, a zyskają tylko klepacze. Klient jak będzie miał zapłacić sporo więcej to się uda tam gdzie ma cynk że podbiją bez problemu. Śmiech na sali te przeglądy w tym kraju i proszę mi nie mówić że jestem w błędzie bo widzę co się w mojej okolicy wyczynia i nikt nic z tym nie robi bo wszędzie znajomości.
16 czerwca 2021 @ 09:14
Zgadzam się i to w 100% albo klepiesz i jesteś super pracownik i lecą do ciebie jak muchy do gnoju.
Albo nie klepiesz i jesteś zwykłym HU……….
No i teraz co podwyżka zmieni przestaną klepać?
No nie! Jak klepali to będą bo Janusze biznesu umieją liczyć.
Jak robił 0,5 bańki obrotu
to będzie 0,6 taki finał i co to ma wspólnego z ideą badań technicznych?
16 czerwca 2021 @ 10:36
Cyt. : „Albo nie klepiesz i jesteś zwykłym HU……….” : znam jednego – ” pedał w fartuchu „.
A wracając do zmiany cennika badań technicznych, przy takim stanie rzeczy jaki jest, będzie tak jak piszą Koledzy wyżej.
18 czerwca 2021 @ 12:14
https://www.youtube.com/watch?v=L2gxW5igfDo
od 4:30