kwi 21 2021
WSSKP O NOWEJ WERSJI UC48
Nowa wersja projektu UC48.
Szanowni Państwo!
W ubiegłym tygodniu odbyła się w Ministerstwie Infrastruktury konferencja uzgodnieniowa projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw – druk UC48. Jest to wersja projektu z dnia 24 lutego br. opublikowana po przedstawieniu opinii i uwag przez stronę społeczną oraz resorty rządowe. Jak wynika z treści przedstawionych stanowisk zarówno przez stronę społeczną jak również poszczególne ministerstwa i organizacje pracodawców oraz pracowników wobec projektu jest ogromna ilość uwag i kontrowersji. Nie usunięto z projektu tych elementów, które generują ogromne koszty finansowe w budżecie państwa oraz niepotrzebne komplikacje w funkcjonowaniu systemu badań technicznych pojazdów. Warszawskie Stowarzyszenie Stacji Kontroli Pojazdów wyrażało już swoją negatywną opinię wobec wersji projektu z dnia 19 października 2020 roku w piśmie z dnia 13 listopada 2020 roku i w pełni podtrzymuje swoje krytyczne stanowisko także wobec wersji projektu z dnia 24 lutego 2021 roku.
Zważywszy, iż w wersji projektu z dnia 24 lutego 2021 roku nie dokonano istotnych zmian w stosunku do poprzedniej wersji z 19.10.2020 roku i projekt:
- nadal narusza zasadę „UE+0” poprzez szersze regulacje niż wymaga tego implementowana Dyrektywa 2014/45/UE i przenosi część nadzoru nad systemem badań technicznych pojazdów ze Starostw do Transportowego Dozoru Technicznego, wprowadzając poprzez patologiczny nadzór nad czynnościami diagnostów zakłócenia w sprawnie funkcjonującym systemie badań technicznych;
- nadal generuje po stronie państwa znaczne wydatki budżetowe w kwocie około 220 milionów złotych, przeznaczone na budowę nowego systemu nadzoru nad procesem badań technicznych pojazdów, pozbawiając równocześnie tej kompetencji dotychczasowy organ nadzoru jakim jest Starosta;
- nadal nakłada na Przedsiębiorców nowe obowiązki w postaci poboru dodatkowych opłat za badanie techniczne po terminie i przekazywania ich na rzecz TDT (parapodatek poza systemem fiskalnym państwa), obciążając przedsiębiorców konsekwencjami finansowo – skarbowymi z tytułu wykonywania tych czynności, a równocześnie nie rekompensując w żaden sposób braku jakiejkolwiek waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów od blisko 17-u lat;
- nadal opiera się na tych samych założeniach i zmierza do zapewnienia za wszelką cenę źródeł finansowania dla Transportowego Dozoru Technicznego kosztem Przedsiębiorców SKP i posiadaczy pojazdów oraz negatywnie oddziaływuje na budżet państwa pogrążonego w recesji i pandemii COVID-19 generując bardzo wysokie koszty całkowicie zbędnych zmian
– ocena projektu UC48 z dnia 24 lutego 2021 roku jest zdecydowanie negatywna.
O mankamentach projektu i jego negatywnych skutkach można by pisać jeszcze wiele dlatego zamierzamy przekonywać wszystkich uczestników życia politycznego o szkodliwości proponowanych rozwiązań i przedstawiać alternatywne koncepcje.
Jednocześnie wyrażamy zaniepokojenie faktem iż niektórzy przedstawiciele naszego środowiska próbują „zmiękczać” opinię publiczną wypowiedziami medialnymi o rzekomo pozytywnym charakterze projektowanych zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym mimo iż celem statutowym reprezentowanych przez nich organizacji jest działanie na rzecz środowiska Przedsiębiorców SKP i tworzenie warunków sprzyjających ich ochronie i rozwojowi. Działalność tych przedstawicieli jest przejawem niezrozumienia pełnionej roli i braku odpowiedzialności wobec środowiska SKP jaką im powierzyła część Przedsiębiorców SKP, a jednocześnie chęcią zaistnienia w mediach za wszelką cenę. Towarzyszy temu również brak woli współpracy z innymi podmiotami środowiska SKP. Taka postawa powoduje, że resort transportu rozgrywa nasze środowisko według swojego uznania i próbuje narzucić rozwiązania bardzo szkodzące Przedsiębiorcom SKP przy okazji implementacji przepisów Unii Europejskiej do polskiego systemu prawnego. Równocześnie trzeba z całą mocą stwierdzić, że takie zachowanie nie jest w stanie doprowadzić do oczekiwanych, pozytywnych zmian prawnych w systemie badań technicznych pojazdów, jak chociażby waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów. Jest to działanie szkodliwe dla całego środowiska SKP!
Źródło: informacja własna, www.legislacja.rcl.gov.pl
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 2 • Tags: branżowe organizacje, branżowe podmioty, PoRD - ustawa Prawo o Ruchu Drogowym, projekt PoRD, WSSKP (Warszawskie Stowarzyszenie Stacji Kontroli Pojazdów, zmiany do ustawy PoRD
21 kwietnia 2021 @ 20:07
Cyt.:
„(…). Jednocześnie wyrażamy zaniepokojenie faktem iż niektórzy przedstawiciele naszego środowiska próbują „zmiękczać” opinię publiczną wypowiedziami medialnymi o rzekomo pozytywnym charakterze projektowanych zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym mimo iż celem statutowym reprezentowanych przez nich organizacji jest działanie na rzecz środowiska Przedsiębiorców SKP i tworzenie warunków sprzyjających ich ochronie i rozwojowi. (…).”
– faktycznie przykro, niestety.
Pozdrawiam
dP
27 kwietnia 2021 @ 09:50
Czyli co. Klepać Panowie, Klepać.
Cel nadrzędny wszelkich organizacji SKP.
Bo przecież kasa dla Januszy biznesu musi grać.
To moja propozycja zlikwidować wszelkie SKP no bo poco.
Pandemia jest trzeba oszczędzać.
Moje skromne zdanie. Jedynie pełna niezależność Diagnosty reszta to fikcja.