Nadzór WK/starostwa nad SKP wymaga . . . . . . – ?
Ostatnie wydarzenia w zakresie odpowiedzialności prawnej uczestników naszej branżowej gry prowadzą do znanego od wielu lat wniosku, że czekamy na jakieś zmiany i czekamy, i czekamy . . . . ..
Przypominam sobie kilka ostatnich spraw związanych z naszym dopuszczeniem do ruchu:
przyczep, w których zerwane zaczepy doprowadziły do wielu kolizji i wypadków, w tym ze skutkiem śmiertelnym (np. Dolny Śląsk),
pojazdów, które wcale nie były na SKP,
pojazdów, gdzie okoliczności ich dopuszczenia do ruchu wskazywały na naruszenie w tym zakresie naszej ustawy PoRD,
a pomimo to – w tak ewidentnych sprawach! – nasz nadzór w WK/starostwie na kwapił się z wdrożeniem stosownego postępowania administracyjnego.
W większości z w/w przypadków mamy prawo przypuszczać, że ten brak urzędniczej reakcji może być spowodowany zjawiskami związanymi z korupcją, o czym może świadczyć fakt, że w ostatnim dziesięcioleciu nie słyszałem o żadnym postępowaniu w sprawie wydania decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę SKP poprzez skreślenie przedsiębiorcy z rejestru działalności regulowanej, czyli w oparciu o art. 83 b ustawy PoRD. Jednak wszystkie takie przypadki niewątpliwie łączy niedopełnienie obowiązków urzędniczych, które jest przestępstwem opisanym w ustawie kodeks karny.
Ale oprócz aspektów opisanych dość ściśle w obowiązującym Prawie mamy tu też do czynienia z kwestiami natury bardziej ogólnej. Chodzi mio wytyczenie chociaż jakichś zrębów jednolitej polityki w zakresie wdrażania postępowań administracyjnych w kierunku art. 83 b i 84 ust. 3 ustawy PoRD, bo na dzisiaj panuje tu jedna wielka wolna amerykanka i rozgardiasz, który generuje tylko niepotrzebny stres, zbędne wydatki i wstyd z tytułu przegranych spraw.
W związku z powyższym proponuję urzędnikom WK/starostw wprowadzenia następujących zasad w zakresie stosowania sankcji administracyjnych wobec naszego środowiska:
Stosowanie tych sankcji nie może dotyczyć uchybień o najmniejszych możliwie skutkach, gdzie nie ma żadnego zagrożenia dla BRD.
Należy zaprzestać polityki celowego pomijani w postępowaniach administracyjnych uchybień o dużym ciężarze gatunkowym, ze znacznym zagrożeniem dla BRD.
Nadać priorytet sprawom, gdzie w wyniku pomijania zasad BRD w pracy uprawnionego diagnosty samochodowego doszło do tragicznych w skutkach wypadków drogowych.
Zintensyfikować współpracę z Policją i Prokuraturą w przypadkach, gdzie w wyniku popełnianych przestępstw na SKP dochodzi do łamania ustawy Kodeks Karny,
Konstytucja ma być stosowana zgodnie z prawem, czyli BEZPOŚREDNIO w przypadku wielu drobnych formalnych uchybień, które nie stanowią zagrożenia dla BRD, gdzie ich treść wpisuje się jedynie do corocznych protokołów pokontrolnych.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 16 marca 2018 r. sygn.. akt II GSK 1664/16 ( dostępny: www.nsa.gov.pl ) stwierdził, że cyt.:
„proporcjonalność i adekwatność sankcji administracyjnej nakładanej na podstawie art. 84 ust. 3 ustawy – PoRD każdorazowo pozostaje w ścisłym związku ze stanem faktycznym ustalonym w postępowaniu prowadzonym w sprawie cofnięcia uprawnień diagnosty siłą rzeczy, skoro chodzi o cofnięcie uprawnień, z którymi skorelowane są w oczywisty wręcz sposób konkretne obowiązki, jest i musi być odnoszona do oceny treści, wagi i znaczenia obowiązków, którym diagnosta uchybił wykonując powierzone mu i ważkie z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego zadania.
Zadania i obowiązki te mają walor normatywny – wynikają z przepisów prawa, a mianowicie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów /…/.
Rolą organu administracji , a następnie ( ewentualnie) także rolą sądu administracyjnego jest każdorazowe dokonanie oceny, czy występujące w danej sprawie uchybienia mogą dawać podstawę do zastosowania art. 84 ust. 3 p.r.d. , co zawsze wymaga zindywidualizowanej oceny, czy stwierdzone podczas kontroli przez organ administracji publicznej nieprawidłowości rzeczywiście były tego rodzaju, iż obiektywnie mogły stanowić podstawę wydania decyzji o cofnięciu uprawnienia diagnoście.”
Czy po tym wyroku NSA może być coś jeszcze niejasnego dla przedstawicieli naszego nadzoru w WK/starostwie?
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
sie 24 2021
POSTULAT DLA NADZORU WK/STAROSTWA NAD SKP
Nadzór WK/starostwa nad SKP wymaga . . . . . . – ?
Ostatnie wydarzenia w zakresie odpowiedzialności prawnej uczestników naszej branżowej gry prowadzą do znanego od wielu lat wniosku, że czekamy na jakieś zmiany i czekamy, i czekamy . . . . ..
Przypominam sobie kilka ostatnich spraw związanych z naszym dopuszczeniem do ruchu:
przyczep, w których zerwane zaczepy doprowadziły do wielu kolizji i wypadków, w tym ze skutkiem śmiertelnym (np. Dolny Śląsk),
pojazdów, które wcale nie były na SKP,
pojazdów, gdzie okoliczności ich dopuszczenia do ruchu wskazywały na naruszenie w tym zakresie naszej ustawy PoRD,
a pomimo to – w tak ewidentnych sprawach! – nasz nadzór w WK/starostwie na kwapił się z wdrożeniem stosownego postępowania administracyjnego.
W większości z w/w przypadków mamy prawo przypuszczać, że ten brak urzędniczej reakcji może być spowodowany zjawiskami związanymi z korupcją, o czym może świadczyć fakt, że w ostatnim dziesięcioleciu nie słyszałem o żadnym postępowaniu w sprawie wydania decyzji o zakazie prowadzenia przez przedsiębiorcę SKP poprzez skreślenie przedsiębiorcy z rejestru działalności regulowanej, czyli w oparciu o art. 83 b ustawy PoRD. Jednak wszystkie takie przypadki niewątpliwie łączy niedopełnienie obowiązków urzędniczych, które jest przestępstwem opisanym w ustawie kodeks karny.
Ale oprócz aspektów opisanych dość ściśle w obowiązującym Prawie mamy tu też do czynienia z kwestiami natury bardziej ogólnej. Chodzi mi o wytyczenie chociaż jakichś zrębów jednolitej polityki w zakresie wdrażania postępowań administracyjnych w kierunku art. 83 b i 84 ust. 3 ustawy PoRD, bo na dzisiaj panuje tu jedna wielka wolna amerykanka i rozgardiasz, który generuje tylko niepotrzebny stres, zbędne wydatki i wstyd z tytułu przegranych spraw.
W związku z powyższym proponuję urzędnikom WK/starostw wprowadzenia następujących zasad w zakresie stosowania sankcji administracyjnych wobec naszego środowiska:
Stosowanie tych sankcji nie może dotyczyć uchybień o najmniejszych możliwie skutkach, gdzie nie ma żadnego zagrożenia dla BRD.
Należy zaprzestać polityki celowego pomijani w postępowaniach administracyjnych uchybień o dużym ciężarze gatunkowym, ze znacznym zagrożeniem dla BRD.
Nadać priorytet sprawom, gdzie w wyniku pomijania zasad BRD w pracy uprawnionego diagnosty samochodowego doszło do tragicznych w skutkach wypadków drogowych.
Zintensyfikować współpracę z Policją i Prokuraturą w przypadkach, gdzie w wyniku popełnianych przestępstw na SKP dochodzi do łamania ustawy Kodeks Karny,
Konstytucja ma być stosowana zgodnie z prawem, czyli BEZPOŚREDNIO w przypadku wielu drobnych formalnych uchybień, które nie stanowią zagrożenia dla BRD, gdzie ich treść wpisuje się jedynie do corocznych protokołów pokontrolnych.
Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 16 marca 2018 r. sygn.. akt II GSK 1664/16 ( dostępny: www.nsa.gov.pl ) stwierdził, że cyt.:
„proporcjonalność i adekwatność sankcji administracyjnej nakładanej na podstawie art. 84 ust. 3 ustawy – PoRD każdorazowo pozostaje w ścisłym związku ze stanem faktycznym ustalonym w postępowaniu prowadzonym w sprawie cofnięcia uprawnień diagnosty siłą rzeczy, skoro chodzi o cofnięcie uprawnień, z którymi skorelowane są w oczywisty wręcz sposób konkretne obowiązki, jest i musi być odnoszona do oceny treści, wagi i znaczenia obowiązków, którym diagnosta uchybił wykonując powierzone mu i ważkie z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego zadania.
Zadania i obowiązki te mają walor normatywny – wynikają z przepisów prawa, a mianowicie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia z dnia 26 czerwca 2012 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów /…/.
Rolą organu administracji , a następnie ( ewentualnie) także rolą sądu administracyjnego jest każdorazowe dokonanie oceny, czy występujące w danej sprawie uchybienia mogą dawać podstawę do zastosowania art. 84 ust. 3 p.r.d. , co zawsze wymaga zindywidualizowanej oceny, czy stwierdzone podczas kontroli przez organ administracji publicznej nieprawidłowości rzeczywiście były tego rodzaju, iż obiektywnie mogły stanowić podstawę wydania decyzji o cofnięciu uprawnienia diagnoście.”
Czy po tym wyroku NSA może być coś jeszcze niejasnego dla przedstawicieli naszego nadzoru w WK/starostwie?
Pyta i pozdrawia
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: art. 83 b PoRD, art. 84 ust. 3 PoRD, diagnosta, Konstytucja, nadzór nad SKP, nadzór właściciela, NSA, PoRD - ustawa Prawo o Ruchu Drogowym, Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), starostwo, WSA, Wydział Komunikacji