Motorower a BRD, czyli wpływ złego stanu technicznego motoroweru na wielkość obrażeń poszkodowanego pasażera.1
Ta sprawa rozpatrywana była w obecności Prokuratora Prokuratury Rejonowej w Jędrzejowie oraz kosztowała aż 9 (słownie: dziewięć) posiedzeń sądowych, które trwały od początku 2018 do 2020 r..
Sprawa ta dotyczyła nijakiego M.N., syna K. i K. z d. M., urodzonego w M.2, oskarżonego między innymi o to, że w dniu 22 czerwca 2017 r w M. gm. S. umyślnie naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym w ten sposób, że będąc w stanie nietrzeźwości – 3,00 promile alkoholu etylowego we krwi i prowadząc w ruchu lądowym nie spełniający norm dopuszczenia do ruchu drogowego z niesprawnym układem hamulca tylnego oraz całkowicie zużytym bieżnikiem opony tylnego koła motorower m-ki Y., nie zachował należytej ostrożności i nie dostosował prędkości jazdy do panujących warunków drogowych oraz własnych umiejętności kierowania, w wyniku czego na łuku drogi utracił kontrolę nad torem jazdy kierowanego przez siebie motoroweru, zjechał na lewą stronę jezdni i uderzył w barierkę mostu, w wyniku czego pasażerka motoroweru S. C. doznała obrażeń ciała w postaci:
urazu brzucha z pęknięciem śledziony i krwotokiem do jamy otrzewnej,
stłuczenia płuca lewego,
złamania żeber VII-IX po stronie lewej i żebra XII po stronie prawej,
złamania obu kości przedramienia lewego,
które to obrażenia spowodowały chorobę realnie zagrażającą życiu tj. o czyn z art. 177 § 1 kk w zw z art. 178 § 1 kk.
Czytając ten wyrok pomyślałem sobie (jak wielu z nas/z Was?), o co tu chodzi? Takie obrażenia w przypadku jazdy zwykłym i tradycyjnym oraz często niesprawnym motorowerem? Przypomnijmy sobie, kiedy ostatnio badaliśmy stan hamulca w motorowerze na stosownym urządzeniu, będącym na wyposażeniu naszej SKP? Dawno temu, jeszcze dawniej, czy też bardzo dawno temu?
Bo opony, to jeszcze oglądamy, ale w ilu przypadkach wadliwy stan techniczny motoroweru wpisywaliśmy w nasz system?
Chodzi mi o to, że tak w ogóle, to . . . . ., temat ten jest nieco (?) . . . . . . – śmieszny?
No jak to, to te nasze profesjonalne maszyny i urządzenia stanowiące wyposażenie naszych SKP wykorzystywać do BT jakichś . . . . ., no tego . . . . . – motorowerów?!?
Ponadto z tego opublikowanego wyroku jasno wynika kiepski stan świadomości technicznej wszystkich pracowników wymiaru sprawiedliwości, którzy chyba wcale nie rozróżniają motocykla od motoroweru. Bo jeśli w początkowej części opublikowanego wyroku mowa jest o motorowerze, to już w opinii biegłego S. K. czytamy o motocyklu, a w opinii biegłego T.S. czytamy o skuterze, cyt.:
„Opinia nr (…) z badań wypadków drogowych biegłego S. K.
Z opinii wynika, że w motocyklu marki (…) 100 o nr rej. (…) (…) stwierdzono liczne nieprawidłowości, w tym w układzie hamulcowym oraz jezdnym tylnego koła. Biegły wskazał, że przy takim stanie technicznym tych układów, pojazd nie powinien być eksploatowany i nie można wykluczyć, że mogło mieć to wpływ na powstanie i przebieg zdarzenia. Badania pozostałych układów w/w pojazdu nie wykazały występowania uszkodzeń, które wskazywałyby na to, aby ich stan techniczny mógł mieć wpływ na powstanie i przebieg przedmiotowego zdarzenia.”
Opinia biegłego z zakresu eksploatacji pojazdów samochodowych i ruchu drogowego biegłego T. S.
Z opinii biegłego wynika, że bezpośrednią przyczyną zaistnienia wypadku było niezachowanie należytej ostrożności przez M. N. podczas poruszania się skuterem po łuku drogi. Biegły opiniował, że oskarżony użytkował skuter nie spełniający norm dopuszczenia do ruchu drogowego z uwagi na niesprawny układ hamulca tylnego koła oraz całkowite zużycie bieżnika opony tylnego koła. Nadto, biegły wskazał, że zachowanie kierującego skuterem było niezgodne z zasadami kierowania pojazdami mechanicznymi określonymi w prawie o ruchu drogowym, gdyż M. N. kierował skuterem w stanie nietrzeźwości, nie posiadając uprawnień do kierowania pojazdami, bowiem posiadał sądowy zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. Nadto, nie dostosował prędkości poruszania się do stanu w jakim się znajdował oraz swoich umiejętności kierowania pojazdami jednośladowymi. Biegły T. S. w sposób kompleksowy, a nadto niezwykle dokładny dokonał analizy zaistniałego zdarzenia. Biegły dokonał szerokiej analizy sytuacji wypadkowej, podejmując próbę ustalenia bezpośredniej przyczyny wypadku, oraz omówienia zachowania kierującego pod kątem naruszenia przepisów ruchu drogowego, oraz możliwości uniknięcia wypadku.”
Więc czytając ten wyrok ostatecznie wie wiemy, jakim niesprawnym pojazdem jechały te dwie osoby, z których jedna miała obrażenia realnie zagrażające życiu? To był motocykl czy motorower, czy też może jednak skuter?
No cóż, mamy taki wymiar sprawiedliwości, jaki mamy i jaki sami wykształciliśmy (za własne pieniądze!). Sędziemu prowadzącemu tę sprawę nawet nie chciało się skorygować tych sprzeczności.
A do tego nie ma ani jednego słowa (zdania) o przyczynach tak złego stanu technicznego tego pojazdu. W tym całym wyroku sądowym nie ma także ani jednego zdania o wpływie złego stanu technicznego motoroweru na wielkość obrażeń poszkodowanego pasażera (sic!). Z tego wynika, że kwestie BRD są całkowicie obce naszym (?) sądowym urzędnikom. To efekt tzw. „dobrej zmiany”, która trwa już ponad 6 lat w tym naszym „sądownictwie”.3
Dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1Sąd Rejonowy w Jędrzejowie z 2020-02-21; Data orzeczenia: 21 lutego 2020; Data publikacji: 26 stycznia 2021; Data uprawomocnienia: 17 listopada 2020; Sygnatura: II K 596/17; Sąd Rejonowy w Jędrzejowie, II Wydział Karny; Przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji; Podstawa prawna: art. 177§2kk w zw. z art. 178§1 kk oraz z art. 178a§4 kk; Teza: skazanie.
2M. N. ma 30 lat, posiada wykształcenie zawodowe (mechanik samochodowy). Jest kawalerem, ma na utrzymaniu dziecko, na które jest zobowiązany do łożenia alimentów. Oskarżony był uprzednio wielokrotnie karany m.in. za kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości. W czasie postępowania sądowego w niniejszej sprawie przebywał w zakładzie karnym, gdzie odbywał karę z innej sprawy. M. N. jest uzależniony od alkoholu. W czasie popełnienia czynu miał zachowaną zdolność do rozpoznania jego znaczenia i pokierowania swoim postępowaniem.
3Dodano: 26 stycznia 2021, Opublikował(a): Izabela Kaczmarczyk; Podmiot udostępniający informację: Sąd Rejonowy w Jędrzejowie; Osoba, która wytworzyła informację: Sędzia Mariola Borowiecka; Data wytworzenia informacji: 21 lutego 2020
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lut 5 2021
MOTOROWER A BRD
Motorower a BRD, czyli wpływ złego stanu technicznego motoroweru na wielkość obrażeń poszkodowanego pasażera.1
Ta sprawa rozpatrywana była w obecności Prokuratora Prokuratury Rejonowej w Jędrzejowie oraz kosztowała aż 9 (słownie: dziewięć) posiedzeń sądowych, które trwały od początku 2018 do 2020 r..
Sprawa ta dotyczyła nijakiego M.N., syna K. i K. z d. M., urodzonego w M.2, oskarżonego między innymi o to, że w dniu 22 czerwca 2017 r w M. gm. S. umyślnie naruszył zasady bezpieczeństwa w ruchu lądowym w ten sposób, że będąc w stanie nietrzeźwości – 3,00 promile alkoholu etylowego we krwi i prowadząc w ruchu lądowym nie spełniający norm dopuszczenia do ruchu drogowego z niesprawnym układem hamulca tylnego oraz całkowicie zużytym bieżnikiem opony tylnego koła motorower m-ki Y., nie zachował należytej ostrożności i nie dostosował prędkości jazdy do panujących warunków drogowych oraz własnych umiejętności kierowania, w wyniku czego na łuku drogi utracił kontrolę nad torem jazdy kierowanego przez siebie motoroweru, zjechał na lewą stronę jezdni i uderzył w barierkę mostu, w wyniku czego pasażerka motoroweru S. C. doznała obrażeń ciała w postaci:
urazu brzucha z pęknięciem śledziony i krwotokiem do jamy otrzewnej,
stłuczenia płuca lewego,
złamania żeber VII-IX po stronie lewej i żebra XII po stronie prawej,
złamania obu kości przedramienia lewego,
które to obrażenia spowodowały chorobę realnie zagrażającą życiu tj. o czyn z art. 177 § 1 kk w zw z art. 178 § 1 kk.
Czytając ten wyrok pomyślałem sobie (jak wielu z nas/z Was?), o co tu chodzi? Takie obrażenia w przypadku jazdy zwykłym i tradycyjnym oraz często niesprawnym motorowerem? Przypomnijmy sobie, kiedy ostatnio badaliśmy stan hamulca w motorowerze na stosownym urządzeniu, będącym na wyposażeniu naszej SKP? Dawno temu, jeszcze dawniej, czy też bardzo dawno temu?
Bo opony, to jeszcze oglądamy, ale w ilu przypadkach wadliwy stan techniczny motoroweru wpisywaliśmy w nasz system?
Chodzi mi o to, że tak w ogóle, to . . . . ., temat ten jest nieco (?) . . . . . . – śmieszny?
No jak to, to te nasze profesjonalne maszyny i urządzenia stanowiące wyposażenie naszych SKP wykorzystywać do BT jakichś . . . . ., no tego . . . . . – motorowerów?!?
Ponadto z tego opublikowanego wyroku jasno wynika kiepski stan świadomości technicznej wszystkich pracowników wymiaru sprawiedliwości, którzy chyba wcale nie rozróżniają motocykla od motoroweru. Bo jeśli w początkowej części opublikowanego wyroku mowa jest o motorowerze, to już w opinii biegłego S. K. czytamy o motocyklu, a w opinii biegłego T.S. czytamy o skuterze, cyt.:
„Opinia nr (…) z badań wypadków drogowych biegłego S. K.
Z opinii wynika, że w motocyklu marki (…) 100 o nr rej. (…) (…) stwierdzono liczne nieprawidłowości, w tym w układzie hamulcowym oraz jezdnym tylnego koła. Biegły wskazał, że przy takim stanie technicznym tych układów, pojazd nie powinien być eksploatowany i nie można wykluczyć, że mogło mieć to wpływ na powstanie i przebieg zdarzenia. Badania pozostałych układów w/w pojazdu nie wykazały występowania uszkodzeń, które wskazywałyby na to, aby ich stan techniczny mógł mieć wpływ na powstanie i przebieg przedmiotowego zdarzenia.”
Opinia biegłego z zakresu eksploatacji pojazdów samochodowych i ruchu drogowego biegłego T. S.
Z opinii biegłego wynika, że bezpośrednią przyczyną zaistnienia wypadku było niezachowanie należytej ostrożności przez M. N. podczas poruszania się skuterem po łuku drogi. Biegły opiniował, że oskarżony użytkował skuter nie spełniający norm dopuszczenia do ruchu drogowego z uwagi na niesprawny układ hamulca tylnego koła oraz całkowite zużycie bieżnika opony tylnego koła. Nadto, biegły wskazał, że zachowanie kierującego skuterem było niezgodne z zasadami kierowania pojazdami mechanicznymi określonymi w prawie o ruchu drogowym, gdyż M. N. kierował skuterem w stanie nietrzeźwości, nie posiadając uprawnień do kierowania pojazdami, bowiem posiadał sądowy zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. Nadto, nie dostosował prędkości poruszania się do stanu w jakim się znajdował oraz swoich umiejętności kierowania pojazdami jednośladowymi. Biegły T. S. w sposób kompleksowy, a nadto niezwykle dokładny dokonał analizy zaistniałego zdarzenia. Biegły dokonał szerokiej analizy sytuacji wypadkowej, podejmując próbę ustalenia bezpośredniej przyczyny wypadku, oraz omówienia zachowania kierującego pod kątem naruszenia przepisów ruchu drogowego, oraz możliwości uniknięcia wypadku.”
Więc czytając ten wyrok ostatecznie wie wiemy, jakim niesprawnym pojazdem jechały te dwie osoby, z których jedna miała obrażenia realnie zagrażające życiu? To był motocykl czy motorower, czy też może jednak skuter?
No cóż, mamy taki wymiar sprawiedliwości, jaki mamy i jaki sami wykształciliśmy (za własne pieniądze!). Sędziemu prowadzącemu tę sprawę nawet nie chciało się skorygować tych sprzeczności.
A do tego nie ma ani jednego słowa (zdania) o przyczynach tak złego stanu technicznego tego pojazdu. W tym całym wyroku sądowym nie ma także ani jednego zdania o wpływie złego stanu technicznego motoroweru na wielkość obrażeń poszkodowanego pasażera (sic!). Z tego wynika, że kwestie BRD są całkowicie obce naszym (?) sądowym urzędnikom. To efekt tzw. „dobrej zmiany”, która trwa już ponad 6 lat w tym naszym „sądownictwie”.3
Dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 Sąd Rejonowy w Jędrzejowie z 2020-02-21; Data orzeczenia: 21 lutego 2020; Data publikacji: 26 stycznia 2021; Data uprawomocnienia: 17 listopada 2020; Sygnatura: II K 596/17; Sąd Rejonowy w Jędrzejowie, II Wydział Karny; Przestępstwo przeciwko bezpieczeństwu w komunikacji; Podstawa prawna: art. 177§2kk w zw. z art. 178§1 kk oraz z art. 178a§4 kk; Teza: skazanie.
2 M. N. ma 30 lat, posiada wykształcenie zawodowe (mechanik samochodowy). Jest kawalerem, ma na utrzymaniu dziecko, na które jest zobowiązany do łożenia alimentów. Oskarżony był uprzednio wielokrotnie karany m.in. za kierowanie pojazdem mechanicznym w stanie nietrzeźwości. W czasie postępowania sądowego w niniejszej sprawie przebywał w zakładzie karnym, gdzie odbywał karę z innej sprawy. M. N. jest uzależniony od alkoholu. W czasie popełnienia czynu miał zachowaną zdolność do rozpoznania jego znaczenia i pokierowania swoim postępowaniem.
3 Dodano: 26 stycznia 2021, Opublikował(a): Izabela Kaczmarczyk; Podmiot udostępniający informację: Sąd Rejonowy w Jędrzejowie; Osoba, która wytworzyła informację: Sędzia Mariola Borowiecka; Data wytworzenia informacji: 21 lutego 2020
By dP • DIAGNOSTA od BRD 0 • Tags: biegły rzeczoznawca, BRD, kodeks karny, motorower, Policja, stan techniczny pojazdów rolniczych