W dniu 12 sierpnia br. NSA zatwierdził wcześniejszy wyrok WSA w Gliwicach z 14 marca 2018 r., gdzie nasz kolega o inicjałach A. M. – po raz kolejny – przegrał swoją sprawę ze skargi na decyzję SKO w Katowicach w przedmiocie cofnięcia uprawnień do wykonywania BT.
Ten proces pozbawienia uprawnień formalnie zainicjował prawomocny wyrok Sądu Rejonowego w M., który wpłynął do Prezydenta Miasta S., a który dotyczył naszego kolegi A. M. Sąd skazał go za czyny m. in. z art. 271 § 1 i 3 Kodeksu karnego, popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.
Z uwagi na powyższe organ miał obowiązek wydać rozstrzygnięcie w trybie art. 84 ust. 3 pkt 2 p.r.d. Choć jest oczywiste, że czekanie z tą sprawą nie wymagało aż tyle czasu, bo urzędnicy WK tradycyjnie wiedzieli o tej sprawie znacznie wcześniej, czyli od czasu podjęcia przez Policję stosownych czynności sprawdzających (formalności związane z posiadaniem uprawnień i z dopuszczeniem danej SKP do pracy).
Urzędnicy (leniwi?) nawet nie chcieli wiedzieć, jak doszło do nieprawidłowości na tej SKP i postanowili sobie czekać, aż inni za nich odrobią czarna robotę. Ich zdaniem kwestia obowiązku przeprowadzenia kontroli nie jest niezbędną podstawą do wszczęcia postępowania administracyjnego w przedmiocie cofnięcia uprawnień diagnosty samochodowego. Uprawniony diagnosta samochodowy, niezależnie od odpowiedzialności karnej podlega odpowiedzialności administracyjnej w postaci cofnięcia uprawnień diagnosty i są to, cyt.:
„dwie niezależne od siebie i niekonkurujące z sobą sankcje, mające odmienny charakter.”
Pozwoliłem sobie podkreślić – poprzez wytłuszczenie – słowa „dwie sankcje”, albowiem dwukrotne karanie za ten sam czyn jest w UE niedozwolone.
W stosunku do jednej osoby można stosować prawo karne i administracyjne pod warunkiem, że to nie będzie „karanie sankcją”, z którą mamy do czynienia w omawianym przypadku.
Nasz kolega oczywiście zaangażował pełnomocnika prawnego, co tylko spowodowało kolejne zwiększenie jego kosztów. Pełnomocnik zaskarżył decyzję Prezydenta Miasta S.
Ale to nic nie pomogło, bo Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach (SKO) tradycyjnie dla tej instytucji utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.
Koronnym argumentem SKO było, że nasz kolega uprawniony diagnosta samochodowy wydał zaświadczenie i dokonał wpisu do DR niezgodnie ze stanem faktycznym i z naszymi przepisami, a więc nie ulega wątpliwości, że nasz kolega wypełnił swoim działaniem przesłankę skutkującą cofnięciem mu uprawnień do wykonywania BT, o której ustawodawca stanowi w art. 84 ust. 3 pkt 2 p.r.d.
Skargę na powyższą decyzję SKO złożył pełnomocnik prawny naszego kolegi A. M., który argumentował m.in., że naruszono:
art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, art. 7 k.p.a. i art. 8 k.p.a., poprzez niezastosowanie zasady proporcji, która wprawdzie została dostrzeżona przez organ, tym niemniej reguła ta nie została następnie prawidłowo zastosowana wobec osoby skarżącego,
art. 107 § 3 k.p.a., w następstwie nieodniesienia się w uzasadnieniu zaskarżonego rozstrzygnięcia do kwestii relacji pomiędzy konsensualnym trybem, w ramach którego wydany został wyrok sądu karnego, a możliwością uznania, że „w wyniku przeprowadzonej kontroli” w rozumieniu art. 84 ust. 3 p.r.d. stwierdzono uchybienia diagnosty i ograniczenie się do wskazania, że organ „domniema”, że skarżący przyznał się do winy.
Mamy więc tutaj do czynienia z sytuacją, że bezspornie wyrok Sądu potwierdza dokonanie wpisu do DR niezgodnie ze stanem faktycznym, a w konsekwencji niezgodnie z prawem. Prezydent Miasta S. dostrzegł jednak potrzebę prowadzenia samodzielnie postępowania dowodowego na te okoliczności i je przeprowadził. Upoważniony pracownik organu nie stwierdził uchybień w toku kontroli.
Powzięcie informacji o skazaniu – po przyznaniu się do winy! – stanowiło jedyną podstawę do wydania urzędniczej decyzji o pozbawieniu uprawnień.
WSA w Gliwicach, a potem NSA stwierdził, że skarga naszego kolegi nie jest uzasadniona.
Po raz kolejny błędnie argumentowano, że „Sposób ujawnienia dopuszczenia się przez diagnostę naruszenia określonego w art. 84 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (…) nie ma znaczenia dla oceny możliwości zastosowania sankcji przewidzianej w tym przepisie.”2, albowiem „ocena możliwości zastosowania sankcji” to nie jest to samo, co obowiązek lub przymus jej zastosowania.
Sądy pogubiły się w uzasadnieniu do tych wyroków i raz piszą o „dwóch niekonkurujących ze sobą sankcjach”3, by dalej temu zaprzeczać i argumentować, że tylko wyrok sądu karnego jest sankcją.4
A potem już tylko skład orzekający nie uznał za zasadne występowanie do Trybunału Konstytucyjnego z ponownym pytaniem dotyczącym konstytucyjności art. 84 ust. 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Bo co by było, gdyby tym razem zamiast umorzenia jednak orzeczono niekonstytucyjność tego przepisu? Jak by wyglądali ich koledzy – sędziowie z NSA?
Więc mamy, co mamy. I piszę to ku przestrodze. Bo zakładam, że nikt nam nie pomoże i żadna z naszych organizacji nie wystąpi w tych sprawach do europejskiego sądownictwa. Mamy przecież tylu diagnostów samochodowych, że ratowanie paru przed skandalicznymi restrykcjami nikomu nie wadzi, prawda?5
Pyta i pozdrawia
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1II SA/Gl 806/16 – Wyrok WSA w Gliwicach; Data orzeczenia: 2018-03-14; Data wpływu: 2016-08-18; Sygnatury powiązane: II GSK 1446/18 – Wyrok NSA z 2021-08-12; Skarżony organ: Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO); Treść wyniku: Oddalono skargę;
2Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów z dnia 12 marca 2012 r., sygn. akt II GPS 2/11,
3„dwie niezależne od siebie i niekonkurujące z sobą sankcje, mające odmienny charakter.”
4Cyt.: „Z kolei środek karny orzeczony w wyroku karnym ma charakter sankcyjny. Są to zatem uregulowania wynikające z różnych reżimów odpowiedzialności za popełniony czyn.”
5Powołane wyżej orzecznictwo sądowo-administracyjne dostępne jest w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych, pod adresem internetowym http://orzeczenia.nsa.gov.pl
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
sie 28 2021
KU PRZESTRODZE
Ku przestrodze, choć zmartwiłem się srodze.1
W dniu 12 sierpnia br. NSA zatwierdził wcześniejszy wyrok WSA w Gliwicach z 14 marca 2018 r., gdzie nasz kolega o inicjałach A. M. – po raz kolejny – przegrał swoją sprawę ze skargi na decyzję SKO w Katowicach w przedmiocie cofnięcia uprawnień do wykonywania BT.
Ten proces pozbawienia uprawnień formalnie zainicjował prawomocny wyrok Sądu Rejonowego w M., który wpłynął do Prezydenta Miasta S., a który dotyczył naszego kolegi A. M. Sąd skazał go za czyny m. in. z art. 271 § 1 i 3 Kodeksu karnego, popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.
Z uwagi na powyższe organ miał obowiązek wydać rozstrzygnięcie w trybie art. 84 ust. 3 pkt 2 p.r.d. Choć jest oczywiste, że czekanie z tą sprawą nie wymagało aż tyle czasu, bo urzędnicy WK tradycyjnie wiedzieli o tej sprawie znacznie wcześniej, czyli od czasu podjęcia przez Policję stosownych czynności sprawdzających (formalności związane z posiadaniem uprawnień i z dopuszczeniem danej SKP do pracy).
Urzędnicy (leniwi?) nawet nie chcieli wiedzieć, jak doszło do nieprawidłowości na tej SKP i postanowili sobie czekać, aż inni za nich odrobią czarna robotę. Ich zdaniem kwestia obowiązku przeprowadzenia kontroli nie jest niezbędną podstawą do wszczęcia postępowania administracyjnego w przedmiocie cofnięcia uprawnień diagnosty samochodowego. Uprawniony diagnosta samochodowy, niezależnie od odpowiedzialności karnej podlega odpowiedzialności administracyjnej w postaci cofnięcia uprawnień diagnosty i są to, cyt.:
„dwie niezależne od siebie i niekonkurujące z sobą sankcje, mające odmienny charakter.”
Pozwoliłem sobie podkreślić – poprzez wytłuszczenie – słowa „dwie sankcje”, albowiem dwukrotne karanie za ten sam czyn jest w UE niedozwolone.
W stosunku do jednej osoby można stosować prawo karne i administracyjne pod warunkiem, że to nie będzie „karanie sankcją”, z którą mamy do czynienia w omawianym przypadku.
Nasz kolega oczywiście zaangażował pełnomocnika prawnego, co tylko spowodowało kolejne zwiększenie jego kosztów. Pełnomocnik zaskarżył decyzję Prezydenta Miasta S.
Ale to nic nie pomogło, bo Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Katowicach (SKO) tradycyjnie dla tej instytucji utrzymało w mocy zaskarżoną decyzję.
Koronnym argumentem SKO było, że nasz kolega uprawniony diagnosta samochodowy wydał zaświadczenie i dokonał wpisu do DR niezgodnie ze stanem faktycznym i z naszymi przepisami, a więc nie ulega wątpliwości, że nasz kolega wypełnił swoim działaniem przesłankę skutkującą cofnięciem mu uprawnień do wykonywania BT, o której ustawodawca stanowi w art. 84 ust. 3 pkt 2 p.r.d.
Skargę na powyższą decyzję SKO złożył pełnomocnik prawny naszego kolegi A. M., który argumentował m.in., że naruszono:
art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, art. 7 k.p.a. i art. 8 k.p.a., poprzez niezastosowanie zasady proporcji, która wprawdzie została dostrzeżona przez organ, tym niemniej reguła ta nie została następnie prawidłowo zastosowana wobec osoby skarżącego,
art. 107 § 3 k.p.a., w następstwie nieodniesienia się w uzasadnieniu zaskarżonego rozstrzygnięcia do kwestii relacji pomiędzy konsensualnym trybem, w ramach którego wydany został wyrok sądu karnego, a możliwością uznania, że „w wyniku przeprowadzonej kontroli” w rozumieniu art. 84 ust. 3 p.r.d. stwierdzono uchybienia diagnosty i ograniczenie się do wskazania, że organ „domniema”, że skarżący przyznał się do winy.
Mamy więc tutaj do czynienia z sytuacją, że bezspornie wyrok Sądu potwierdza dokonanie wpisu do DR niezgodnie ze stanem faktycznym, a w konsekwencji niezgodnie z prawem. Prezydent Miasta S. dostrzegł jednak potrzebę prowadzenia samodzielnie postępowania dowodowego na te okoliczności i je przeprowadził. Upoważniony pracownik organu nie stwierdził uchybień w toku kontroli.
Powzięcie informacji o skazaniu – po przyznaniu się do winy! – stanowiło jedyną podstawę do wydania urzędniczej decyzji o pozbawieniu uprawnień.
WSA w Gliwicach, a potem NSA stwierdził, że skarga naszego kolegi nie jest uzasadniona.
Po raz kolejny błędnie argumentowano, że „Sposób ujawnienia dopuszczenia się przez diagnostę naruszenia określonego w art. 84 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (…) nie ma znaczenia dla oceny możliwości zastosowania sankcji przewidzianej w tym przepisie.”2, albowiem „ocena możliwości zastosowania sankcji” to nie jest to samo, co obowiązek lub przymus jej zastosowania.
Sądy pogubiły się w uzasadnieniu do tych wyroków i raz piszą o „dwóch niekonkurujących ze sobą sankcjach”3, by dalej temu zaprzeczać i argumentować, że tylko wyrok sądu karnego jest sankcją.4
A potem już tylko skład orzekający nie uznał za zasadne występowanie do Trybunału Konstytucyjnego z ponownym pytaniem dotyczącym konstytucyjności art. 84 ust. 3 ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Bo co by było, gdyby tym razem zamiast umorzenia jednak orzeczono niekonstytucyjność tego przepisu? Jak by wyglądali ich koledzy – sędziowie z NSA?
Więc mamy, co mamy. I piszę to ku przestrodze. Bo zakładam, że nikt nam nie pomoże i żadna z naszych organizacji nie wystąpi w tych sprawach do europejskiego sądownictwa. Mamy przecież tylu diagnostów samochodowych, że ratowanie paru przed skandalicznymi restrykcjami nikomu nie wadzi, prawda?5
Pyta i pozdrawia
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 II SA/Gl 806/16 – Wyrok WSA w Gliwicach; Data orzeczenia: 2018-03-14; Data wpływu: 2016-08-18; Sygnatury powiązane: II GSK 1446/18 – Wyrok NSA z 2021-08-12; Skarżony organ: Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO); Treść wyniku: Oddalono skargę;
2 Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów z dnia 12 marca 2012 r., sygn. akt II GPS 2/11,
3 „dwie niezależne od siebie i niekonkurujące z sobą sankcje, mające odmienny charakter.”
4 Cyt.: „Z kolei środek karny orzeczony w wyroku karnym ma charakter sankcyjny. Są to zatem uregulowania wynikające z różnych reżimów odpowiedzialności za popełniony czyn.”
5 Powołane wyżej orzecznictwo sądowo-administracyjne dostępne jest w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych, pod adresem internetowym http://orzeczenia.nsa.gov.pl
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: art. 84 ust. 3 PoRD, diagnosta, jakość badań technicznych, kodeks karny, Konstytucja, NSA, Prokurator, Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), WSA, Wydział Komunikacji, wyrok sądu