wrz 8 2020
STAN TARCZY HAMULCOWEJ DOWODEM
Naczepa z niesprawnymi hamulcami
Zestaw ciężarowy, należący do polskiego przewoźnika, zatrzymał patrol ITD na drodze wojewódzkiej nr 812 w Siennicy Nadolnej koło Krasnystawu w czwartek (3 września). Hamulce naczepy zagrażały bezpieczeństwu kierowcy ciężarówki i innym uczestnikom ruchu drogowego.
Przy prawym kole na trzeciej osi naczepy brakowało zacisku hamulcowego. Z kolei przewód hamulcowy był odcięty i zaślepiony, co groziło rozszczelnieniem układu pneumatycznego. Pokryta rdzą tarcza hamulcowa tylko potwierdzała, że do usterki doszło sporo wcześniej przed kontrolą drogową, a naczepę używano w takim stanie przez dłuższy czas.
Kontrola ITD zakończyła się zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego naczepy i wydaniem zakazu jej dalszej jazdy. Kierowcę ukarano mandatem. Inspektorzy wszczęli postępowanie administracyjne wobec polskiej firmy transportowej. Przewoźnikowi grozi 2 tysiące złotych kary.
– – – – – – – – – –
P.S.
Stan zardzewiałej tarczy hamulcowej tylko potwierdzał, że do usterki doszło sporo wcześniej przed kontrolą drogową, a naczepę używano w takim stanie przez dłuższy czas. Ciekawe, ile OBT przeszła w tym stanie technicznym? Może ktoś sobie coś jednak przypomina?
Gruby
8 września 2020 @ 16:30
Z tego artykułu można się domyślić, że pijesz do diagnostów. Niestety, ale po zdjęciach tak słabej jakości nie jesteśmy w stanie stwierdzić kiedy doszło do uszkodzenia zacisku i zdemontowania go. Równie dobrze zacisk mógł się uszkodzić miesiąc po badaniu technicznym, a nawet jeden dzień!
O ile jestem za likwidowaniem patologii w naszym zawodzie, tak w tym przypadku nikomu nic udowodnić nie można jednoznacznie.
dP
8 września 2020 @ 21:42
To wszystko prawda, choć teoretyczna.
Albowiem w praktyce może się okazać, że:
1/ na potrzeby organów kontroli te zdjęcia są jednak bardziej ostre, niż nasze.
2/ organy kontroli posiadają dostęp jeszcze do innych zdjęć, których nie opublikowano,
3/ dowodem wiarygodnym i uznanym przez Sąd mogą być zeznania inspektorów WITD, którzy widzieli stan techniczny tych tarcz i stopień ich korozji,
4/ biegły sądowy w swojej opinii (w oparciu o zdjęcia i zeznania insp. WITD) wyda opinię, że taki stan techniczny uniemożliwiał dopuszczenie pojazdu do ruchu od lat (… – ?) – ?
Pozdrawiam i dziękuję za merytoryczny komentarz
dP
LURIT
10 września 2020 @ 10:10
Jak widzę, takie zdjęcia przypomina mi się moja pierwsza praca jako kierowca TIRa.
Stres był tak wielki samym wypełnieniem tarczki i ten dziewiczy tygodniowy kurs. człowiek nabierał doświadczenia z miesiąca na miesiąc, jazda stawała się coraz bardziej przyjemna. Wszystko było ok do dnia przeglądu technicznego. Niedobry diagnosta powiedział mi, że nie ma w ogóle klocków w 2 zaciskach i hamulce są odcięte. Kolejne 2 koła w ogóle nie hamowały, z 6 kół hamowało 2 lewe przednie i ostatnie prawe…. Nieświadomość, gonitwa, stres i zabieganie To pozwoliło mi dobrać doświadczenia 🙂 Przegląd techniczny otworzył mi oczy, dałem 1 warunek albo będzie sprawne albo się zwalniam. Szef zrobił 1 oś, łącznie z nowymi (używanymi) oponami, postanowiłem pojechać w kolejną trasę, w sumie hamowało 4 z 6 a nie 2 z 6, tyle, ze dowiedziałem się, że klocki były z innego modelu naczepy, kiedy się dowiedziałem? jak wypadł i zblokował koło…. do bazy miałem 50km odkręciłem koło oś podwiesiłem na 3 pasach i tak się dotoczyłem na firmowy parking, po czym się zwolniłem… Później słyszałem, że dany „szef” nie mógł znaleźć innego kierowcy po czym sprzedał ten swój jedyny zestaw. Po paru latach sam pracowałem na OSKP i powiem tak… Sam się dziwię, że dałem rady 🙂 Pozdrawiam wszystkich… i tych niedobrych co dbają o zdrowie i życie innych