Pojazd wycofany z eksploatacji poddany prawidłowemu procesowi recyklingu może stać się źródłem ogromnej ilości surowców, które da się ponownie wykorzystać do produkcji nowych dóbr albo jako źródło energii. Jak w praktyce wygląda ten proces i kto odgrywa największą rolę w jego przebiegu?
Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji rozpoczyna się wraz z przejęciem samochodu przez stację demontażu, która wyposażona jest w specjalne zabezpieczenia pozwalające chronić otoczenie przed szkodliwym działaniem wszelkich niebezpiecznych substancji występujących w demontowanym samochodzie. Stacje demontażu pojazdów są bowiem zobowiązane m.in. do bezpiecznego usunięcia stanowiących zagrożenie urządzeń, części i materiałów (np. płynów hamulcowych, chłodniczych, olejów, gazów z urządzeń klimatyzacyjnych) oraz przekazania ich do dalszej utylizacji. To etap wyjątkowo istotny i związany z dużą odpowiedzialnością, bo właściwe zabezpieczenie tych elementów jest kluczowe dla ochrony ekosystemu i zdrowia ludzi. Stacje demontażu samochodów mają również za zadanie oddzielić od siebie części wyposażenia samochodu, które nadają się do ponownego użycia (zgodnie z zasadą reuse) od tych, które przeznaczone będą do recyklingu materiałowego. Pozostałe elementy, np. karoserię przekazuje się do strzępienia, które pozwala odzyskiwać metale żelazne i nieżelazne oraz wydzielić pozostałe odpady, które z kolei mogą być poddane recyklingowi energetycznemu.
Odzysk surowców w zakładach prowadzących recykling samochodów
Recyklingowi poddaje się metale żelazne i nieżelazne stanowiące największą część masy pojazdu, metale szlachetne z katalizatorów, plastik, gumę, szkło, a także akumulatory czy niebezpieczne płyny samochodowe, które dzięki nowym technologiom mogą być w coraz większym stopniu po przetworzeniu ponownie wykorzystane, a nie tylko podlegać utylizacji. W zakładach zajmujących się recyklingiem pojazdów samochody podlegają dalszemu rozdrobnieniu. Stosowane są w tym celu wielkogabarytowe strzępiarki, a magnesy, sita, dmuchawy i różnorodne układy sensorów pozwalają oddzielić elementy metalowe, które można następnie przekazać hutom. Pozostałości po strzępieniu wraków samochodowych najczęściej podlegają zaś odzyskowi energetycznemu. Decydujące są na tym etapie możliwości danego zakładu przetwarzającego odpady. Te najskuteczniejsze potrafią stale zwiększać ilość i rodzaj odzyskiwanych surowców.
95% pojazdu wycofanego z eksploatacji może faktycznie żyć dalej
Najbardziej zaawansowane technologicznie specjalistyczne firmy, które zajmują się recyklingiem samochodów, są aktualnie w stanie sprostać dyrektywie unijnej i w praktyce odzyskują wymagane 95% masy pojazdu. Takim poziomem odzysku surowców pochwalić może się działająca na terenie całej Polski Stena Recycling. Efektywność recyklingu pojazdów została w jej zakładach zmaksymalizowana przede wszystkim dzięki wdrożeniu szeregu innowacyjnych procesów i zaawansowanych technologii, które pozwalają poddać recyklingowi te składowe pojazdów, które dotąd przetworzeniu nie podlegały i były marnowane. Doskonałymi tego przykładami są opracowana przez Stenę w Szwecji procedura przetwarzania mieszanki tworzyw sztucznych, metali i innych materiałów z wnętrza pojazdów na wysokiej jakości paliwo czy imponujący procentowo odzysk tworzyw sztucznych. Stena Recycling współpracuje zresztą m.in. z Volvo Cars, co pozwala w praktyce rozszerzać wykorzystanie plastików z pojazdów wycofanych z eksploatacji do produkcji wyposażenia dla nowych aut. Według obliczeń ekspertów Stena Recycling z każdego osobowego samochodu wycofanego z eksploatacji odzyskać można średnio około tony surowców wtórnych. Przetworzyć ponownie można stal, metale nieżelazne, tekstylia, ale także w coraz większym stopniu tworzywa sztuczne, co szczególnie istotne ze względu na stale rosnącą na całym globie ilość odpadów plastikowych.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
maj 5 2020
Recykling samochodów wycofanych z eksploatacji – jak wygląda od strony praktycznej?
Pojazd wycofany z eksploatacji poddany prawidłowemu procesowi recyklingu może stać się źródłem ogromnej ilości surowców, które da się ponownie wykorzystać do produkcji nowych dóbr albo jako źródło energii. Jak w praktyce wygląda ten proces i kto odgrywa największą rolę w jego przebiegu?
Recykling pojazdów rozpoczynają specjalistyczne stacje demontażu
Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji rozpoczyna się wraz z przejęciem samochodu przez stację demontażu, która wyposażona jest w specjalne zabezpieczenia pozwalające chronić otoczenie przed szkodliwym działaniem wszelkich niebezpiecznych substancji występujących w demontowanym samochodzie. Stacje demontażu pojazdów są bowiem zobowiązane m.in. do bezpiecznego usunięcia stanowiących zagrożenie urządzeń, części i materiałów (np. płynów hamulcowych, chłodniczych, olejów, gazów z urządzeń klimatyzacyjnych) oraz przekazania ich do dalszej utylizacji. To etap wyjątkowo istotny i związany z dużą odpowiedzialnością, bo właściwe zabezpieczenie tych elementów jest kluczowe dla ochrony ekosystemu i zdrowia ludzi. Stacje demontażu samochodów mają również za zadanie oddzielić od siebie części wyposażenia samochodu, które nadają się do ponownego użycia (zgodnie z zasadą reuse) od tych, które przeznaczone będą do recyklingu materiałowego. Pozostałe elementy, np. karoserię przekazuje się do strzępienia, które pozwala odzyskiwać metale żelazne i nieżelazne oraz wydzielić pozostałe odpady, które z kolei mogą być poddane recyklingowi energetycznemu.
Odzysk surowców w zakładach prowadzących recykling samochodów
Recyklingowi poddaje się metale żelazne i nieżelazne stanowiące największą część masy pojazdu, metale szlachetne z katalizatorów, plastik, gumę, szkło, a także akumulatory czy niebezpieczne płyny samochodowe, które dzięki nowym technologiom mogą być w coraz większym stopniu po przetworzeniu ponownie wykorzystane, a nie tylko podlegać utylizacji. W zakładach zajmujących się recyklingiem pojazdów samochody podlegają dalszemu rozdrobnieniu. Stosowane są w tym celu wielkogabarytowe strzępiarki, a magnesy, sita, dmuchawy i różnorodne układy sensorów pozwalają oddzielić elementy metalowe, które można następnie przekazać hutom. Pozostałości po strzępieniu wraków samochodowych najczęściej podlegają zaś odzyskowi energetycznemu. Decydujące są na tym etapie możliwości danego zakładu przetwarzającego odpady. Te najskuteczniejsze potrafią stale zwiększać ilość i rodzaj odzyskiwanych surowców.
95% pojazdu wycofanego z eksploatacji może faktycznie żyć dalej
Najbardziej zaawansowane technologicznie specjalistyczne firmy, które zajmują się recyklingiem samochodów, są aktualnie w stanie sprostać dyrektywie unijnej i w praktyce odzyskują wymagane 95% masy pojazdu. Takim poziomem odzysku surowców pochwalić może się działająca na terenie całej Polski Stena Recycling. Efektywność recyklingu pojazdów została w jej zakładach zmaksymalizowana przede wszystkim dzięki wdrożeniu szeregu innowacyjnych procesów i zaawansowanych technologii, które pozwalają poddać recyklingowi te składowe pojazdów, które dotąd przetworzeniu nie podlegały i były marnowane. Doskonałymi tego przykładami są opracowana przez Stenę w Szwecji procedura przetwarzania mieszanki tworzyw sztucznych, metali i innych materiałów z wnętrza pojazdów na wysokiej jakości paliwo czy imponujący procentowo odzysk tworzyw sztucznych. Stena Recycling współpracuje zresztą m.in. z Volvo Cars, co pozwala w praktyce rozszerzać wykorzystanie plastików z pojazdów wycofanych z eksploatacji do produkcji wyposażenia dla nowych aut. Według obliczeń ekspertów Stena Recycling z każdego osobowego samochodu wycofanego z eksploatacji odzyskać można średnio około tony surowców wtórnych. Przetworzyć ponownie można stal, metale nieżelazne, tekstylia, ale także w coraz większym stopniu tworzywa sztuczne, co szczególnie istotne ze względu na stale rosnącą na całym globie ilość odpadów plastikowych.
Zobacz: https://www.stenarecycling.pl/nasze-uslugi/rozwiazania-dla-branz/branza-motoryzacyjna/
By dP • Różne sprawy, nie zdiagnozujesz bez kawy • Tags: ekologia, eksploatacja, odzysk, recykling