wrz 17 2020
OPŁATY A KOSZTY BT – WSSKP
Opłaty a koszty badań technicznych pojazdów
Aktualnie obowiązujące ceny badań technicznych pojazdów zostały ustalone Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 roku i opublikowane w Dzienniku Ustaw Nr 223 pod poz. 2261. Za kilkanaście dni minie więc pełne 16 lat od wydania tych przepisów.
W tym okresie nie dokonywano prawie żadnych zmian w wysokości tych opłat. Dodano co prawda kilka pozycji, ale równocześnie wykreślono lub zmieniono zasady opłat za badania techniczne pojazdów importowanych i sporządzania stosownych dokumentów. Generalnie wysokość opłat za badania techniczne pojazdów nie były waloryzowane od 16-u lat!
Jednocześnie dla przypomnienia i uświadomienia stanu rzeczy podajemy poniżej podstawowe dane dotyczące kosztów działalności przedsiębiorców SKP w ciągu ostatnich 16 lat w ujęciu tabelarycznym:
Koszt | Rok 2004 | Rok 2020 | Wzrost+/Spadek – | Uwagi |
Płaca minimalna | 824,00 PLN | 2.600,00 PLN | +215,53% | +1.776,00 PLN |
Składki ZUS | 675,09 PLN | 1.431,48 PLN | +112,04% | +756,39 PLN |
Inflacja | 09.2004 | 09.2020 | 39,19% | W podanym okresie |
Cena badania kat. M1 | 98,00 PLN | 98,00 PLN | 0,00% | Brak zmian |
Likwidacja części badań | -30% | Szacunkowo | ||
Podatki i opłaty | +30% | Szacunkowo | ||
Rentowność netto badania M1 | 79,67 PLN | 47,79 PLN | -39,19% | Dotyczy 1 badania |
Analizując powyższe wskaźniki koszty działalności przedsiębiorców SKP w ciągu ostatnich 16 lat wzrosły trzykrotnie, a przychody z tytułu likwidacji niektórych opłat (badań) spadły o 30%. I tak:
- wysokość płacy minimalnej wzrosła o 215,53% (ponad 3 krotnie),
- wysokość składek ZUS wzrosła o 112,04% (ponad 2 krotnie),
- inflacja w tym okresie osiągnęła wskaźnik – 39,19%.
Dla przykładu opłata za badanie techniczne samochodu osobowego (kat. M1) ustalona w 2004 roku to 98,00 PLN brutto, czyli po odliczeniu podatku VAT (23%) opata ta wynosi 79,67 PLN (netto). Po uwzględnieniu inflacji przedsiębiorcy pozostaje kwota: 47,79 PLN netto. Sama inflacja pochłania niemal 40% ceny badania technicznego z roku 2004, a gdzie cała gama pozostałych kosztów? Ilustruje to powyższa tabela. Również koszty podatkowe (podatki ogólne i lokalne), serwis urządzeń i wyposażenia oraz pozostałe koszty pośrednie wzrosły według szacunków o około 30%. Nietrudno więc stwierdzić, że wskaźnik rentowności tej działalności spadł bardzo drastycznie, poniżej progu opłacalności i ten trend spadkowy postępuje.
Przedsiębiorcy podobnie jak każda inna grupa społeczna czy zawodowa mają prawo do godziwej zapłaty za pracę, a w tym przypadku za wykonywanie w imieniu państwa na rzecz obywateli czynności kontrolnych z zakresu technicznego bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ta płaca mimo upływu 16 lat jest na tym samym niezmienionym poziomie. To jest niepoważne traktowanie przedsiębiorców!
Przedstawiciele przedsiębiorców SKP od lat czynią starania w wielu obszarach regulujących tę działalność, w tym także w obszarze opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów, o uwzględnienie realnych kosztów prowadzenia tej działalności.
W ostatnim okresie media spekulują co do sugerowanej wysokości opłat za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów w przyszłości. Nasze Stowarzyszenie od kilku lat także prowadzi działania, aby stosowne regulacje nastąpiły jak najszybciej. Odpowiedzi na nasze wystąpienia i petycje zawierają zapewnienie o planach wprowadzenia stosownych regulacji w tym zakresie po pełnym wdrożeniu Dyrektywy 2014/45/UE do polskiego prawodawstwa. Miejmy nadzieję, że nastąpi to niebawem.
Niezależnie od tego jaki będzie wzrost tych opłat powinny one uwzględniać realne koszty prowadzenia tej działalności i żeby w przyszłości zmiany te nie były dotkliwe społecznie ustawa powinna zapewniać ich coroczną waloryzację. Miejmy nadzieję, że ministerstwo ds. Transportu w obecnej lub przyszłej formie organizacyjnej ze zrozumieniem odniesie się do sygnalizowanych od lat i nierozwiązanych problemów.
Wzrost opłat za badania techniczne to nie tylko poprawa rentowności tej działalności gospodarczej, ale także wzrost przychodów do budżetu Państwa z tytułu podatku VAT oraz podatków pośrednich. Warto o tym pamiętać w sytuacji ogromnych potrzeb budżetu naszego kraju.
Żródło: informacja własna.
– – – – – – – – – – – –
Pobrano z internetowej strony WSSKP:
https://wsskp.pl/oplaty-a-koszty-badan-technicznych/
18 września 2020 @ 19:30
No to skąd u licha stać właścicieli SKP na gratisy, upominki itp., skoro taka bida.
19 września 2020 @ 08:31
Ano stąd że lepiej zarobić o 5 zł. mniej i dać gratis niż nie zarobić nic.