wrz 10 2019
KIEDY WZROSNĄ NASZE CENY
Kiedy wzrosną nasze ceny? Gdy sobie je podniesiemy! Prawda (?), jakie to takie proste.
Czyli nieoczekiwane skutki zamrożenia cennika i perspektywa stąd wynikająca po podniesieniu pensji minimalnej bez podniesienia cennika.
To już trzecia rozmowa w ciągu ostatniego miesiąca, gdy Koledzy proszą o poruszenie tematu naszego cennika, który stoi w miejscu ponad 15 lat (nawet nie pamiętam już dokładnie od kiedy).
Podobno na zwyżce naszego cennika już nikomu nie zależy, nikt o to nie walczy. Są nawet takie nasze firmy branżowe i SKP, które (strzelając same sobie w kolano i niszcząc rynek!) zaniżają cennik stosując rabaty i wręczając prezenty. Podobno ich jeszcze na to stać. Ale sam zastanawiam się, jak długo jeszcze będzie na to stać, gdy wprowadzone zostaną plany PiS dotyczące podniesienia płacy minimalnej. Bo z najnowszych informacji wynika, że płaca minimalna od początku 2020 r. ma wynieść aż 2600 złotych brutto, zaś do końca 2020 r. wyniesie 3 tys. złotych brutto. Z kolei do końca 2023 minimalna płaca krajowa miałaby wynosić aż 4 tys. zł brutto (sic!).
Więc odnieście to do przychodów na Waszych SKP i zastanówcie się, ilu pracodawców będzie na to stać przy obecnych cenach naszych BT.
Bo jeśli ten wariant ma być zastosowany w praktyce, to . . . . . – ?
Więc zastanówmy się nad sytuacją tych naszych SKP, gdzie pracodawców obecnie nie stać na większe pensje niż 2.200 zł brutto (pisałem o podobnej sytuacji w jednym z PKS-ów niedaleko Piły). Wiele naszych SKP balansujących na krawędzi opłacalności będzie miało nie lada problem. No chyba, że nastąpi istotna podwyżka naszego cennika! Ale czy na to się choćby zapowiada? Bo ja o żadnych przesłankach do takiej podwyżki nie słyszałem. Za to dowiedziałem się ciekawej rzeczy o tych skutkach zamrożenia naszego cennika.
Otóż zadzwonił do mnie Kolega informując, że jeden z moich klientów z wynikiem „N” pojechał na sąsiednią SKP, aby ponownie wykonać całe OBT (zamiast wrócić na moją SKP w ciągu 14 dni i zapłacić tylko jakieś 21 zł!).
Więc przypomnijmy sobie niedawne zapowiedzi ministerialnych mądrali i wielu liderów naszego środowiska, że ostatnie zmiany, np.:
-
opłata przed BT,
-
CEP2,0
ukróci tzw. „turystykę przeglądową”.
A tu maszszsz, niczym z liścia w twarz! Nadal mamy „turystykę przeglądową”!
Ja wiem, że są tacy wnerwieni, którzy za złości po BT z wynikiem „N” już do mnie/do nas na SKP nigdy nie przyjadą. I byli tak zdeterminowani, że poświęcą na ten cel następne 99 zł opłaty na OBT. Ale to byli i są nieliczni furiaci, ze skłonnościami do agresji lub samoagresji.
Ale ten przypadek był inny. Był to normalny klient, który uważa, że należy dać mi/nam prztyczka w nos (jadąc na inną SKP), albowiem . . . . . – stać go na wydanie paru kolejnych 99 zł.
Nasz cennik tak się spauperyzował (zubożył), choćby w świetle postępującej inflacji (!), że dla nikogo w Polsce nie stanowi już problemu wydanie kolejnej „stówki”. Problem narasta i powinien już być widoczny w CEP2,0. Bo ten mój opisany tu przypadek nie jest pierwszym i nie jest – niestety! – jedynym.
Mamy więc ten nowy fakt w naszej branży, że nieoczekiwanym efektem zamrożenia cennika jest Wielki Powrót „turystyki przeglądowej” – tylko pogratulować!
Ale komu mamy tu gratulować i za co?
Za działanie dla dobra BRD, czy za działania dla dobra naszych SKP?
A może i za to, i za to?
Na pewno możemy pogratulować mądralom z naszego (?) resortu transportu, czyli DTD (Departament Transportu Drogowego).
Ale, czy liderzy naszego środowiska zrobili wszystko co mogli, aby zapobiec tej sytuacji? Czy nie można było zrobić więcej? Tym bardziej, że dla podniesienia cennika BT nigdy nie było i nie ma przeciwników w całej naszej skłóconej branży!
Niech liderzy odpowiedzą na to we własnym swoim sumieniu.
A ja namawiam do zdecydowanego działania! Należy zacząć od akcji protestacyjnej na naszych SKP, potem musi być zapowiedź ich zamknięcia, a potem już tylko ten strajk. Nie czekajmy aż ktoś za nas zrobi to, co sami możemy zrobić. Podnieśmy nasz cennik swoim własnym działaniem!
I pozdrawiam
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – –
Anonim
11 września 2019 @ 12:16
Masz rację Błażeju!Nasz środowisko to BAGNO!!!Ile w nim przypadkowych ludzi i to zarówno właścicieli,jak i (niestety diagnostów)!?.Duża część właścicieli S.K.P to przedsiębiorcy z innych branż (hotelarze,sklepikarze,restauratorzy,aptekarze itd.),dla których temat B.R.D nie istnieje.Niestety w naszym kraju temat brd. jest obcy również dla władzy i nie ma tu znaczenia tzw. opcja polityczna.Nikt nie podejmie się administracyjnego posprzątania tego bajzlu.Stąd metoda władzy „niech sobie sami łby urywają”.Wszyscy uczciwie prowadzący S.K.P działają na granicy opłacalności.Reszta ma to w d… ,bo osiągają dochody w innej branży.Stacje wybudowali i wyposażyli za unijne dotacje (to dopiero kuriozum!).W takiej sytuacji na rynku pozostaną tylko przypadkowi ludzi a wtedy… wejdzie TDT jako „jedyny sprawiedliwy” .
maki
11 września 2019 @ 13:15
CYT: wejdzie TDT jako „jedyny sprawiedliwy
I będzie wtedy normalnie, nie trzeba będzie stowarzyszenia OSDS
czytelnik
11 września 2019 @ 14:22
Kolego „maki” czyli według Twojej teorii : teraz brak TDT-u jako ” jedynego sprawiedliwego ” i OSDS są przyczynkiem, że jest tak źle ? Bo, przecież nikt mi nie powie, że jest dobrze !
GraL
11 września 2019 @ 16:10
Kolega „maki” chyba nigdy nie miał do czynienia z tzw. „samowolą urzędniczą”.Ja „przeżyłem” potyczkę z inspektorem TDT ale,zdrowia i nerwów które straciłem nikt mi nie zwróci (o kasie nie wspomnę).Jeśli sprawdziłby się ten scenariusz to,TDT zanim wybuduje swoje SKP,bedzie mogło wybierać i przebierać w ofertach najmu i szczęśliwy ten kto zostanie najemcą.GraL,
czytający
11 września 2019 @ 20:50
Po co wam jakieś stowarzyszenia np. ( osds, itp. ) założyć np. Związek Zawodowy Diagnostów Polski ” SOLIDARNOŚĆ” i wtedy domagać się podwyżek cen za B.T
dP
11 września 2019 @ 21:54
Cyt.: „założyć np. Związek Zawodowy (…) i wtedy domagać się podwyżek cen za B.T”.
– mam wątpliwości, czy ten scenariusz zadziała. Bo do tej pory żaden związek zawodowy nie wspierał działań pracodawców w zakresie zwiększenia ich przychodów – przynajmniej ja o czymś takim nie słyszałem.
Związki zawodowe przeważnie działają na rzecz pracowników-pracobiorców.
Dzięki za merytoryczne komentarze.
Pozdrawiam
dP
Diag
12 września 2019 @ 11:58
Dlaczego my diagności mamy protestować i strajkować jak właściciele stacji tego nie chcą i liczą na łud szczęścia. Nie interesują się niczym. Tak jakby to nie były ich stacje. Moim zdaniem oni powinni zacząć, a wtedy my możemy ich wspomóc. To im głównie powinno zależeć na podwyżce cennika.
dP
12 września 2019 @ 21:58
Jest w tym komentarzu dość sporo racji, niestety.
Dzięki
i pozdrawiam
dP
Anonim
12 września 2019 @ 14:44
Diag. Bo my diagności , niestety nie wszyscy tak jak ja mają szczęście pracować na skp , która jest dodatkiem do działalności serwisowej właściciela, sami napędzamy im kasę. Robimy tę kasę nie jakością , a obrotem. W mojej okolicy są stacje , gdzie badanie trwa góra 10 minut. Chyba , że trzeba wypełnić dane lpg , to piętnaście. I następny.
Żary diagnosta z OSDS
12 września 2019 @ 15:33
Podwyżką cen za B.T , powinien zająć się organizacja OGÓLNOPOLSKIE STOWARZYSZENIE DIAGNOSTÓW SAMOCHODOWYCH
kolega
12 września 2019 @ 23:13
Pan prezes OSDS , jestem ciekawy czy pan zajmie się sprawą podwyżek cen za BT
Pozdrawiam i życzę powodzenia dla pana prezesa OSDS
GraL
13 września 2019 @ 09:43
Z tej krótkiej wymiany uwag,wyłania się czytelny obraz naszej branży.Właściciele stacji,powinni być zainteresowani cennikiem.To Oni powinni być członkami PISKP i ta organizacja,jako izba gospodarcza,powinna reprezentować ich interesy.Sam jeszcze nie tak dawno byłem współwłaścicielem SKP,członkiem PISKP.I wiem,z całą pewnością,że poza pobieraniem daniny w postaci składki członkowskiej,ta organizacja nie oferuje w zamian nic.NIC!Widząc jak prężnie działają izby gospodarcze w innych branżach,działania PISKP są poprostu żałosne!Jednocześnie jestem diagnostą i widzę obraz naszego zawodu z drugiej strony.OSDS powinno reprezentować nasze interesy również(a może przede wszystkim) w relacjach z pracodawcami.I co?NIC.To OSDS powinno być naszym głosem w sprawach chociażby umocowania prawnego naszego zawodu.I co?NIC.Są to moje spostrzeżenia i chętnie przeczytam co o tym myślicie.Pozdrawiam czytających.GraL.
troll
13 września 2019 @ 12:28
Wymagasz by ktoś za ciebie coś zrobił ?
Umiesz liczyć, licz na siebie. Wiec zacznij sam coś robić w tej materii. Z samego twojego narzekania nic nigdy nie wyniknie. więc czemu się dziwisz. J
Każdy może ponarzekać na ciebie bo nic nie robisz prócz pisania żalów.
OSDS by robić to o czym piszesz musi mieć dużą siłę przebicia, przede wszystkim w ilości członków wśród diagnostów. Inaczej na prózno twe wpisy.
Może na początek sie zapisz do OSDS …
A jeśli przypadkiem już należysz, to jakoś nie zauważyłem takowych wpisów na stronie OSDS. A skoro tak, to jak chcesz wymagać od dzieci by śmieci wyrzuciły, skoro im tego nigdy nie powiedziałeś ?
dP
13 września 2019 @ 14:52
Temat: Podwyżka Cennika.
Mówimy tu/piszemy o kwestii koniecznej podwyżki naszego cennika.
W tym kontekście nawoływanie do zapisywania się do OSDS ma sens tylko i wyłącznie wtedy, gdy OSDS popiera taka podwyżkę naszego cennika. Albowiem, jeśli nie popiera, to . . . . – ?
Ja jakoś nie słyszałem o tym, ani nie widzę tego na internetowych stronach OSDS, aby ta nasza organizacja popierała tę inicjatywę.
Czyżbym się mylił?
I dziękując za merytoryczne komentarze,
pozdrawiam
dP
EPO
14 września 2019 @ 08:10
„Czyżbym się mylił? ”
Jak zawsze, poszukaj : Pismo Ministerstwa ws opłat strona OSDS
dP
14 września 2019 @ 13:28
No faktycznie, OSDS poruszał to zagadnienie, ostatnio . . . . . – we wrześniu 2016 r. (sic!).
Zagadnienie nr 9 jest na ostatnim, Ostatnim, OSTATNIM miejscu (w skali ważności problemów wg OSDS).
Dobre i to – https://osds.org.pl/?p=1251
Cyt.:
„(…) Czy są prowadzone prace nad projektem zmian rozporządzenia dotyczącego opłat za badania techniczne? Warto tu podkreślić , że zaniechanie działań w tym temacie od 12 lat doprowadziło do sytuacji takiej, że przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów celem utrzymania opłacalności wpłynęli na obniżenie jakości badań technicznych pojazdów, a zarazem sytuacja ta doprowadziła do powstania wypaczeń w wykonywaniu badań technicznych wyłącznie kosztem diagnostów.”
Ale wówczas nie było jeszcze:
1.
CEP2,0 i naszych oczekiwań związanych z końcem tzw. „turystyki przeglądowej”,
2.
Propozycji podniesienia płacy minimalnej do 4 tys. zł.
Teraz mamy całkiem inną i nową sytuację – o czym zresztą wyżej już pisałem.
Dzięki za merytoryczne podejście do tematu, choć słowa „jak zawsze” tego kryterium nie spełniają.
Ale pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję
dP
Anonim
18 września 2019 @ 12:05
„choć słowa „jak zawsze” tego kryterium nie spełniają.”
Spełniają, bo to trzeba się wysilić i sprawdzić , czyli jak zwykle uzasadnione. „jak zawsze”
GraL
13 września 2019 @ 13:17
Kolego(jeśli mogę?) troll.W takich sprawach próbowałem „coś” robić już w 2001r.Było to jedno z pierwszych spotkań o tak dużej skali.O ile dobrze pamiętam organizatorem był ITS a odbywało się w Serocku.To tam padły pierwsze propozycje.Była taka inicjatywa dla SKP „Patronat ITS”.Co się stało później?O tym publicznie nie będę pisał (może też mam za mało wiedzy?).Jeden,z niestety już nie żyjących,pracowników ITS mógłby duuuużo opowiedzieć!Ale są jeszcze ludzie którzy znakomicie wyszli na tej inicjatywie wówczas pracownicy ITS,obecnie „działacze” PISKP.To tacy właśnie ludzie zawłaszczyli oddolną inicjatywę i ze stoickim spokojem przyglądali się „reformom” systemu bt. w 2004r.To była inicjatywa ludzi z terenu,z całej Polski a przejęli ją cwaniacy i efekt jest taki jaki jest.Jedynym ich zajęciem był problem dojścia lub utrzymania się „przy korycie”.Wiem,że gorzkie to słowa ale,prawda bardzo często tak smakuje.P.s. Co do mojej przynależności organizacyjnej to,w obecnych czasach bałbym się zapisać nawet do Ligi Ochrony Przyrody(o ile taka jeszcze istnieje?).Pozdrawiam.
obserwator
13 września 2019 @ 17:52
I co na to szanowny prezes OSDS w sprawie podwyżki cen za BT
obserwator
13 września 2019 @ 22:26
Jak prezes OSDS milczy w j sprawie podwyżek cen za BT ,to co na to prezes PISKP
mały
19 września 2019 @ 10:29
Podniesienie cen za badania techniczne nie zmieni przede wszystkim poprawy jakości badań.Wprowadzenie dyrektywy WE/45/2014 do naszego PORD może spowodować podniesienie jakości badań ,budowanie stacji wzorcowych na które pomysł pobierania 2,50zł przy BT już padł jak wiele innych pomysłów.Podwyżka cennika za BT powinna podnieść wynagrodzenie pracownika na SKP co nie zawsze pójdzie w parze w odniesieniu do właściciela SKP który wpadnie na pomysł na wybudowania następnej SKP a my nadal będziemy walczyć o godziwe wynagrodzenie i normalną umowę o pracę,które to powinny być w jakiś sposób uregulowane prawnie.
Nadzór TDT-kompetencje UDS-poprawa jakości BT-równoważne wynagrodzenie UDS zagwarantowane prawnie.