Spóźnienie na BT i konsekwencje tego spóźnienia, w tym koszt uzyskania przychodu i formy czasowego wyrejestrowania pojazdu oraz czym się różni tworzenie dobrego prawa od szybkiego prawa.
Prezes Adam Małyszko – Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów.
Artykuł 2 i 3 mówi o tym, że nie będzie kosztem uzyskania przychodu podwyższona opłata za BT po terminie. Jeszcze raz apeluję o powrót do zmiany 18 w art. 84 i wyłączenie pojazdów, które uległy wypadkowi, które mają szkodę istotną z obowiązku płacenia dodatkowej kary. Bo to nie jest kara. Jeżeli nie ma obowiązku przeprowadzenia BT, gdy pojazd nie porusza się po drogach, jak to ma nie być kara i stanowić wyłączenie z kosztów uzyskania przychodu, zarówno w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i prawnych. No, kara się osobę podwójnie. Raz – ma dodatkowe BT z tytułu wypadku. Dwa – ma podwyższoną kwotę za BT o 50%. Trzy – nie może tego zaliczyć w koszty uzyskania przychodu. No, rzeczywiście trzeba się tu z decyzją opozycją zgodzić po odmowie przyjęcia takiej poprawki. Zwracam się do pana przewodniczącego, bo mam ją tu przy sobie. Nie wiem, może ma ją ktoś z posłów, którzy dostali taką poprawkę w Sejmie.
Prowadzący obrady poseł Bogdan Rzońca – przewodniczący Komisji Infrastruktury.
Niestety, będziemy mieli więcej takich sytuacji. Trzy podpisy są potrzebne, tak? Jeżeli ktoś z państwa będzie chciał wnieść poprawki w toku procesu legislacyjnego, to proszę to sformalizować i wnieść je na piśmie i przedstawić posłom do ewentualnego przyjęcia.
Dyrektor Warchoł – strona rządowa.
Jeżeli chodzi o koszty uzyskania przychodu od tej opłaty o charakterze sankcyjnym, którą proponujemy w projekcie ustawy, to tutaj te przepisy zostały uzgodnione z ministerstwem finansów w zakresie zakwalifikowania, jako koszty uzyskania przychodu. W ustawie jest wyjątek dla pojazdów czasowo wyrejestrowanych, jeżeli chodzi o uiszczanie tej opłaty. Więc tutaj w tym zakresie tego rodzaju wyjątki można wprowadzić. Jeżeli by była taka sytuacja długotrwałego wyłączenie pojazdu z eksploatacji, to proponujemy, żeby skorzystać z tego wyłączenia, które jest przewidziane w projekcie.
(…)
Prezes Adam Małyszko – Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów.
Chciałbym się odnieść do wypowiedzi przedstawiciela Min. Infrastruktury. Otóż pan powiedział, że uzgodniono to z Ministerstwem Finansów. To jest z katalogu sankcji, kar. Czy karą jest, jakimś wykroczeniem jest nie posiadanie ważnego BT w przypadku, gdy pojazd jest uszkodzony. Jeżeli takiej sankcji nie ma, to proszę kolejny raz nie karać, wyrzucając to z kosztów uzyskania przychodów (…). Chyba, że złożono to do tej Komisji i ktoś poprawkę przyjmie, że te pojazdy na równi z pojazdami wycofanymi czasowo będą mogły skorzystać z tego, że nie będą musiały ponosić tej opłaty. Ta poprawka jest przygotowana i przemyślana i tylko dotyczy pojazdów z uszkodzoną ramą, więc szkody istotnej, czyli te, które wymagają dłuższej naprawy. Tu możemy osiągnąć kompromis i nic się nikomu nie powinno wydarzyć. Karzemy przeciętnego obywatela, któremu w każdej chwili może się przydarzyć taka kolizja.
Dyrektor Warchoł – strona rządowa.
Chciałbym wyjaśnić, że stronie rządowej w trakcie ustaleń z Ministerstwem Finansów o sposób zakwalifikowania tej opłaty, jako koszt uzyskania przychodu również ze względu na to, że pojawiały się pewne wątpliwości, akurat w przypadku ustawy dotyczącej foliówek, co do kwalifikacji podatkowej tego rodzaju opłaty dodatkowej. I w tym zakresie te uzgodnienia były poczynione. Co do propozycji poprawki, my ja widzimy na piśmie.
Natomiast tu jest takie zasadnicze pytanie, które w tym przypadku się by się nasuwało: w jaki sposób i kto będzie stwierdzał tego rodzaju uszkodzenie?
My zakładaliśmy, zarówno poprzez wydłużenie tego okresu karencji do 45 dni, jak również wprowadzając zasadę, że każdy kierowca, który zgłosi się na BT – to dotyczy również motocykli – do 30 dni przed wyznaczonym terminem BT ma te badania zaliczone w terminie, który wynika z ostatniego wpisu pieczątki do DR. Po to, żeby usprawnić proces planowania badania technicznego.
Prezes Adam Małyszko – Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów.
Jeszcze będę drążył. Otóż wyraźnie w poprawce wskazaliśmy, że to wynika z innych przepisów, w którym to momencie policja zatrzymuje DR. I tylko w takich momentach, gdzie DR jest zatrzymany i skierowany na dodatkowe BT. I tylko w takich sytuacjach on jest na równi z czasowym wyrejestrowaniem. Nie powinno być tej dodatkowej opłaty, ponieważ obywatel w żaden sposób nie zawinił. Dziękuję.
Prezes Waldemar WITEK – OSDS.
Ja do pana przewodniczącego w dniu wczorajszym pokusiłem się, aby na piśmie wyrazić obawy odnośnie tej opłaty dodatkowej za BT po terminie. Natomiast cały czas się przebija w tej ustawie, że ministerstwo cały czas procedowało uzyskując konsultacje publiczne.
Panie przewodniczący, jeżeli jest taka możliwość, to chciałbym dowiedzieć się, z kim konsultowało ministerstwo ten projekt i pisząc go. Z kim konsultowało w czasie zmian, jeżeli procedowane było w czasie prac przez ministerstwo nad tym projektem. Dlatego, że jeżeli można podeprzeć swoje pytanie, to w dniu 10 marca 2017 roku były konsultacje z poszczególnymi ministerstwami. Natomiast w tym piśmie jest coś takiego, że: informuję jednocześnie, że tabela uwag do tego projektu wraz ze stanowiskiem (…) zostanie zamieszczony na stronie RCL (Rządowe Centrum Legislacji). To jest pismo z 10.03.2017 r. Natomiast to uzasadnienie pokazało się na stronach RCL w 2018 r. Więc naprawdę chciałbym się dowiedzieć, z kim ministerstwo – pisząc projekt – konsultowało go, później – jeżeli zaczęło procedować – z kim konsultowało ten projekt. Dlatego, że wystąpiono do 46 podmiotów o opinię na temat tego projektu. Natomiast później zmieniono to sześciokrotnie. Tą opłatę dodatkową, raz była, raz nie, raz dla przedsiębiorców, raz była jako kara, raz była jako wynagrodzenie dla przedsiębiorców. I tworzy się pewne sytuacje niejasne, a OSDS chce brać udział w tworzeniu dobrego prawa, a nie szybkiego. Dziękuję bardzo.
Strona rządowa (prawdopodobnie Dyrektor Bogdan Oleksiak, bonie przedstawił się).
Projekt był wysłany do 32 podmiotów. Projekt ewaluował, to prawda. I po konsultacjach z tyloma podmiotami, każdy wnosił jakieś uwagi i projekt po prostu ewaluował. Natomiast uzgodnienia społeczne się skończyły na etapie przekazania do Komisji. Potem są publikowane przez RCL na każdym z etapów. I również na tych etapach, dlatego państwo mówią o zmianach projektu dlatego, że faktycznie trudno było pozyskać środki na finansowanie systemu, o którym mówi Dyrektywa 45/2014. I ostatecznie projekt został skonstruowany w taki sposób, jaki mamy dzisiaj, jaki omawiamy. Ale każdy etap był transparentny i każdy etap był ogłaszany przez RCL. Dlatego też trudno mi się tutaj odnieść do tego, co pan mówi, że projekt nie był konsultowany. Dziękuję.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
gru 20 2018
SPÓŹNIENIE NA BT I KONSEKWENCJE TEGO SPÓŹNIENIA
Spóźnienie na BT i konsekwencje tego spóźnienia, w tym koszt uzyskania przychodu i formy czasowego wyrejestrowania pojazdu oraz czym się różni tworzenie dobrego prawa od szybkiego prawa.
Prezes Adam Małyszko – Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów.
Artykuł 2 i 3 mówi o tym, że nie będzie kosztem uzyskania przychodu podwyższona opłata za BT po terminie. Jeszcze raz apeluję o powrót do zmiany 18 w art. 84 i wyłączenie pojazdów, które uległy wypadkowi, które mają szkodę istotną z obowiązku płacenia dodatkowej kary. Bo to nie jest kara. Jeżeli nie ma obowiązku przeprowadzenia BT, gdy pojazd nie porusza się po drogach, jak to ma nie być kara i stanowić wyłączenie z kosztów uzyskania przychodu, zarówno w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i prawnych. No, kara się osobę podwójnie. Raz – ma dodatkowe BT z tytułu wypadku. Dwa – ma podwyższoną kwotę za BT o 50%. Trzy – nie może tego zaliczyć w koszty uzyskania przychodu. No, rzeczywiście trzeba się tu z decyzją opozycją zgodzić po odmowie przyjęcia takiej poprawki. Zwracam się do pana przewodniczącego, bo mam ją tu przy sobie. Nie wiem, może ma ją ktoś z posłów, którzy dostali taką poprawkę w Sejmie.
Prowadzący obrady poseł Bogdan Rzońca – przewodniczący Komisji Infrastruktury.
Niestety, będziemy mieli więcej takich sytuacji. Trzy podpisy są potrzebne, tak? Jeżeli ktoś z państwa będzie chciał wnieść poprawki w toku procesu legislacyjnego, to proszę to sformalizować i wnieść je na piśmie i przedstawić posłom do ewentualnego przyjęcia.
Dyrektor Warchoł – strona rządowa.
Jeżeli chodzi o koszty uzyskania przychodu od tej opłaty o charakterze sankcyjnym, którą proponujemy w projekcie ustawy, to tutaj te przepisy zostały uzgodnione z ministerstwem finansów w zakresie zakwalifikowania, jako koszty uzyskania przychodu. W ustawie jest wyjątek dla pojazdów czasowo wyrejestrowanych, jeżeli chodzi o uiszczanie tej opłaty. Więc tutaj w tym zakresie tego rodzaju wyjątki można wprowadzić. Jeżeli by była taka sytuacja długotrwałego wyłączenie pojazdu z eksploatacji, to proponujemy, żeby skorzystać z tego wyłączenia, które jest przewidziane w projekcie.
(…)
Prezes Adam Małyszko – Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów.
Chciałbym się odnieść do wypowiedzi przedstawiciela Min. Infrastruktury. Otóż pan powiedział, że uzgodniono to z Ministerstwem Finansów. To jest z katalogu sankcji, kar. Czy karą jest, jakimś wykroczeniem jest nie posiadanie ważnego BT w przypadku, gdy pojazd jest uszkodzony. Jeżeli takiej sankcji nie ma, to proszę kolejny raz nie karać, wyrzucając to z kosztów uzyskania przychodów (…). Chyba, że złożono to do tej Komisji i ktoś poprawkę przyjmie, że te pojazdy na równi z pojazdami wycofanymi czasowo będą mogły skorzystać z tego, że nie będą musiały ponosić tej opłaty. Ta poprawka jest przygotowana i przemyślana i tylko dotyczy pojazdów z uszkodzoną ramą, więc szkody istotnej, czyli te, które wymagają dłuższej naprawy. Tu możemy osiągnąć kompromis i nic się nikomu nie powinno wydarzyć. Karzemy przeciętnego obywatela, któremu w każdej chwili może się przydarzyć taka kolizja.
Dyrektor Warchoł – strona rządowa.
Chciałbym wyjaśnić, że stronie rządowej w trakcie ustaleń z Ministerstwem Finansów o sposób zakwalifikowania tej opłaty, jako koszt uzyskania przychodu również ze względu na to, że pojawiały się pewne wątpliwości, akurat w przypadku ustawy dotyczącej foliówek, co do kwalifikacji podatkowej tego rodzaju opłaty dodatkowej. I w tym zakresie te uzgodnienia były poczynione. Co do propozycji poprawki, my ja widzimy na piśmie.
Natomiast tu jest takie zasadnicze pytanie, które w tym przypadku się by się nasuwało: w jaki sposób i kto będzie stwierdzał tego rodzaju uszkodzenie?
My zakładaliśmy, zarówno poprzez wydłużenie tego okresu karencji do 45 dni, jak również wprowadzając zasadę, że każdy kierowca, który zgłosi się na BT – to dotyczy również motocykli – do 30 dni przed wyznaczonym terminem BT ma te badania zaliczone w terminie, który wynika z ostatniego wpisu pieczątki do DR. Po to, żeby usprawnić proces planowania badania technicznego.
Prezes Adam Małyszko – Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów.
Jeszcze będę drążył. Otóż wyraźnie w poprawce wskazaliśmy, że to wynika z innych przepisów, w którym to momencie policja zatrzymuje DR. I tylko w takich momentach, gdzie DR jest zatrzymany i skierowany na dodatkowe BT. I tylko w takich sytuacjach on jest na równi z czasowym wyrejestrowaniem. Nie powinno być tej dodatkowej opłaty, ponieważ obywatel w żaden sposób nie zawinił. Dziękuję.
Prezes Waldemar WITEK – OSDS.
Ja do pana przewodniczącego w dniu wczorajszym pokusiłem się, aby na piśmie wyrazić obawy odnośnie tej opłaty dodatkowej za BT po terminie. Natomiast cały czas się przebija w tej ustawie, że ministerstwo cały czas procedowało uzyskując konsultacje publiczne.
Panie przewodniczący, jeżeli jest taka możliwość, to chciałbym dowiedzieć się, z kim konsultowało ministerstwo ten projekt i pisząc go. Z kim konsultowało w czasie zmian, jeżeli procedowane było w czasie prac przez ministerstwo nad tym projektem. Dlatego, że jeżeli można podeprzeć swoje pytanie, to w dniu 10 marca 2017 roku były konsultacje z poszczególnymi ministerstwami. Natomiast w tym piśmie jest coś takiego, że: informuję jednocześnie, że tabela uwag do tego projektu wraz ze stanowiskiem (…) zostanie zamieszczony na stronie RCL (Rządowe Centrum Legislacji). To jest pismo z 10.03.2017 r. Natomiast to uzasadnienie pokazało się na stronach RCL w 2018 r. Więc naprawdę chciałbym się dowiedzieć, z kim ministerstwo – pisząc projekt – konsultowało go, później – jeżeli zaczęło procedować – z kim konsultowało ten projekt. Dlatego, że wystąpiono do 46 podmiotów o opinię na temat tego projektu. Natomiast później zmieniono to sześciokrotnie. Tą opłatę dodatkową, raz była, raz nie, raz dla przedsiębiorców, raz była jako kara, raz była jako wynagrodzenie dla przedsiębiorców. I tworzy się pewne sytuacje niejasne, a OSDS chce brać udział w tworzeniu dobrego prawa, a nie szybkiego. Dziękuję bardzo.
Strona rządowa (prawdopodobnie Dyrektor Bogdan Oleksiak, bo nie przedstawił się).
Projekt był wysłany do 32 podmiotów. Projekt ewaluował, to prawda. I po konsultacjach z tyloma podmiotami, każdy wnosił jakieś uwagi i projekt po prostu ewaluował. Natomiast uzgodnienia społeczne się skończyły na etapie przekazania do Komisji. Potem są publikowane przez RCL na każdym z etapów. I również na tych etapach, dlatego państwo mówią o zmianach projektu dlatego, że faktycznie trudno było pozyskać środki na finansowanie systemu, o którym mówi Dyrektywa 45/2014. I ostatecznie projekt został skonstruowany w taki sposób, jaki mamy dzisiaj, jaki omawiamy. Ale każdy etap był transparentny i każdy etap był ogłaszany przez RCL. Dlatego też trudno mi się tutaj odnieść do tego, co pan mówi, że projekt nie był konsultowany. Dziękuję.
– – – – – – – – – – – – – – –
cd. nastąpi.
Co ciekawsze wyjątki z wysłuchania spisał
dP
– – – – – – – – – – – – –
Najlepiej sam posłuchaj:
http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/PlanPosKom.xsp?view=2&unid=036CC0EFD5B6CD08C125835200408C5F
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 0 • Tags: decyzje urzędnicze, Komisja Infrastruktury, konsultacje Ministerstwa Transportu, nadzór nad SKP, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), projekt PoRD, resort transportu, terminy