ITS i PZPM uderzają kamieniem (?) w TDT. Czy jest dla nich jakiekolwiek usprawiedliwienie? A jeśli tak, to jakie?
Tym „kamieniem” rzuconym do ogródka TDT i ich popleczników w naszym (?) resorcie transportu jest merytoryczne podsumowanie zawarte w stwierdzeniu o posiadaniu HOMOLOGACJI dla instalacji gazowych, w które wyposażane są pojazdy nowe (choć nie tylko nowe!) – poniżej.
A powyższe stanowisko ITS i PZPM jest także dowodem, że nieprawdziwe jest twierdzenie wielu branżystów o tym, że tylko i wyłącznie Kolega Praktyk i skromna osoba dP walczy w tym zakresie z TDT i naszym (?) resortem transportu o normalność, co musi być skazane na niepowodzenie.1 Więc pozwólcie, że przypomnę, że stanowisko p. Marcina Dziewiątkowskiego2, doradcy technicznego firmy AC S.A. w tym zakresie opublikował także nasz NW.3 Pozwólcie, że przypomnę tylko jeden akapit, cyt.:
„… zbiorniki LPG podlegają homologacji i muszą spełniać regulamin nr 67R, aneks 01 EKG ONZ. (…). W procesie projektowania przyjmuje się dodatkowo tzw. współczynniki bezpieczeństwa, czyli mnożenie minimalnych warunków wytrzymałościowych przez określoną stałą. Dlatego projektowany zbiornik spełnia normy homologacyjne z naddatkiem.”
– z Naddatkiem, z NADDATKIEM!
Jeśli zbiorniki spełniają normę homologacyjną, i to z naddatkiem, to po co te dodatkowe badania TDT będące obciążeniem dla Obywateli naszego Kraju i stanowiące powód do szykanowania naszego zawodowego środowiska?
Oczywiście można sobie zadać pytanie o to, dlaczego w tym gronie krytyków obecnych rozwiązań nie ma też innych (zastraszonych?) branżowych gazowników (np. Irene, Stako, Bormech, itp., itd., et’cetera) lub choćby naszych reprezentantów, np. PISKP, OSDS-u.
Tu także zauważyć należy brak wsparcie i współdziałania dla merytorycznie najcenniejszych inicjatyw w branży. Bo, jeśli wszyscy macie prawo nie wierzyć w moje doświadczenie i w doświadczenie Kolegi Praktyka, to taka sama niewiara w doświadczenie ITS-u jest już tylko z Waszej strony na pograniczu głupoty (abstrahując już od niewiary w stanowisko PZPM).
Ale zostawiając na boku te dywagacje przejdźmy do merytorycznego stanowiska PZPM i ITS w omawianym zakresie. Chodzi o treść projektowanego art. 1 pkt 15 lit. a (art. 81 ust. 4) w naszej ustawie PoRD. Ale przeczytajcie sami . . . .
I. Instytut Transportu Samochodowego (ITS).
„W części wspólnej art. 81 ust. 4 projektu ustawy PoRD proponujemy zmienić treść na:
– z wyjątkiem taksówki, pojazdu uprzywilejowanego lub pojazdu odpowiednio przystosowanego lub wyposażonego zgodnie z przepisami o przewozie towarów niebezpiecznych, pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu z wyłączeniem zbiorników do zasilania gazem oraz pojazdu przystosowanego konstrukcyjnie do ruchu lewostronnego.
Uzasadnienie.
Mając na względzie, że pojazdy, w których zamontowano instalację do zasilania gazem po dopuszczeniu do ruchu, nie są objęte bezpośrednio po montażu instalacji do zasilania gazem okresowym badaniem technicznym, nie ma uzasadnienia, aby inaczej traktować nowe pojazdy, które mają zamontowaną instalację do zasilania gazem przez producenta nowego pojazdu w ramach wydanego świadectwa homologacji typu pojazdu.”
– – – – – –
Resort transportu arbitralnie uznał, że:
„Uwaga nie została uwzględniona. Nie jest zasadne wyłączanie pojazdów z zamontowaną instalacją do zasilania gazem od badania technicznego.”
Ale DTD, czyli Departament Transportu Drogowego, czyli nasz (?) resort transportu olał uzasadnienie dla tego twierdzenia o tym, że wyłączenie pojazdów nowych z zamontowaną przez producenta instalacją jest niezasadne, czemu się za bardzo nie dziwię. Bo nie mają racjonalnych i merytorycznych argumentów na obronę swojego błędnego stanowiska.
II. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
„W odniesieniu do art. 81 ust 4 proponujemy wykreślenie obowiązku przeprowadzania badania technicznego przed rejestracją, pojazdów z fabryczną instalacją gazową.
Pojazdy takie podlegają obowiązkowi homologacji typu pojazdu w ramach której weryfikowane są kwestie dotyczące m.in. instalacji wodorowej, instalacji na gaz ziemny oraz instalacji na gaz płynny LPG wraz z całą procedurą zgodności produkcji.
Ponadto podlegają dozorowi technicznemu i późniejsze badanie techniczne jest tylko kolejnym potwierdzeniem działań prowadzonych przez TDT oraz zawartych w homologacji typu pojazdu.”
– – – – – –
Resort transportu arbitralnie przesądził bez uzasadnienia: „Uwaga nieuwzględniona. Nie jest zasadne wyłączanie pojazdów z zamontowaną instalacją do zasilania.”
Tu także nie uzasadnili, nie mają merytorycznych argumentów, bo takich nie ma.
Myślę, że warto w tym kontekście wrócić do zasadniczego argumentu, który musimy wziąć tu pod uwagę:
„Prawidłowo zamontowana i serwisowana instalacja LPG stanowi jeden z najbezpieczniejszych układów w samochodach, często z poziomem zabezpieczeń wyższym niż w standardowym, seryjnym układzie paliwowym.”
Bo prawdy zawartej w tym zdaniu nikt nigdy nie podważył. Więc dlaczego TDT traktuje nas wszystkich jak niedouczone dzieci (jak idiotów?).4 Więc skąd to restrykcyjne traktowanie branżowych gazowników i całego naszego społeczeństwa przez TDT?5
Pyta i pozdrawia
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1np. w niedawnej dyskusji podobne stanowisko był uprzejmy wyrazić nasz W. Szan. Interlokutor Błażej K.
„… każdy jeden element instalacji LPG jest projektowany z uwzględnieniem możliwych sytuacji niestandardowych, takich jak uszkodzenie samochodu. ” „… w każdej instalacji, znajduje się wielozawór umieszczony w zbiorniku gazu. W przypadku zderzenia sterownik LPG wysterowuje wielozawór tak, aby odciął gaz. Ta funkcja pozwala odciąć zasilanie paliwem alternatywnym i przełączyć silnik na zasilanie benzyną. Takie rozwiązanie uniemożliwia wyciek gazu poprzez nieszczelne, uszkodzone przewody, a także zapobiega dalszemu pobieraniu gazu ze zbiornika. Oznacza to, że jedyna ilość, która może uciec na zewnątrz instalacji to ta, która znajduje się w uszkodzonych przewodach, czyli stosunkowo niewielka więc bezpieczna.”
4„… W skład wielozaworu w butli wchodzą także zawór bezpieczeństwa i zawór ogniowy. Ten pierwszy otwiera się w przypadku zbyt dużego ciśnienia w butli, które mogłoby doprowadzić do jej odkształcenia lub rozszczelnienia. Przyjmowana wartość graniczna otwarcia zaworu bezpieczeństwa jest tak dobrana, by zabezpieczyć zbiornik przed zniszczeniem poprzez kontrolowane jego opróżnienie. Gaz LPG zostaje wtedy upuszczony pod samochód, gdzie nie stanowi zagrożenia. Z kolei zawór ogniowy otwiera się, gdy płaszcz zbiornika osiągnie ustaloną przez producenta temperaturę graniczną (zazwyczaj ponad 100 stopni Celsjusza). Konstrukcja zaworu umożliwia opróżnienie zbiornika w kontrolowany sposób, nie dopuszczając do jego wybuchu.”
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
mar 25 2018
ITS i PZPM KAMIENIEM (?) W TDT
ITS i PZPM uderzają kamieniem (?) w TDT. Czy jest dla nich jakiekolwiek usprawiedliwienie? A jeśli tak, to jakie?
Tym „kamieniem” rzuconym do ogródka TDT i ich popleczników w naszym (?) resorcie transportu jest merytoryczne podsumowanie zawarte w stwierdzeniu o posiadaniu HOMOLOGACJI dla instalacji gazowych, w które wyposażane są pojazdy nowe (choć nie tylko nowe!) – poniżej.
A powyższe stanowisko ITS i PZPM jest także dowodem, że nieprawdziwe jest twierdzenie wielu branżystów o tym, że tylko i wyłącznie Kolega Praktyk i skromna osoba dP walczy w tym zakresie z TDT i naszym (?) resortem transportu o normalność, co musi być skazane na niepowodzenie.1 Więc pozwólcie, że przypomnę, że stanowisko p. Marcina Dziewiątkowskiego2, doradcy technicznego firmy AC S.A. w tym zakresie opublikował także nasz NW.3 Pozwólcie, że przypomnę tylko jeden akapit, cyt.:
„… zbiorniki LPG podlegają homologacji i muszą spełniać regulamin nr 67R, aneks 01 EKG ONZ. (…). W procesie projektowania przyjmuje się dodatkowo tzw. współczynniki bezpieczeństwa, czyli mnożenie minimalnych warunków wytrzymałościowych przez określoną stałą. Dlatego projektowany zbiornik spełnia normy homologacyjne z naddatkiem.”
– z Naddatkiem, z NADDATKIEM!
Jeśli zbiorniki spełniają normę homologacyjną, i to z naddatkiem, to po co te dodatkowe badania TDT będące obciążeniem dla Obywateli naszego Kraju i stanowiące powód do szykanowania naszego zawodowego środowiska?
Oczywiście można sobie zadać pytanie o to, dlaczego w tym gronie krytyków obecnych rozwiązań nie ma też innych (zastraszonych?) branżowych gazowników (np. Irene, Stako, Bormech, itp., itd., et’cetera) lub choćby naszych reprezentantów, np. PISKP, OSDS-u.
Tu także zauważyć należy brak wsparcie i współdziałania dla merytorycznie najcenniejszych inicjatyw w branży. Bo, jeśli wszyscy macie prawo nie wierzyć w moje doświadczenie i w doświadczenie Kolegi Praktyka, to taka sama niewiara w doświadczenie ITS-u jest już tylko z Waszej strony na pograniczu głupoty (abstrahując już od niewiary w stanowisko PZPM).
Ale zostawiając na boku te dywagacje przejdźmy do merytorycznego stanowiska PZPM i ITS w omawianym zakresie. Chodzi o treść projektowanego art. 1 pkt 15 lit. a (art. 81 ust. 4) w naszej ustawie PoRD. Ale przeczytajcie sami . . . .
I. Instytut Transportu Samochodowego (ITS).
„W części wspólnej art. 81 ust. 4 projektu ustawy PoRD proponujemy zmienić treść na:
– z wyjątkiem taksówki, pojazdu uprzywilejowanego lub pojazdu odpowiednio przystosowanego lub wyposażonego zgodnie z przepisami o przewozie towarów niebezpiecznych, pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu z wyłączeniem zbiorników do zasilania gazem oraz pojazdu przystosowanego konstrukcyjnie do ruchu lewostronnego.
Uzasadnienie.
Mając na względzie, że pojazdy, w których zamontowano instalację do zasilania gazem po dopuszczeniu do ruchu, nie są objęte bezpośrednio po montażu instalacji do zasilania gazem okresowym badaniem technicznym, nie ma uzasadnienia, aby inaczej traktować nowe pojazdy, które mają zamontowaną instalację do zasilania gazem przez producenta nowego pojazdu w ramach wydanego świadectwa homologacji typu pojazdu.”
– – – – – –
Resort transportu arbitralnie uznał, że:
„Uwaga nie została uwzględniona. Nie jest zasadne wyłączanie pojazdów z zamontowaną instalacją do zasilania gazem od badania technicznego.”
Ale DTD, czyli Departament Transportu Drogowego, czyli nasz (?) resort transportu olał uzasadnienie dla tego twierdzenia o tym, że wyłączenie pojazdów nowych z zamontowaną przez producenta instalacją jest niezasadne, czemu się za bardzo nie dziwię. Bo nie mają racjonalnych i merytorycznych argumentów na obronę swojego błędnego stanowiska.
II. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
„W odniesieniu do art. 81 ust 4 proponujemy wykreślenie obowiązku przeprowadzania badania technicznego przed rejestracją, pojazdów z fabryczną instalacją gazową.
Pojazdy takie podlegają obowiązkowi homologacji typu pojazdu w ramach której weryfikowane są kwestie dotyczące m.in. instalacji wodorowej, instalacji na gaz ziemny oraz instalacji na gaz płynny LPG wraz z całą procedurą zgodności produkcji.
Ponadto podlegają dozorowi technicznemu i późniejsze badanie techniczne jest tylko kolejnym potwierdzeniem działań prowadzonych przez TDT oraz zawartych w homologacji typu pojazdu.”
– – – – – –
Resort transportu arbitralnie przesądził bez uzasadnienia: „Uwaga nieuwzględniona. Nie jest zasadne wyłączanie pojazdów z zamontowaną instalacją do zasilania.”
Tu także nie uzasadnili, nie mają merytorycznych argumentów, bo takich nie ma.
Myślę, że warto w tym kontekście wrócić do zasadniczego argumentu, który musimy wziąć tu pod uwagę:
„Prawidłowo zamontowana i serwisowana instalacja LPG stanowi jeden z najbezpieczniejszych układów w samochodach, często z poziomem zabezpieczeń wyższym niż w standardowym, seryjnym układzie paliwowym.”
Bo prawdy zawartej w tym zdaniu nikt nigdy nie podważył. Więc dlaczego TDT traktuje nas wszystkich jak niedouczone dzieci (jak idiotów?).4 Więc skąd to restrykcyjne traktowanie branżowych gazowników i całego naszego społeczeństwa przez TDT?5
Pyta i pozdrawia
dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – –
1 np. w niedawnej dyskusji podobne stanowisko był uprzejmy wyrazić nasz W. Szan. Interlokutor Błażej K.
2 BRD już na etapie projektowania.
„… każdy jeden element instalacji LPG jest projektowany z uwzględnieniem możliwych sytuacji niestandardowych, takich jak uszkodzenie samochodu. ” „… w każdej instalacji, znajduje się wielozawór umieszczony w zbiorniku gazu. W przypadku zderzenia sterownik LPG wysterowuje wielozawór tak, aby odciął gaz. Ta funkcja pozwala odciąć zasilanie paliwem alternatywnym i przełączyć silnik na zasilanie benzyną. Takie rozwiązanie uniemożliwia wyciek gazu poprzez nieszczelne, uszkodzone przewody, a także zapobiega dalszemu pobieraniu gazu ze zbiornika. Oznacza to, że jedyna ilość, która może uciec na zewnątrz instalacji to ta, która znajduje się w uszkodzonych przewodach, czyli stosunkowo niewielka więc bezpieczna.”
3 – https://warsztat.pl/artykuly/rozszczelnienie-instalacji-lpg-to-realne-ryzyko-wywiad,63958
4 „… W skład wielozaworu w butli wchodzą także zawór bezpieczeństwa i zawór ogniowy. Ten pierwszy otwiera się w przypadku zbyt dużego ciśnienia w butli, które mogłoby doprowadzić do jej odkształcenia lub rozszczelnienia. Przyjmowana wartość graniczna otwarcia zaworu bezpieczeństwa jest tak dobrana, by zabezpieczyć zbiornik przed zniszczeniem poprzez kontrolowane jego opróżnienie. Gaz LPG zostaje wtedy upuszczony pod samochód, gdzie nie stanowi zagrożenia. Z kolei zawór ogniowy otwiera się, gdy płaszcz zbiornika osiągnie ustaloną przez producenta temperaturę graniczną (zazwyczaj ponad 100 stopni Celsjusza). Konstrukcja zaworu umożliwia opróżnienie zbiornika w kontrolowany sposób, nie dopuszczając do jego wybuchu.”
5 Na podstawie: https://www.diagnostasamochodowy.pl/2017/zbiornik-lpg-tdt/
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: art. 84 ust. 3 PoRD, branżowe organizacje, BRD, decyzje urzędnicze, diagnosta, instalacje gazowe, ITS, konsultacje Ministerstwa Transportu, motoryzacja, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), projekt PoRD, PZPM, resort transportu, rola ITS, rola TDT, TDT, zbiorniki na gaz