Interpelacja nr 20490 do ministra infrastruktury w sprawie podjęcia działań mających na celu poprawę jakości oświetlenia pojazdów w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zgłaszający: Joanna Fabisiak; Data wpływu: 06-03-2018; Warszawa, 6 marca 2018 r.
Szanowny Panie Ministrze,
z policyjnych statystyk wynika, że ryzyko wypadku drogowego o zmierzchu i w nocy w stosunku do dnia jest większe 2-3 krotnie. Największe zagrożenie na drogach jest w okresie jesienno-zimowym. Wtedy miesięcznie ginie 160 pieszych, podczas gdy w okresie wiosenno-letnim – 20 osób. W niesprzyjających warunkach atmosferycznych i w nocy ogromną rolę odgrywa oświetlenie pojazdu, zasięg pola oświetleniowego przez reflektory, zwłaszcza przy użyciu świateł mijania. Specjaliści z Instytutu Transportu Samochodowego stwierdzają i popierają to badaniami, że jakość oświetlenia pojazdów bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dowody znajdziemy we wnioskach z badań dotyczących skutków złego ustawienia świateł i złej jakości światła. Oto one: 1. Światła ustawione prawidłowo oświetlają drogę na co najmniej 70 m. To przy optymalnych warunkach atmosferycznych pozwala zatrzymać pojazd przy prędkości 90 km/godz. Jeżeli światła ustawione są poniżej dopuszczalnej normy, oświetlają drogę na mniej niż 30 m, co odpowiada bezpiecznej prędkości jazdy 40-50 km/godz. Kierowcy z reguły nie mają świadomości tych zależności, co powoduje, że przy większej prędkości, nie są w stanie zahamować przed przeszkodą. 2. Jeżeli światła ustawione są za wysoko, droga jest wprawdzie oświetlona prawidłowo, ale kierowca nadjeżdżającego z przeciwka samochodu jest oślepiany i nie widzi wystarczająco daleko, nawet jeśli sam ma dobrze ustawione światła. 3. Gdy światła ustawione są za bardzo w prawo, to są skierowane na pobocze, natomiast nie oświetlają drogi. 4. Jeżeli światła ustawione są w lewo, to drogę przed pojazdem oświetlają dobrze, natomiast oślepiają nadjeżdżających z naprzeciwka, bo światła są asymetryczne.
Na jakość światła wpływają dwa czynniki: sama lampa i żarówka. Na naszych drogach jeżdżą samochody na zużytych reflektorach, a na rynku pojawiło się dużo złej jakości żarówek. Jak wynika z badań prowadzonych przez specjalistów Instytutu Transportu Drogowego przy użyciu analizatora światła, zarówno stan techniczny reflektora i jakość żarówki, jak też precyzyjne ustawienie, ma bardzo duże znaczenie dla jakości i zasięgu oświetlenia drogi i uniknięcia oślepiania jej użytkowników. Tymczasem, jak wykazują niezależne badania prowadzone przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji i Instytut Transportu Samochodowego, nawet 50% kierowców ma źle ustawione lub złej jakości światła, często nawet o tym nie wiedząc.
Rolę edukacyjną w tym zakresie spełniają policyjne akcje jak: „Snop światła” w Łodzi w 2016 r., czy prowadzona w grudniu 2016 i 2017 r. ogólnopolska kampania „Twoje światło-Twoje bezpieczeństwo”, organizowana przez Komendę Główną Policji wspólnie z Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytutem Transportu Samochodowego, Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów i Przemysłowym Instytutem Motoryzacji. Miały one na celu zwrócenie uwagi kierujących na stan i jakość oświetlenia w pojazdach, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Kierowcy, zatrzymani przez policję, byli kierowani do wybranych stacji diagnostycznych, aby bezpłatnie sprawdzić i ustawić światła w swoim samochodzie.
Wobec powyższego proszę o odpowiedź na następujące pytania: 1. Dlaczego, jak stwierdzają policjanci oraz specjaliści z Instytutu Transportu Samochodowego w trakcie badań, dość często zdarza się, że pojazd ze świeżo potwierdzonym badaniem technicznym ma źle ustawione światła? 2. Jakie działania zamierza podjąć resort, aby zmniejszyć zagrożenia na drogach, spowodowane złym stanem oświetlenia pojazdów? 3. Czy Pan Minister rozważa możliwość wprowadzenia takich zmian przepisów, które zobligują stacje diagnostyczne do zakupu i używania profesjonalnych urządzeń do badania jakości świateł?
Czy bierze Pan pod uwagę możliwość dofinansowania zakupów takich urządzeń?
Z poważaniem
=============================================== Odpowiedź na interpelację nr 20490 w sprawie podjęcia działań mających na celu poprawę jakości oświetlenia pojazdów w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Chodkiewicz; Warszawa, 11-04-2018 r.
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na interpelację nr 20490 Pani Joanny Fabisiak, poseł na Sejm RP, w sprawie podjęcia działań mających na celu poprawę jakości oświetlenia pojazdów w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, przedstawiam następujące stanowisko.
Resort infrastruktury podjął działania legislacyjne nad opracowaniem projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UC65), który zakłada istotne zmiany w systemie badań technicznych pojazdów (w dniu 20 marca 2018 r. odbyło się pierwsze spotkanie w RCL w ramach komisji prawniczej). Zgodnie z projektowaną ustawą, za organizację i funkcjonowanie systemu zapewnienia prawidłowej jakości badań technicznych pojazdów oraz sprawowanie nadzoru nad badaniami technicznymi, przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów oraz przedsiębiorcami prowadzącymi ośrodki szkolenia diagnostów odpowiedzialny będzie Transportowy Dozór Techniczny (TDT). Jest to jednostka podległa ministrowi infrastruktury. Przyjęte rozwiązania mają na celu usprawnienie działań dotyczących kontroli stanu technicznego pojazdów, oraz implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającej dyrektywę 2009/40/WE.
W toku prac nad aktami wykonawczymi do procedowanej ustawy zmianie ulegnie również rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne, w którym planuje się m.in. zaktualizowanie wymagań dla przyrządów do pomiaru ustawienia i światłości świateł oświetleniowych oraz wprowadzenie obowiązku certyfikacji tych przyrządów wraz z odpowiednim okresem dostosowawczym.
Nowe regulacje wpłyną na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska przez „uszczelnienie” systemu badań technicznych oraz podwyższenie jakości i wiarygodności badań wobec wprowadzenia obowiązku certyfikacji i okresowego sprawdzania (kalibracji i konserwacji) wyposażenia kontrolno-pomiarowego jak również archiwizacji wyników badań.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
maj 6 2018
INTERPELACJA O BRD W SPRAWIE ŚWIATEŁ NA SKP
Interpelacja nr 20490 do ministra infrastruktury w sprawie podjęcia działań mających na celu poprawę jakości oświetlenia pojazdów w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Zgłaszający: Joanna Fabisiak; Data wpływu: 06-03-2018; Warszawa, 6 marca 2018 r.
Szanowny Panie Ministrze,
z policyjnych statystyk wynika, że ryzyko wypadku drogowego o zmierzchu i w nocy w stosunku do dnia jest większe 2-3 krotnie. Największe zagrożenie na drogach jest w okresie jesienno-zimowym. Wtedy miesięcznie ginie 160 pieszych, podczas gdy w okresie wiosenno-letnim – 20 osób. W niesprzyjających warunkach atmosferycznych i w nocy ogromną rolę odgrywa oświetlenie pojazdu, zasięg pola oświetleniowego przez reflektory, zwłaszcza przy użyciu świateł mijania. Specjaliści z Instytutu Transportu Samochodowego stwierdzają i popierają to badaniami, że jakość oświetlenia pojazdów bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Dowody znajdziemy we wnioskach z badań dotyczących skutków złego ustawienia świateł i złej jakości światła.
Oto one:
1. Światła ustawione prawidłowo oświetlają drogę na co najmniej 70 m. To przy optymalnych warunkach atmosferycznych pozwala zatrzymać pojazd przy prędkości 90 km/godz. Jeżeli światła ustawione są poniżej dopuszczalnej normy, oświetlają drogę na mniej niż 30 m, co odpowiada bezpiecznej prędkości jazdy 40-50 km/godz. Kierowcy z reguły nie mają świadomości tych zależności, co powoduje, że przy większej prędkości, nie są w stanie zahamować przed przeszkodą.
2. Jeżeli światła ustawione są za wysoko, droga jest wprawdzie oświetlona prawidłowo, ale kierowca nadjeżdżającego z przeciwka samochodu jest oślepiany i nie widzi wystarczająco daleko, nawet jeśli sam ma dobrze ustawione światła.
3. Gdy światła ustawione są za bardzo w prawo, to są skierowane na pobocze, natomiast nie oświetlają drogi.
4. Jeżeli światła ustawione są w lewo, to drogę przed pojazdem oświetlają dobrze, natomiast oślepiają nadjeżdżających z naprzeciwka, bo światła są asymetryczne.
Na jakość światła wpływają dwa czynniki: sama lampa i żarówka. Na naszych drogach jeżdżą samochody na zużytych reflektorach, a na rynku pojawiło się dużo złej jakości żarówek. Jak wynika z badań prowadzonych przez specjalistów Instytutu Transportu Drogowego przy użyciu analizatora światła, zarówno stan techniczny reflektora i jakość żarówki, jak też precyzyjne ustawienie, ma bardzo duże znaczenie dla jakości i zasięgu oświetlenia drogi i uniknięcia oślepiania jej użytkowników. Tymczasem, jak wykazują niezależne badania prowadzone przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji i Instytut Transportu Samochodowego, nawet 50% kierowców ma źle ustawione lub złej jakości światła, często nawet o tym nie wiedząc.
Rolę edukacyjną w tym zakresie spełniają policyjne akcje jak: „Snop światła” w Łodzi w 2016 r., czy prowadzona w grudniu 2016 i 2017 r. ogólnopolska kampania „Twoje światło-Twoje bezpieczeństwo”, organizowana przez Komendę Główną Policji wspólnie z Krajową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Instytutem Transportu Samochodowego, Polską Izbą Stacji Kontroli Pojazdów i Przemysłowym Instytutem Motoryzacji. Miały one na celu zwrócenie uwagi kierujących na stan i jakość oświetlenia w pojazdach, co bezpośrednio wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Kierowcy, zatrzymani przez policję, byli kierowani do wybranych stacji diagnostycznych, aby bezpłatnie sprawdzić i ustawić światła w swoim samochodzie.
Wobec powyższego proszę o odpowiedź na następujące pytania:
1. Dlaczego, jak stwierdzają policjanci oraz specjaliści z Instytutu Transportu Samochodowego w trakcie badań, dość często zdarza się, że pojazd ze świeżo potwierdzonym badaniem technicznym ma źle ustawione światła?
2. Jakie działania zamierza podjąć resort, aby zmniejszyć zagrożenia na drogach, spowodowane złym stanem oświetlenia pojazdów?
3. Czy Pan Minister rozważa możliwość wprowadzenia takich zmian przepisów, które zobligują stacje diagnostyczne do zakupu i używania profesjonalnych urządzeń do badania jakości świateł?
Czy bierze Pan pod uwagę możliwość dofinansowania zakupów takich urządzeń?
Z poważaniem
===============================================
Odpowiedź na interpelację nr 20490 w sprawie podjęcia działań mających na celu poprawę jakości oświetlenia pojazdów w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Odpowiadający: podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Chodkiewicz; Warszawa, 11-04-2018 r.
Szanowny Panie Marszałku,
odpowiadając na interpelację nr 20490 Pani Joanny Fabisiak, poseł na Sejm RP, w sprawie podjęcia działań mających na celu poprawę jakości oświetlenia pojazdów w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, przedstawiam następujące stanowisko.
Resort infrastruktury podjął działania legislacyjne nad opracowaniem projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (UC65), który zakłada istotne zmiany w systemie badań technicznych pojazdów (w dniu 20 marca 2018 r. odbyło się pierwsze spotkanie w RCL w ramach komisji prawniczej). Zgodnie z projektowaną ustawą, za organizację i funkcjonowanie systemu zapewnienia prawidłowej jakości badań technicznych pojazdów oraz sprawowanie nadzoru nad badaniami technicznymi, przedsiębiorcami prowadzącymi stacje kontroli pojazdów oraz przedsiębiorcami prowadzącymi ośrodki szkolenia diagnostów odpowiedzialny będzie Transportowy Dozór Techniczny (TDT). Jest to jednostka podległa ministrowi infrastruktury. Przyjęte rozwiązania mają na celu usprawnienie działań dotyczących kontroli stanu technicznego pojazdów, oraz implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającej dyrektywę 2009/40/WE.
W toku prac nad aktami wykonawczymi do procedowanej ustawy zmianie ulegnie również rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dla stacji kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne, w którym planuje się m.in. zaktualizowanie wymagań dla przyrządów do pomiaru ustawienia i światłości świateł oświetleniowych oraz wprowadzenie obowiązku certyfikacji tych przyrządów wraz z odpowiednim okresem dostosowawczym.
Nowe regulacje wpłyną na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska przez „uszczelnienie” systemu badań technicznych oraz podwyższenie jakości i wiarygodności badań wobec wprowadzenia obowiązku certyfikacji i okresowego sprawdzania (kalibracji i konserwacji) wyposażenia kontrolno-pomiarowego jak również archiwizacji wyników badań.
Z wyrazami szacunku
Marek Chodkiewicz
Podsekretarz Stanu
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 0 • Tags: BRD, diagnosta, diagnosta samochodowy, jakość badań technicznych, nadzór nad SKP, światła