Celem, jaki przed nami stoi jest systemowe zapewnienie właściwej jakości badań technicznych, czyli właściwej pracy diagnostów, czyli właściwej pracy stacji kontroli pojazdów.
Mamy tu jakąś linię, która wirtualnie rysowana ma wskazywać, że idziemy w dobrym kierunku, czyli zwiększamy jakość badań technicznych na stacjach kontroli pojazdów.
Cele do realizacji powinny być konkretne, realne, mierzalne, osiągalne, realizowane w jednostce czasu. A więc, jaki powinien być nadzór nad SKP? Powinien być tani, szybki do wprowadzenia, permanentny, nieuciążliwy dla diagnostów i klientów. Jak sobie to wszystko określimy, to wyjdzie coś rozsądnego, o czym będzie mowa na jednym z ostatnich slajdów.
A na razie zobaczmy, co nas otacza, w którą stronę idzie świat i technologia.
Przykładem niech tu będzie szara strefa w Europie w 2017 r. Kraje byłego bloku wschodniego, według różnych źródeł, mają szarą strefę większą niż 20% PKB, zaś według innych na poziomie 12 – 14 % PKB (wykres szarej strefy od 2002 r. do 2014 r.).
Według różnych szacunków zatem, w zależności od tego, jaka jest metodologia badania danej rzeczy, szara strefa w Polsce, to jest kwota od 200 do 400 mld zł, czyli mówimy o ogromnych pieniądzach, które są mierzalne, jeśli chodzi o wpływy do budżetu. Gdy szara strefa maleje rosną wpływy do budżetu.
Proszę zwrócić uwagę na jedną rzecz. Gdy w 2016 r. wprowadzono pakiet paliwowy, który był kombinacją 4 ustaw, gdzie między innymi zastosowano rozwiązania informatyczne, to nastąpiła gwałtowna zmiana negatywnej tendencji na tę pozytywną i korzystną z punktu widzenia budżetu państwa.
Mamy więc cyfryzację, mamy e-państwo, mamy kontrolę akcyzową i nową rolę audytora, gdzie ograniczenie płatności na rzecz płatności elektronicznych w sposób znaczący zwiększają wpływy do budżetu. W przedziale płatności konsumenckich powyżej 100 zł kwota do budżetu rośnie do 2 mld zł rocznie, zaś w przedziale płatności konsumenckich powyżej 200 zł kwota ta rośnie do 3 mld zł.
Wzrost bezgotówkowych płatności elektronicznych w Polsce, czyli informatyka + np. karty płatnicze, może spowodować wzrost dochodów sektora finansów publicznych o 7 mld zł.
Jednolity plik kontrolny (JPK) umożliwił sprawniejsze wychwytywanie nieprawidłowości i przeciwdziałanie im (np. wyłudzanie Vat, unikanie opodatkowania).
Rośnie ilość e-projektów państwa, w tym CEP2,0. Mija już rok od jego wprowadzenia. Ma on wielkie przełożenie na to, co dzieje się na Stacjach Kontroli Pojazdów i wśród kierowców. Jaka powinna być dobra kontrola.
Algorytmy, które sprawdzają i kontrolują. Lepszy jest odcinkowy pomiar prędkości niż tradycyjny fotoradar.
Celowe podsumowanie I półrocza 2017 r. i I półrocza 2018 r.
Mamy tu SKP, gdzie ilość „N” skoczyła z jednej do 316, z dwóch do 431. Zaś na innej SKP, gdzie wcześniej stwierdzono tylko 1 usterkę, to w I półroczu 2018 r. stwierdzono ich już aż 951. Były SKP, gdzie na 1000 BT stwierdzono 0,51 usterek w I półroczu 2017 r., aby w w I półroczu 2018 r. zarejestrować ich aż 466.
Pewne informacje, które znajdziemy w Cepik-u są informacjami mierzalnymi i w każdej chwili do uzyskania. Każdy pojazd w każdej chwili jest do skontrolowania.
Prawnie nie zmieniło się nic, jeśli chodzi o nadzór nad Stacjami Kontroli Pojazdów w odniesieniu do Cepik-I i Cepik-2,0. Natomiast dla części SKP znacząco wzrosła ilość ujawnianych usterek. Oczywiście, są i takie SKP, na których nie zmieniło się nic.
Więc jakie możemy zaproponować rozwiązanie. Kalibracja urządzeń, aby zwiększyć wiarygodność i porównywalność wyników BT. Mówimy tu o analizatorach spalin i dymomierzach, rolkach hamulcowych oraz o archiwizacji wyników BT. Bazę CEP2.0 można uzupełniać o informacje liczbowe i tekstowe ilustrujące przebieg BT (np. dane pozyskane z urządzeń). Zaś na naszych SKP można gromadzić zdjęcia lub skany w celu uwiarygodnienia naszej pracy. Takie zmiany systemu CEP2,0 jest na poziomie ok. 15 mln zł, co jest kwotą małą dla tego systemu.
Do tego należy zwiększyć tabelę opłat, co oczywiście nie wyczerpuje całości możliwych rozwiązań tego zagadnienia.
– – – – – – – – –
Norbert Jezierski – Warszawa, dnia 8 listopada 2018 r.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lis 15 2018
BADANIA TECHNICZNE W POLSCE – SYSTEMOWE ZAPEWNIENIE JAKOŚCI
Celem, jaki przed nami stoi jest systemowe zapewnienie właściwej jakości badań technicznych, czyli właściwej pracy diagnostów, czyli właściwej pracy stacji kontroli pojazdów.
Mamy tu jakąś linię, która wirtualnie rysowana ma wskazywać, że idziemy w dobrym kierunku, czyli zwiększamy jakość badań technicznych na stacjach kontroli pojazdów.
Cele do realizacji powinny być konkretne, realne, mierzalne, osiągalne, realizowane w jednostce czasu. A więc, jaki powinien być nadzór nad SKP? Powinien być tani, szybki do wprowadzenia, permanentny, nieuciążliwy dla diagnostów i klientów. Jak sobie to wszystko określimy, to wyjdzie coś rozsądnego, o czym będzie mowa na jednym z ostatnich slajdów.
A na razie zobaczmy, co nas otacza, w którą stronę idzie świat i technologia.
Przykładem niech tu będzie szara strefa w Europie w 2017 r. Kraje byłego bloku wschodniego, według różnych źródeł, mają szarą strefę większą niż 20% PKB, zaś według innych na poziomie 12 – 14 % PKB (wykres szarej strefy od 2002 r. do 2014 r.).
Według różnych szacunków zatem, w zależności od tego, jaka jest metodologia badania danej rzeczy, szara strefa w Polsce, to jest kwota od 200 do 400 mld zł, czyli mówimy o ogromnych pieniądzach, które są mierzalne, jeśli chodzi o wpływy do budżetu. Gdy szara strefa maleje rosną wpływy do budżetu.
Proszę zwrócić uwagę na jedną rzecz. Gdy w 2016 r. wprowadzono pakiet paliwowy, który był kombinacją 4 ustaw, gdzie między innymi zastosowano rozwiązania informatyczne, to nastąpiła gwałtowna zmiana negatywnej tendencji na tę pozytywną i korzystną z punktu widzenia budżetu państwa.
Mamy więc cyfryzację, mamy e-państwo, mamy kontrolę akcyzową i nową rolę audytora, gdzie ograniczenie płatności na rzecz płatności elektronicznych w sposób znaczący zwiększają wpływy do budżetu. W przedziale płatności konsumenckich powyżej 100 zł kwota do budżetu rośnie do 2 mld zł rocznie, zaś w przedziale płatności konsumenckich powyżej 200 zł kwota ta rośnie do 3 mld zł.
Wzrost bezgotówkowych płatności elektronicznych w Polsce, czyli informatyka + np. karty płatnicze, może spowodować wzrost dochodów sektora finansów publicznych o 7 mld zł.
Jednolity plik kontrolny (JPK) umożliwił sprawniejsze wychwytywanie nieprawidłowości i przeciwdziałanie im (np. wyłudzanie Vat, unikanie opodatkowania).
Rośnie ilość e-projektów państwa, w tym CEP2,0. Mija już rok od jego wprowadzenia. Ma on wielkie przełożenie na to, co dzieje się na Stacjach Kontroli Pojazdów i wśród kierowców. Jaka powinna być dobra kontrola.
Algorytmy, które sprawdzają i kontrolują. Lepszy jest odcinkowy pomiar prędkości niż tradycyjny fotoradar.
Celowe podsumowanie I półrocza 2017 r. i I półrocza 2018 r.
Mamy tu SKP, gdzie ilość „N” skoczyła z jednej do 316, z dwóch do 431. Zaś na innej SKP, gdzie wcześniej stwierdzono tylko 1 usterkę, to w I półroczu 2018 r. stwierdzono ich już aż 951. Były SKP, gdzie na 1000 BT stwierdzono 0,51 usterek w I półroczu 2017 r., aby w w I półroczu 2018 r. zarejestrować ich aż 466.
Pewne informacje, które znajdziemy w Cepik-u są informacjami mierzalnymi i w każdej chwili do uzyskania. Każdy pojazd w każdej chwili jest do skontrolowania.
Prawnie nie zmieniło się nic, jeśli chodzi o nadzór nad Stacjami Kontroli Pojazdów w odniesieniu do Cepik-I i Cepik-2,0. Natomiast dla części SKP znacząco wzrosła ilość ujawnianych usterek. Oczywiście, są i takie SKP, na których nie zmieniło się nic.
Więc jakie możemy zaproponować rozwiązanie. Kalibracja urządzeń, aby zwiększyć wiarygodność i porównywalność wyników BT. Mówimy tu o analizatorach spalin i dymomierzach, rolkach hamulcowych oraz o archiwizacji wyników BT. Bazę CEP2.0 można uzupełniać o informacje liczbowe i tekstowe ilustrujące przebieg BT (np. dane pozyskane z urządzeń). Zaś na naszych SKP można gromadzić zdjęcia lub skany w celu uwiarygodnienia naszej pracy. Takie zmiany systemu CEP2,0 jest na poziomie ok. 15 mln zł, co jest kwotą małą dla tego systemu.
Do tego należy zwiększyć tabelę opłat, co oczywiście nie wyczerpuje całości możliwych rozwiązań tego zagadnienia.
– – – – – – – – –
Norbert Jezierski – Warszawa, dnia 8 listopada 2018 r.
XIII Kongres Motoryzacyjny.
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują 0 • Tags: CEP, Cepik, coroczna kontrola SKP, diagnosta, konsultacje Ministerstwa Transportu, motoryzacja, nadzór nad SKP, NORCOM, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), projekt PoRD, resort transportu