Cofanie naszych uprawnień to temat zawsze aktualny, więc i tym razem warto było po niego sięgnąć – na stronie nr 16 tego SM.
A mnie dodatkowo zainspirował ten temat, gdy dowiedziałem się o niedawnej skuteczności prawnej mec. R. Szczerbickiego, czyli dwóch wygranych sprawach w przeciągu jednego miesiąca przed WSA (Wojewódzkim Sądem Administracyjnym) we Wrocławiu. Dzięki temu już kolejni nasi dwaj Koledzy z Dolnego Śląska zachowali swoje uprawnienia (!!!).
I w oparciu o powyższe myślę, że warto zapoznać się z tym, co o metodologii cofania i przywracania naszych uprawnień ma do powiedzenia tak doświadczony praktyk sądowy, jakim jest mec. dr Rafał Szczerbicki – Kancelaria Prawna SKP-Lex oraz doradca prawny PISKP.
Artykuł pt. „Cofanie diagnostom uprawnień” jest dość obszerny, więc pozwólcie, że tradycyjnie dokonam dla Was pewnych skrótów.
Pierwsza część, to podstawa prawna, czyli art. 84 ust. 4 ustawy PoRD z konstatacją Autora, że te 5 lat to sankcja bardzo dotkliwa. Trudno się z tym nie zgodzić!
Ale urzędnicy zdają się o tym nie wiedzieć lub nie pamiętać i szafują odbieraniem nam uprawnień na lewo i na prawo oraz przy lada okazji.
Z taką dotychczasową praktyką urzędniczą polemizuje dr R. Szczerbicki wnosząc o „daleko idącą skrupulatność” oraz postulując, aby w ewentualnym postępowaniu o odbieranie nam uprawnień „dokładnie i na szeroką skalę gromadzić dowody w sprawie”, uwzględniające także okoliczności świadczące o przyczynach ewentualnego naruszenia przez nas przepisów Prawa.
Dalej pisze o swoim doświadczeniu, z którego wynika pewien automatyzm (zasada kopiuj/wklej?) w urzędniczych działaniach, bez wnikania w istotę/meritum sprawy.
Następnie Autor buduje śmiałą tezę, że jeżeli:
okoliczności sprawy usprawiedliwiają naruszenie przez nas przepisów prawa,
naruszenie procedury BT jest nieznaczne,
to nie należy stosować sankcji administracyjnej w postaci odbierania naszych uprawnień!
Dalej Autor analizuje treść kompromitującej uchwały składu siedmiu sędziów NSA z dnia 12 marca 2012 r., która rozszerza możliwość wszczęcia p-ko nam postępowania o informacje z innych źródeł (w miejsce wyłącznej kontroli). Trudno nie zgodzić się z Autorem, że „Samo uzyskanie informacji o naruszeniu przepisów nie zwalnia jednak organu administracji od rzetelnego przeprowadzenia własnego postępowania administracyjnego i dążenia w nim do prawdy obiektywnej”.
Dalej mamy bardzo ciekawe rozważania o przypadkach, gdy zapadł już wyrok skazujący w sądzie karnym! Myślę, że ten wątek może zainteresować bardzo wielu kolegów spośród tych, którzy wtopili w sprawach, o których także mi przyszło ostatnio pisać. Podsumowaniem tej części jest przypomnienie, że ustawodawca przecież nie zakazuje wykonywania naszego zawodu insp. UDS-a osobom w przeszłości karanym!
I sam nie wiem już, czy za łyżkę przysłowiowego dziegciu możemy poczytywać informację o tym, że w projekcie zmiany naszej ustawy PoRD planuje się automatyczną utratę naszych uprawnień.
Być może, że nasze środowisko zawodowe tego chce, ale ja nie bardzo to rozumiem . . . .
Ale wracając do artykułu mec. dr Rafała Szczerbickiego, to należy tu mocno podkreślić praktyczną informację o umarzaniu prowadzonych p-ko nam postępowań przez starostę na zasadzie art. 105 kpa, nawet w przypadku postępowań wszczętych z wniosku Prokuratora.
Dalej mamy jeszcze ważne rozważania o różnicy między odmową cofnięcia naszych uprawnień a umorzeniem sprawy.
A szczególnie zainteresowanych odsyłam do tego interesującego artykuł w SM nr 9.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lis 8 2017
COFANIE UPRAWNIEŃ
Cofanie uprawnień i stanowisko w tej sprawie mec. dr Rafała Szczerbickiego z Kancelarii Prawnej SKP-Lex.
A, żeby było jeszcze ciekawiej, to przypomnę, że niedawno sygnalizowałem ten temat, gdy omawiałem artykuł dr Marcina Barankiewicza w Serwisie Motoryzacyjnym nr 9: https://www.diagnostasamochodowy.pl/2017/najpierw-oplata-potem-bt/
Cofanie naszych uprawnień to temat zawsze aktualny, więc i tym razem warto było po niego sięgnąć – na stronie nr 16 tego SM.
A mnie dodatkowo zainspirował ten temat, gdy dowiedziałem się o niedawnej skuteczności prawnej mec. R. Szczerbickiego, czyli dwóch wygranych sprawach w przeciągu jednego miesiąca przed WSA (Wojewódzkim Sądem Administracyjnym) we Wrocławiu. Dzięki temu już kolejni nasi dwaj Koledzy z Dolnego Śląska zachowali swoje uprawnienia (!!!).
I w oparciu o powyższe myślę, że warto zapoznać się z tym, co o metodologii cofania i przywracania naszych uprawnień ma do powiedzenia tak doświadczony praktyk sądowy, jakim jest mec. dr Rafał Szczerbicki – Kancelaria Prawna SKP-Lex oraz doradca prawny PISKP.
Artykuł pt. „Cofanie diagnostom uprawnień” jest dość obszerny, więc pozwólcie, że tradycyjnie dokonam dla Was pewnych skrótów.
Pierwsza część, to podstawa prawna, czyli art. 84 ust. 4 ustawy PoRD z konstatacją Autora, że te 5 lat to sankcja bardzo dotkliwa. Trudno się z tym nie zgodzić!
Ale urzędnicy zdają się o tym nie wiedzieć lub nie pamiętać i szafują odbieraniem nam uprawnień na lewo i na prawo oraz przy lada okazji.
Z taką dotychczasową praktyką urzędniczą polemizuje dr R. Szczerbicki wnosząc o „daleko idącą skrupulatność” oraz postulując, aby w ewentualnym postępowaniu o odbieranie nam uprawnień „dokładnie i na szeroką skalę gromadzić dowody w sprawie”, uwzględniające także okoliczności świadczące o przyczynach ewentualnego naruszenia przez nas przepisów Prawa.
Dalej pisze o swoim doświadczeniu, z którego wynika pewien automatyzm (zasada kopiuj/wklej?) w urzędniczych działaniach, bez wnikania w istotę/meritum sprawy.
Następnie Autor buduje śmiałą tezę, że jeżeli:
to nie należy stosować sankcji administracyjnej w postaci odbierania naszych uprawnień!
Dalej Autor analizuje treść kompromitującej uchwały składu siedmiu sędziów NSA z dnia 12 marca 2012 r., która rozszerza możliwość wszczęcia p-ko nam postępowania o informacje z innych źródeł (w miejsce wyłącznej kontroli). Trudno nie zgodzić się z Autorem, że „Samo uzyskanie informacji o naruszeniu przepisów nie zwalnia jednak organu administracji od rzetelnego przeprowadzenia własnego postępowania administracyjnego i dążenia w nim do prawdy obiektywnej”.
Dalej mamy bardzo ciekawe rozważania o przypadkach, gdy zapadł już wyrok skazujący w sądzie karnym! Myślę, że ten wątek może zainteresować bardzo wielu kolegów spośród tych, którzy wtopili w sprawach, o których także mi przyszło ostatnio pisać. Podsumowaniem tej części jest przypomnienie, że ustawodawca przecież nie zakazuje wykonywania naszego zawodu insp. UDS-a osobom w przeszłości karanym!
I sam nie wiem już, czy za łyżkę przysłowiowego dziegciu możemy poczytywać informację o tym, że w projekcie zmiany naszej ustawy PoRD planuje się automatyczną utratę naszych uprawnień.
Być może, że nasze środowisko zawodowe tego chce, ale ja nie bardzo to rozumiem . . . .
Ale wracając do artykułu mec. dr Rafała Szczerbickiego, to należy tu mocno podkreślić praktyczną informację o umarzaniu prowadzonych p-ko nam postępowań przez starostę na zasadzie art. 105 kpa, nawet w przypadku postępowań wszczętych z wniosku Prokuratora.
Dalej mamy jeszcze ważne rozważania o różnicy między odmową cofnięcia naszych uprawnień a umorzeniem sprawy.
A szczególnie zainteresowanych odsyłam do tego interesującego artykuł w SM nr 9.
I tradycyjnie pozdrawiam
dP
– – –
.
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: art. 84 ust. 3 PoRD, coroczna kontrola SKP, decyzje urzędnicze, diagnosta, diagnosta samochodowy, kodeks karny, nadzór nad SKP, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), projekt PoRD, rola starostwa, Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO), WSA, wyrok sądu