Aktywni diagności, którzy czytają i piszą przeróżne informacje muszą przyznać mi rację, że dotychczas nikt nie podjął rozważań prawnych, czy ustawa PoRD jest zgodna z ustawą KODEKS PRACY, na podstawie którego jest zatrudniony pracownik, jakim jest diagnosta.
Dziwne to, że różne gremia w tym i diagności tak przedstawiają swoją pracę, jakby ją podejmowali i wykonywali na podstawie zapisów ustawy PoRD, która nijak ma się do umowy o zatrudnieniu, nie wspominając już sytuacji, gdy diagnosta jest przedsiębiorcą.
Zacytuję ponownie za KP,
art. 18. § 1. Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których podstawie powstaje stosunek pracy, nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy.
Szanowne Panie i Panowie diagności, czy nie uważacie, że postanowienia „innych aktów”, takim, jakim jest ustawa PoRD jest kategoryczniemniej korzystne niż przepisy prawa pracy.
Przypomnę stanowisko szalejącego profesora z Łodzi, który założył objazdową „trupę„ do przekazywania wiedzy tajemnej i twierdzi, że diagnosta ponosi odpowiedzialność w oparciu o przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Również kucharkę domową można podciągnąć pod te przepisy, jak gotuje potrawy urzędnikowi państwowemu. Warto, więc ponownie odwołać się do zapisów kodeksu pracy:
art. 18.§ 2. Postanowienia umów i aktów, o których mowa w § 1, mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy są nieważne;zamiast nich stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy.
Ustawa, PoRD jest „aktem prawnym„ i zapis art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2jest urągającym zapisem godzącym w diagnostę i rozdętej fanaberii władztwa, niespotykanego wkodeksie pracy.
Uważam, że nikt nie ma prawa rozporządzać cudzym pracownikiem i nakładać na niego kary, zabraniać mu wykonywania zawodu na podstawie własnego widzimisię ustalonego w innej ustawie PoRD, czy też w rozporządzeniu.
Poszukajcie sobie zapis w umowie, że z pracy u przedsiębiorcy może Was zwolnic Starosta, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego lub inny Organ władzy państwowej.
Poszukajcie sobie zapis w umowie, że kodeks pracy nie obowiązuje Was i pracodawcy.
I że inny organ, ?WŁADZY PAŃSTWOWEJ?, może nakładać na Was kary nawet do 5 tys. złotych.
Jeżeli tak jest to należy zmienić ustawę KODEKS PRACY a nie wymuszać restrykcyjne przywileje poza tą ustawą. Prawodawca zapomniał, że diagnostów zatrudniają także prywatni przedsiębiorcy, których powodzenie ekonomiczne nie może być uzależnione od pozaustawowych kaprysów urzędnika.
Jeżeli Prezes i Zarząd OSDS pretenduje do obrony interesów diagnosty to powinien zając stanowisko w tej sprawie i nie eksponować uwag, jakie wniósł do projektu ustawy prawo o ruchu drogowym, dlatego że w świetle przedstawionej argumentacji są one istotne, ale marginalne wobec tej sprawy.
Bez wątpienia naruszają one zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, dlatego są nieważne.
art. 18.§ 3. Postanowienia umów o pracę i innych aktów, na podstawie których powstaje stosunek pracy, naruszające zasadę równego traktowania w zatrudnieniu są nieważne.
Koniec kropka czy można mieć jeszcze jakiekolwiek inne wątpliwości. Stosunek pracy z diagnostą powstaje na podstawie kodeksu pracy a nie na podstawie ustawy PoRD i zawarta tam sprzeczne postanowienia są nieważne.
Kodeks pracy Rozdział II b
Nadzór i kontrola przestrzegania prawa pracy
Art. 184. § 1. Nadzór i kontrolę przestrzegania prawa pracy, w tym przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,sprawuje Państwowa Inspekcja Pracy.
§ 2. Nadzór i kontrolę przestrzegania zasad, przepisów higieny pracy i warunków środowiska pracy sprawuje Państwowa Inspekcja Sanitarna.
§ 3. Organizację i zakres działania inspekcji, o których mowa w § 1 i 2, określają odrębne przepisy.
„Podobno„ przepisy ustawy PoRD regulują BEZPIECZEŃSTWO to, dlaczego ma za nie odpowiadać diagnosta, zamiast użytkownik pojazdu.
Z uzasadnienia postanowienia IIISA/Po 1167/15.
(…) Należy więc zwrócić uwagę także na ten normatywny skutek cofnięcia uprawnień oznaczający zakaz wykonywania zawodu diagnosty i to przez okres pięciu lat. Zdaniem Sądu, przepis art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy w związku z treścią przepisu art. 84 ust. 4 ustawy świadczą o bardzo wysokim, nadmiernym stopniu dolegliwości tego administracyjnoprawnego środka sankcjonującego w aspekcie nie tylko w cofnięcia uprawnień ale także w zakresie możliwości ponownego nabycia tychże uprawnień nie wcześniej niż po upływie pięciu lat od dnia, w którym decyzja o cofnięciu uprawnień stała się ostateczna. Ten sposób regulacji, przyjmujący jedyny administracyjny środek sankcjonujący, nakładany za zachowania określone w art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy, ale także eliminujący adresata tego środka z kręgu podmiotów uprawnionych do uzyskania, a następnie przeprowadzania badań technicznych przez bardzo długi okres czasu sprawia, że w aspekcie zarówno normatywnym, jak i faktycznym jest to środek bardzo dolegliwy.(…)
Czy nie prościej by było, aby Starosta lub też Dyrektor TDT zatrudnił sobie diagnostów i pastwił się nad nimi, dowolnie stosując sankcje z karami pozbawiających uprawnień na 5 lat, być może wprowadzeniem kar cielesnych lub publicznym linczem?
Może takie rozwiązanie by satysfakcjonowało przyszłych wizjonerów, bo dopóki istnieje kodeks pracy przedsiębiorcy muszą go przestrzegać, tak jak i diagności.
Z uzasadnienia postanowienia IIISA/Po 1167/15.
Po spełnieniu przesłanek normatywnych diagnosta uzyskuje uprawnienie do dokonywania niezwykle istotnej – z perspektywy bezpieczeństwa ruchu drogowego – czynności, a mianowicie wykonywania badań technicznych pojazdów. (…)
Przesłanki normatywne, głównie wynikają z kodeksu pracy. Czy do zatrudnienia diagnosty są wymagane inne przesłanki, owszem tak, ale muszą być zgodne z Kodeksem Pracy?
Art. 222. § 1. Pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania danych osobowych obejmujących:
1) imię (imiona) i nazwisko;
2) imiona rodziców;
3) datę urodzenia;
4) miejsce zamieszkania (adres do korespondencji);
5) wykształcenie;
6) przebieg dotychczasowego zatrudnienia.
Pod pojęciem wykształcenia należy rozumieć ZAŚWIADCZENIE NR …..
potwierdzające zdanie egzaminu kwalifikacyjnego ( Załącznik nr 8)
Tylko taki dokument może być związany z wykształceniem o zatrudnieniu w charakterze diagnosty.
Kolejne wymagania ujęte w ustawie PoRD są sprzeczne z kodeksem pracy
Art. 83a. 3. Wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów jest dokonywany na wniosek przedsiębiorcy zawierający następujące dane:
6) imiona i nazwiska zatrudnionych diagnostów wraz numerami ich uprawnień.
Przepis jest enigmatyczny gdyż diagnosta może mieć nadanych kilka uprawnień w zależności do ilu starostów a takie uprawnienia się zwróci. Nadane uprawnienia nie muszą mieć żadnego związku ze starostą, który dokonał wpisu do rejestru przedsiębiorcy.
Art. 83a. 2. W przypadku gdy przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą, o której mowa w art. 83 ust. 2, w jednostkach organizacyjnych położonych na obszarze różnych powiatów, jest on obowiązany uzyskać wpis w odrębnych właściwych rejestrach na każdą z tych jednostek.
(…)83. 2. Działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów.(…)
Zapis ten powoduje, że diagnosta posiadający uprawnienia nadane przez starostę z innego terenu, będzie pracował na dowolnej stacji kontroli pojazdów, która nie podlega kontroli pod starostę, który takie uprawnienia mu nadał.
W tej sytuacji diagnosta może również mieć nadane uprawnienia przez kilku starostów i nie ma przepisu, aby którykolwiek odmówił nadania mu uprawnień.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
gru 13 2016
KODEKS PRACY A DIAGNOSTA
Kodeks pracy a diagnosta – Część II1
Aktywni diagności, którzy czytają i piszą przeróżne informacje muszą przyznać mi rację, że dotychczas nikt nie podjął rozważań prawnych, czy ustawa PoRD jest zgodna z ustawą KODEKS PRACY, na podstawie którego jest zatrudniony pracownik, jakim jest diagnosta.
Dziwne to, że różne gremia w tym i diagności tak przedstawiają swoją pracę, jakby ją podejmowali i wykonywali na podstawie zapisów ustawy PoRD, która nijak ma się do umowy o zatrudnieniu, nie wspominając już sytuacji, gdy diagnosta jest przedsiębiorcą.
Zacytuję ponownie za KP,
art. 18. § 1. Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których podstawie powstaje stosunek pracy, nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy.
Szanowne Panie i Panowie diagności, czy nie uważacie, że postanowienia „innych aktów”, takim, jakim jest ustawa PoRD jest kategorycznie mniej korzystne niż przepisy prawa pracy.
Przypomnę stanowisko szalejącego profesora z Łodzi, który założył objazdową „trupę„ do przekazywania wiedzy tajemnej i twierdzi, że diagnosta ponosi odpowiedzialność w oparciu o przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. Również kucharkę domową można podciągnąć pod te przepisy, jak gotuje potrawy urzędnikowi państwowemu. Warto, więc ponownie odwołać się do zapisów kodeksu pracy:
art. 18.§ 2. Postanowienia umów i aktów, o których mowa w § 1, mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy są nieważne; zamiast nich stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy.
Ustawa, PoRD jest „aktem prawnym„ i zapis art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 jest urągającym zapisem godzącym w diagnostę i rozdętej fanaberii władztwa, niespotykanego w kodeksie pracy.
Uważam, że nikt nie ma prawa rozporządzać cudzym pracownikiem i nakładać na niego kary, zabraniać mu wykonywania zawodu na podstawie własnego widzimisię ustalonego w innej ustawie PoRD, czy też w rozporządzeniu.
Poszukajcie sobie zapis w umowie, że z pracy u przedsiębiorcy może Was zwolnic Starosta, Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego lub inny Organ władzy państwowej.
Poszukajcie sobie zapis w umowie, że kodeks pracy nie obowiązuje Was i pracodawcy.
I że inny organ, ?WŁADZY PAŃSTWOWEJ?, może nakładać na Was kary nawet do 5 tys. złotych.
Jeżeli tak jest to należy zmienić ustawę KODEKS PRACY a nie wymuszać restrykcyjne przywileje poza tą ustawą. Prawodawca zapomniał, że diagnostów zatrudniają także prywatni przedsiębiorcy, których powodzenie ekonomiczne nie może być uzależnione od pozaustawowych kaprysów urzędnika.
Jeżeli Prezes i Zarząd OSDS pretenduje do obrony interesów diagnosty to powinien zając stanowisko w tej sprawie i nie eksponować uwag, jakie wniósł do projektu ustawy prawo o ruchu drogowym, dlatego że w świetle przedstawionej argumentacji są one istotne, ale marginalne wobec tej sprawy.
Bez wątpienia naruszają one zasadę równego traktowania w zatrudnieniu, dlatego są nieważne.
art. 18.§ 3. Postanowienia umów o pracę i innych aktów, na podstawie których powstaje stosunek pracy, naruszające zasadę równego traktowania w zatrudnieniu są nieważne.
Koniec kropka czy można mieć jeszcze jakiekolwiek inne wątpliwości. Stosunek pracy z diagnostą powstaje na podstawie kodeksu pracy a nie na podstawie ustawy PoRD i zawarta tam sprzeczne postanowienia są nieważne.
Kodeks pracy Rozdział II b
Nadzór i kontrola przestrzegania prawa pracy
Art. 184. § 1. Nadzór i kontrolę przestrzegania prawa pracy, w tym przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, sprawuje Państwowa Inspekcja Pracy.
§ 2. Nadzór i kontrolę przestrzegania zasad, przepisów higieny pracy i warunków środowiska pracy sprawuje Państwowa Inspekcja Sanitarna.
§ 3. Organizację i zakres działania inspekcji, o których mowa w § 1 i 2, określają odrębne przepisy.
„Podobno„ przepisy ustawy PoRD regulują BEZPIECZEŃSTWO to, dlaczego ma za nie odpowiadać diagnosta, zamiast użytkownik pojazdu.
Z uzasadnienia postanowienia IIISA/Po 1167/15.
(…) Należy więc zwrócić uwagę także na ten normatywny skutek cofnięcia uprawnień oznaczający zakaz wykonywania zawodu diagnosty i to przez okres pięciu lat. Zdaniem Sądu, przepis art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy w związku z treścią przepisu art. 84 ust. 4 ustawy świadczą o bardzo wysokim, nadmiernym stopniu dolegliwości tego administracyjnoprawnego środka sankcjonującego w aspekcie nie tylko w cofnięcia uprawnień ale także w zakresie możliwości ponownego nabycia tychże uprawnień nie wcześniej niż po upływie pięciu lat od dnia, w którym decyzja o cofnięciu uprawnień stała się ostateczna. Ten sposób regulacji, przyjmujący jedyny administracyjny środek sankcjonujący, nakładany za zachowania określone w art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy, ale także eliminujący adresata tego środka z kręgu podmiotów uprawnionych do uzyskania, a następnie przeprowadzania badań technicznych przez bardzo długi okres czasu sprawia, że w aspekcie zarówno normatywnym, jak i faktycznym jest to środek bardzo dolegliwy.(…)
Czy nie prościej by było, aby Starosta lub też Dyrektor TDT zatrudnił sobie diagnostów i pastwił się nad nimi, dowolnie stosując sankcje z karami pozbawiających uprawnień na 5 lat, być może wprowadzeniem kar cielesnych lub publicznym linczem?
Może takie rozwiązanie by satysfakcjonowało przyszłych wizjonerów, bo dopóki istnieje kodeks pracy przedsiębiorcy muszą go przestrzegać, tak jak i diagności.
Z uzasadnienia postanowienia IIISA/Po 1167/15.
Po spełnieniu przesłanek normatywnych diagnosta uzyskuje uprawnienie do dokonywania niezwykle istotnej – z perspektywy bezpieczeństwa ruchu drogowego – czynności, a mianowicie wykonywania badań technicznych pojazdów. (…)
Przesłanki normatywne, głównie wynikają z kodeksu pracy. Czy do zatrudnienia diagnosty są wymagane inne przesłanki, owszem tak, ale muszą być zgodne z Kodeksem Pracy?
Art. 222. § 1. Pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie podania danych osobowych obejmujących:
1) imię (imiona) i nazwisko;
2) imiona rodziców;
3) datę urodzenia;
4) miejsce zamieszkania (adres do korespondencji);
5) wykształcenie;
6) przebieg dotychczasowego zatrudnienia.
Pod pojęciem wykształcenia należy rozumieć ZAŚWIADCZENIE NR …..
potwierdzające zdanie egzaminu kwalifikacyjnego ( Załącznik nr 8)
http://dziennikustaw.gov.pl/du/2014/1836/1
Tylko taki dokument może być związany z wykształceniem o zatrudnieniu w charakterze diagnosty.
Kolejne wymagania ujęte w ustawie PoRD są sprzeczne z kodeksem pracy
Art. 83a. 3. Wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów jest dokonywany na wniosek przedsiębiorcy zawierający następujące dane:
6) imiona i nazwiska zatrudnionych diagnostów wraz numerami ich uprawnień.
Przepis jest enigmatyczny gdyż diagnosta może mieć nadanych kilka uprawnień w zależności do ilu starostów a takie uprawnienia się zwróci. Nadane uprawnienia nie muszą mieć żadnego związku ze starostą, który dokonał wpisu do rejestru przedsiębiorcy.
Art. 83a. 2. W przypadku gdy przedsiębiorca wykonuje działalność gospodarczą, o której mowa w art. 83 ust. 2, w jednostkach organizacyjnych położonych na obszarze różnych powiatów, jest on obowiązany uzyskać wpis w odrębnych właściwych rejestrach na każdą z tych jednostek.
(…)83. 2. Działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia stacji kontroli pojazdów jest działalnością regulowaną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga uzyskania wpisu do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów.(…)
Zapis ten powoduje, że diagnosta posiadający uprawnienia nadane przez starostę z innego terenu, będzie pracował na dowolnej stacji kontroli pojazdów, która nie podlega kontroli pod starostę, który takie uprawnienia mu nadał.
W tej sytuacji diagnosta może również mieć nadane uprawnienia przez kilku starostów i nie ma przepisu, aby którykolwiek odmówił nadania mu uprawnień.
Niebawem ciąg dalszy ….
Pozdrawiam
Praktyk
– – – – – – – – – –
1 Pierwsza część jest pod adresem: https://www.diagnostasamochodowy.pl/2016/diagnosta-a-kodeks-pracy/
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują, PRACA i PŁACA UDS-a, czyli Uprawnionego Diagnosty Samochodowego 0 • Tags: art. 84 ust. 3 PoRD, coroczna kontrola SKP, decyzje urzędnicze, diagnosta, diagnosta samochodowy, kodeks pracy, konsultacje Ministerstwa Transportu, nadzór nad SKP, praca diagnosty, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), resort transportu, rola starostwa, wyrok sądu