Instytut Transportu Samochodowego przesyła Państwu rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 6 maja 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia opublikowane w Dzienniku Ustaw z 2016 r. poz. 858.
Zapisy tego rozporządzenia wchodzą w życie z dniem:
1. 1 stycznia 2017 r. w zakresie § 1 pkt 2 ( zmiana całego rozdziału drugiego dotyczącego wymiarów mas i nacisków pojazdów) oraz § 1 pkt 4 lit. A (nowych wymagań dla przegrody oddzielającej przestrzeń ładunkową od przestrzeni pasażerskiej oraz wprowadzenie wymagań dla elementów mocowania ładunku stosowanych alternatywnie do przegrody).
2. 1 lipca 2016 r. w przypadku pozostałych zmian.
Zmiany obowiązujące od 1 lipca 2016 r. dotyczyć będą między innymi:
* wskazania podczas przeprowadzania dodatkowego badania technicznego pojazdu po zmianach konstrukcyjnych bądź wymianie elementów powodujących zmianę w dowodzie rejestracyjnym jego rodzaju, obowiązujących warunków technicznych dla dokonanych zmian, na dzień ich dokonania (przeprowadzanego badania technicznego), a nie odnoszenia ich do daty pierwszej rejestracji pojazdu,
* zmiany definicji dopuszczalnego nacisku osi,
* przyjęcia na potrzeby ww. rozporządzenia daty pierwszej rejestracji, nie tylko określonej w dowodzie rejestracyjnym, ale również w pozwoleniu czasowym,
* wprowadzenia definicji operacji transportu intermodalnego,
* wskazania zapisu regulaminu EKG ONZ nr 55 oraz polskich norm jako wytycznych do oceny urządzenia przystosowującego pojazd do ciągnięcia przyczepy,
* wskazania wielkości określonej na tabliczce znamionowej pojazdu jako wielkość graniczą dla oceny zadymienia dla pojazdów wyposażonych w silnik o zapłonie samoczynnym (a dopiero przy braku tego parametru jego ocenę ustalić na ogólnych wytycznych zawartych w rozporządzeniu),
* wprowadzenia wymagań jakim ma odpowiadać samochód ciężarowy o dmc do 3,5 t po przebudowaniu go z samochodu osobowego,
* wprowadzenia obowiązku uzyskania potwierdzenia przez jednostkę uprawnioną (ITS lub PIMOT) zawierającego pozytywną ocenę odnoszącą się do wytrzymałości siedzeń, ich mocowania oraz punktów kotwiczenia pasów w przypadku zmiany liczby miejsc w samochodzie ciężarowym o rodzaju nadwozia BB i kategorii N1 i N2; kopia potwierdzenia powinna być wydawana przez firmę dokonującą zmian konstrukcyjnych właścicielowi/użytkownikowi każdego pojazdu w którym zmiana konstrukcyjna została dokonana,
* wprowadzenia obowiązku uzyskania potwierdzenia przez jednostkę uprawnioną (ITS lub PIMOT) pozytywnej oceny odnośnie wytrzymałości siedzeń, ich mocowania oraz punktów kotwiczenia pasów w przypadku zmiany rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego o rodzaju nadwozia BB i kategorii N1 i N2 na autobus; kopia potwierdzenia powinna być wydawana przez firmę dokonującą zmian konstrukcyjnych właścicielowi/użytkownikowi każdego pojazdu w którym zmiana konstrukcyjna została dokonana,
* wykreślenia w przypadku pojazdu o rodzaju „Samochodowy inny” o podrodzaju „Czterokołowiec lekki” zasilanego silnikiem o zapłonie iskrowym, ograniczenia jego mocy do 4kW,
* wprowadzenia do rozporządzenia zapisów nakazujących wyposażenie pojazdu w prędkościomierz wyskalowany w km/h lub jednocześnie w km/h i mph,
* wprowadzenia obowiązkowego doposażenia autobusów szkolnych zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 2017 r. w lustra klasy IV, V i ewentualnie VI,
* ograniczenia obowiązku wyposażenia siedzeń pojazdu samochodowego o dmc do 3,5 t kategorii M1, N1, M2 oraz samochodu specjalnego w zagłówki tylko do siedzeń przednich zewnętrznych,
* wprowadzenia obowiązkowego miejsca dla osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim wraz obowiązkowym wyposażeniem tego miejsca w pasy bezpieczeństwa w autobusie miejskim rejestrowanym po raz pierwszy po 30 czerwca 2017 r.,
* określenia wymagań dotyczących wymiarów wyjść, przejść, siedzeń, stopni dla pasażerów oraz odstępów między siedzeniami w autobusach (wprowadzono nowy załącznik),
* zmiany wymagań dotyczących autobusu o dopuszczalnej prędkości do 100 km/h (m in. wprowadzono spełnienie przy ocenie stateczności toru jazdy przy rozerwaniu opony przedniej zapisu 11 serii poprawek do
regulaminu EKG ONZ nr 13),
* zmiany wymagań dotyczących pojazdu TAXI (m. in. określono wymagania dla drzwi, dopuszczono stosowania zestawów naprawczych opon),
* wprowadzenia regulacji prawnych dotyczących oznakowania pojazdów patrolu saperskiego,
* określenia wymagań dla holu sztywnego wchodzącego na wyposażenie samochodu specjalnego „Pomoc drogowa”,
* zmian wymagań dotyczących wyposażenia ciągników rolniczych (np.: w lustra wsteczne, oraz w przypadku ciągnika rolniczego do nauki jazdy zwolniono z obowiązku wyposażenia go w koła zapasowe) oraz określono maksymalną prędkość konstrukcyjną z uwzględnieniem kategorii homologacyjnej T5,
* uwzględnienia przy określaniu szerokości przyczep rolniczych opon specjalnych, jeżeli przyczepa jest w nie wyposażona,
* zmiany wymagań dotyczących oświetlenia motorowerów,
* zmiany ogólnych wymagań dotyczących oświetlenia i wyposażenia pojazdów do wywozu nieczystości stałych (śmieci),
* zmiany wymagań dotyczących tabliczki znamionowej,
* zmiany wymagań dotyczących oświetlenia pojazdów (m. in. odnoszących się do świateł mijania, do jazdy dziennej, kierunkowskazów, obrysowych id),
Szczegółowo zmiany zostały przedstawione w materiale załączonym do niniejszej wiadomości. Jednocześnie do niniejszej wiadomości dołączamy materiał udostępniony Państwu w grudniu 2013 r. zawierający dokładną analizę obecnie obowiązujących warunków technicznych określonych dla samochodów ciężarowych kategorii N1
Materiał dotyczący zmian które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. będzie Państwu udostępniany w kolejnych informacjach technicznych.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lip 1 2016
ITS DLA SKP
ITS dla SKP
Instytut Transportu Samochodowego przesyła Państwu rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 6 maja 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia opublikowane w Dzienniku Ustaw z 2016 r. poz. 858.
Zapisy tego rozporządzenia wchodzą w życie z dniem:
1. 1 stycznia 2017 r. w zakresie § 1 pkt 2 ( zmiana całego rozdziału drugiego dotyczącego wymiarów mas i nacisków pojazdów) oraz § 1 pkt 4 lit. A (nowych wymagań dla przegrody oddzielającej przestrzeń ładunkową od przestrzeni pasażerskiej oraz wprowadzenie wymagań dla elementów mocowania ładunku stosowanych alternatywnie do przegrody).
2. 1 lipca 2016 r. w przypadku pozostałych zmian.
Zmiany obowiązujące od 1 lipca 2016 r. dotyczyć będą między innymi:
* wskazania podczas przeprowadzania dodatkowego badania technicznego pojazdu po zmianach konstrukcyjnych bądź wymianie elementów powodujących zmianę w dowodzie rejestracyjnym jego rodzaju, obowiązujących warunków technicznych dla dokonanych zmian, na dzień ich dokonania (przeprowadzanego badania technicznego), a nie odnoszenia ich do daty pierwszej rejestracji pojazdu,
* zmiany definicji dopuszczalnego nacisku osi,
* przyjęcia na potrzeby ww. rozporządzenia daty pierwszej rejestracji, nie tylko określonej w dowodzie rejestracyjnym, ale również w pozwoleniu czasowym,
* wprowadzenia definicji operacji transportu intermodalnego,
* wskazania zapisu regulaminu EKG ONZ nr 55 oraz polskich norm jako wytycznych do oceny urządzenia przystosowującego pojazd do ciągnięcia przyczepy,
* wskazania wielkości określonej na tabliczce znamionowej pojazdu jako wielkość graniczą dla oceny zadymienia dla pojazdów wyposażonych w silnik o zapłonie samoczynnym (a dopiero przy braku tego parametru jego ocenę ustalić na ogólnych wytycznych zawartych w rozporządzeniu),
* wprowadzenia wymagań jakim ma odpowiadać samochód ciężarowy o dmc do 3,5 t po przebudowaniu go z samochodu osobowego,
* wprowadzenia obowiązku uzyskania potwierdzenia przez jednostkę uprawnioną (ITS lub PIMOT) zawierającego pozytywną ocenę odnoszącą się do wytrzymałości siedzeń, ich mocowania oraz punktów kotwiczenia pasów w przypadku zmiany liczby miejsc w samochodzie ciężarowym o rodzaju nadwozia BB i kategorii N1 i N2; kopia potwierdzenia powinna być wydawana przez firmę dokonującą zmian konstrukcyjnych właścicielowi/użytkownikowi każdego pojazdu w którym zmiana konstrukcyjna została dokonana,
* wprowadzenia obowiązku uzyskania potwierdzenia przez jednostkę uprawnioną (ITS lub PIMOT) pozytywnej oceny odnośnie wytrzymałości siedzeń, ich mocowania oraz punktów kotwiczenia pasów w przypadku zmiany rodzaju pojazdu z samochodu ciężarowego o rodzaju nadwozia BB i kategorii N1 i N2 na autobus; kopia potwierdzenia powinna być wydawana przez firmę dokonującą zmian konstrukcyjnych właścicielowi/użytkownikowi każdego pojazdu w którym zmiana konstrukcyjna została dokonana,
* wykreślenia w przypadku pojazdu o rodzaju „Samochodowy inny” o podrodzaju „Czterokołowiec lekki” zasilanego silnikiem o zapłonie iskrowym, ograniczenia jego mocy do 4kW,
* wprowadzenia do rozporządzenia zapisów nakazujących wyposażenie pojazdu w prędkościomierz wyskalowany w km/h lub jednocześnie w km/h i mph,
* wprowadzenia obowiązkowego doposażenia autobusów szkolnych zarejestrowanych po raz pierwszy po dniu 30 czerwca 2017 r. w lustra klasy IV, V i ewentualnie VI,
* ograniczenia obowiązku wyposażenia siedzeń pojazdu samochodowego o dmc do 3,5 t kategorii M1, N1, M2 oraz samochodu specjalnego w zagłówki tylko do siedzeń przednich zewnętrznych,
* wprowadzenia obowiązkowego miejsca dla osoby niepełnosprawnej na wózku inwalidzkim wraz obowiązkowym wyposażeniem tego miejsca w pasy bezpieczeństwa w autobusie miejskim rejestrowanym po raz pierwszy po 30 czerwca 2017 r.,
* określenia wymagań dotyczących wymiarów wyjść, przejść, siedzeń, stopni dla pasażerów oraz odstępów między siedzeniami w autobusach (wprowadzono nowy załącznik),
* zmiany wymagań dotyczących autobusu o dopuszczalnej prędkości do 100 km/h (m in. wprowadzono spełnienie przy ocenie stateczności toru jazdy przy rozerwaniu opony przedniej zapisu 11 serii poprawek do
regulaminu EKG ONZ nr 13),
* zmiany wymagań dotyczących pojazdu TAXI (m. in. określono wymagania dla drzwi, dopuszczono stosowania zestawów naprawczych opon),
* wprowadzenia regulacji prawnych dotyczących oznakowania pojazdów patrolu saperskiego,
* określenia wymagań dla holu sztywnego wchodzącego na wyposażenie samochodu specjalnego „Pomoc drogowa”,
* zmian wymagań dotyczących wyposażenia ciągników rolniczych (np.: w lustra wsteczne, oraz w przypadku ciągnika rolniczego do nauki jazdy zwolniono z obowiązku wyposażenia go w koła zapasowe) oraz określono maksymalną prędkość konstrukcyjną z uwzględnieniem kategorii homologacyjnej T5,
* uwzględnienia przy określaniu szerokości przyczep rolniczych opon specjalnych, jeżeli przyczepa jest w nie wyposażona,
* zmiany wymagań dotyczących oświetlenia motorowerów,
* zmiany ogólnych wymagań dotyczących oświetlenia i wyposażenia pojazdów do wywozu nieczystości stałych (śmieci),
* zmiany wymagań dotyczących tabliczki znamionowej,
* zmiany wymagań dotyczących oświetlenia pojazdów (m. in. odnoszących się do świateł mijania, do jazdy dziennej, kierunkowskazów, obrysowych id),
Szczegółowo zmiany zostały przedstawione w materiale załączonym do niniejszej wiadomości. Jednocześnie do niniejszej wiadomości dołączamy materiał udostępniony Państwu w grudniu 2013 r. zawierający dokładną analizę obecnie obowiązujących warunków technicznych określonych dla samochodów ciężarowych kategorii N1
Materiał dotyczący zmian które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. będzie Państwu udostępniany w kolejnych informacjach technicznych.
By dP • DIAGNOSTA od PoRD 0 • Tags: decyzje urzędnicze, diagnosta, diagnosta samochodowy, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), resort transportu, rola ITS, Stacja Kontroli Pojazdów (SKP)