gru 9 2016
DIAGNOSTA A KODEKS PRACY
DIAGNOSTA A KODEKS PRACY.
Cześć I
Na forach toczy się mnóstwo dyskusji o pracy diagnosty i jego zależności od Starosty, który w każdej chwili może go zwolnić z pracy i to z zakazem ponownego zatrudnienia przez najbliższe pięć lat.
Powinniśmy sobie wyjaśnić zasadnicze kwestie, czy diagnosta jest pracownikiem organu administracji państwowej. Gdyby tak było to diagnosta musiałby być zatrudniony zgodnie z Rozdziałem III KODEKSU PRACY na podstawie powołania, wyboru, mianowania.
Może są diagności, co taką umowę ze Starosta posiadają, ale w to wątpię.
Te wątpliwości wyraził także Sąd w prawomocnym postanowieniu. IIISA/Po 1167/15
http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/070C3DC1D1 Postanowienie WSA w Poznaniu – z dnia 2016-05-19
(…) Wskazać należy, że istnieją różnorodne podstawy prawne wykonywania zawodu diagnosty. Diagnosta może być jednocześnie przedsiębiorcą i prowadzić stację kontroli pojazdów. Diagnosta może także wykonywać badania techniczne, będąc osobą zatrudnioną w przedsiębiorstwie m.in. na podstawie umowy o pracę. Ta właśnie okoliczność – posiadania uprawnień do wykonywania zawodu diagnosty – bez rozróżniania źródła wykonywania tego zawodu stanowiła podstawę do uznania przez tutejszy Sąd, że przepisy prawne będące przedmiotem wątpliwości powinny być analizowane – w aspekcie konstytucyjnym – przez pryzmat przepisu art. 65 ust. 1 Konstytucji, regulującego prawa, wolności oraz ich ograniczenia m.in. w zakresie wykonywanego zawodu, a nie w zakresie wolności prowadzenia działalności gospodarczej, uregulowanej w art. 22 Konstytucji.(…)
Większość diagnostów jest zatrudniona na umowie o pracę i ten stosunek jest uregulowany w ustawie. http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19740240141
Dz.U. 1974 nr 24 poz. 141 Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy
Art. 1. Kodeks pracy określa prawa i obowiązki pracowników i pracodawców.
Art. 2. Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Nie spotkałem się z taką sytuacją, aby diagnosta pracował na podstawie powołania wyboru, mianowania.
Cytat z postanowienie WSA w Poznaniu – z dnia 2016-05-19
(…) Wskazać należy, że wykonywanie zawodu diagnosty wymaga spełnienia określonych przesłanek normatywnych wykonywania tego zawodu, i to zarówno materialnoprawnych (m.in. posiadania określonej wiedzy teoretycznej i praktycznej), jak i formalnoprawnych (m.in. odbycia szkolenia oraz zdania egzaminu kwalifikacyjnego). Przesłanki te wynikają m.in. z art. 84 a ustawy – Prawo o ruchu drogowym
Art. 84a.
1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia: 1) szczegółowe wymagania w stosunku do stacji kontroli pojazdów przeprowadzających badania techniczne w określonym zakresie; 2) wzór wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców prowadzących stację kontroli pojazdów oraz wzór zaświadczenia potwierdzającego wpis przedsiębiorcy do tego rejestru; 3) program szkolenia diagnostów, sposób przeprowadzania egzaminu kwalifikacyjnego, o którym mowa w art. 84 ust. 2, i wysokość opłaty za egzamin oraz wzory dokumentów związanych z uzyskaniem uprawnień do wykonywania badań technicznych; 4) wysokość opłat za: a. wydanie poświadczenia, o którym mowa w art. 83 ust. 3 pkt 5, b. przeprowadzenie badań technicznych. 2. Wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 1, minister właściwy do spraw transportu uwzględni w szczególności warunki techniczne pojazdów podlegających badaniu, konieczność zapewnienia odpowiednich kwalifikacji diagnostów wykonujących badanie oraz koszty wykonywania badań. |
oraz aktów wykonawczych do ustawy tj. rozporządzeń [(w przeszłości rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 4 listopada 2004 r. w sprawie szczególnych wymagań w stosunku do diagnostów (Dz. U. Nr 246, poz. 2469 ze zm.), a obecnie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 28 listopada 2014 r. w sprawie szkolenia i egzaminowania diagnostów oraz wzorów dokumentów z tym związanych (Dz.U.2014, poz. 1836)].
Po spełnieniu przesłanek normatywnych diagnosta uzyskuje uprawnienie do dokonywania niezwykle istotnej – z perspektywy bezpieczeństwa ruchu drogowego – czynności, a mianowicie wykonywania badań technicznych pojazdów. (…)
Kodeks pracy.
Art. 10. § 1. Każdy ma prawo do swobodnie wybranej pracy. Nikomu, z wyjątkiem przypadków określonych w ustawie, nie można zabronić wykonywania zawodu.
Art. 18. § 1. Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których podstawie powstaje stosunek pracy, nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy.
§ 2. Postanowienia umów i aktów, o których mowa w § 1, mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy są nieważne; zamiast nich stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy.
§ 3. Postanowienia umów o pracę i innych aktów, na podstawie których powstaje stosunek pracy, naruszające zasadę równego traktowania w zatrudnieniu są nieważne. Zamiast takich postanowień stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy, a w razie braku takich przepisów – postanowienia te należy zastąpić odpowiednimi postanowieniami niemającymi charakteru dyskryminacyjnego.
Proszę się zastanowić czy przepisów art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2012 r. poz. 1137 ze zm.) jest zgodny z KODEKSEM PRACY i może mieć zastosowanie wobec diagnostów.
Cytat z postanowienia IIISA/Po 1167/15
(…) Podkreślenia wymaga, że Sąd orzekając o przedstawieniu Trybunałowi Konstytucyjnemu pytania prawnego powziął wątpliwość w zakresie konstytucyjności przepisów art. 84 ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 2012 r. poz. 1137 ze zm.) Na podstawie powyższego przepisu starosta posiada kompetencję do cofnięcia diagnoście uprawnienia do wykonywania badań technicznych, jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli, o której mowa w art. 83 ust. 6, stwierdzono: 1) przeprowadzenie przez diagnostę badania technicznego niezgodnie z określonym zakresem i sposobem wykonania;
2) wydanie przez diagnostę zaświadczenia albo dokonanie wpisu do dowodu rejestracyjnego pojazdu niezgodnie ze stanem faktycznym lub przepisami.
Niebawem ciąg dalszy ….
Pozdrawiam
Praktyk
13 grudnia 2016 @ 16:08
Praktyku – raz piszesz o administracji państwowej, czyli jak rozumiem w obecnym rozumieniu (po 1990 roku) o administracji rządowej, a za chwilę o tym, że starosta miałby kogoś powoływać.
Starosta nie reprezentuje administracji rządowej (państwowej), a przypadki w których mógłby kogoś powołać określają przepisy szczegółowe.
Zatem pytanie wstępne na którym opierasz artykuł w kontekście zależności diagnosty od starosty powinno brzmieć „czy diagnosta jest pracownikiem organu administracji samorządowej” (względnie ogólnie pojętej administracji publicznej).
Pozdrawiam
Błażej K.
13 grudnia 2016 @ 22:43
Szanownemu koledze zapewne chodzi o te przepisy.
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20082231458
Przepisy ogólne
Art. 2. Przepisy ustawy stosuje się do pracowników samorządowych zatrudnionych w:
1) urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych;
2) starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych;
3) urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych;
4) biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki;
5) biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.
Uważam że sprawa jest jednak bardziej skomplikowana , dlatego że zgodnie z wprowadzonymi zmianami stację kontroli pojazdów może też prowadzić podmiot niebędący przedsiębiorcą, tj.:
1) szkoła lub centrum kształcenia, kształcące w zawodach związanych z naprawą i eksploatacją pojazdów,
2) jednostka:
a) organizacyjna służb podległych lub nadzorowanych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
b) organizacyjna podległa lub nadzorowana przez ministra obrony narodowej, ministra właściwego do spraw zdrowia, ministra właściwego do spraw nauki i szkolnictwa wyższego lub ministra właściwego do spraw transportu,
c) ochrony przeciwpożarowej,
d) systemu państwowego ratownictwa medycznego.
Jak tutaj ma wyglądać zatrudnienie diagnosty?
Szkoda, że w temacie nie potrafią się wypowiedzieć członkowie zarządu OSDS, Bardzo proszę ten temat przedstawić na ich forum, może tam nastąpi jakaś refleksja.
Pozdrawiam,
13 grudnia 2016 @ 17:30
A ja chciałbym napisać/powiedzieć, że nie po raz pierwszy nasz Kolega „Praktyk” był tym, który jako pierwszy zwrócił nam wszystkim uwagę na aspekt naszego zawodu, którego wcześniej nie dostrzegaliśmy. To są takie kamienie milowe naszej drogi ku zawodowej normalności.
Wcześniej takim kamieniem milowym było stanowisko dr Wiesława Czerwińskiego, potem opinia RPO i HFPC, a obecnie czaka nas kolejny przełom przed TK.
Zdawać by się mogło, że to zwykła sprawa, przecież wielu z nas czytało kiedyś KP (Kodeks Pracy) lub miało z nim do czynienia. A jednak my wszyscy nie zauważyliśmy tej arcy ważnej zależności, jaka wynika z przemyśleń Kolegi „Praktyk”-a, a sprowadzającej się do sprzeczności art. 84 ust. 3 PoRD z ustawą Kodeks Pracy.
Więc czapki z głów!!!
Jest to kolejny ważny argument przemawiający za konieczną i natychmiastową likwidacją niekonstytucyjnego art. 84 ust. 3 PoRD.
I pozdrawiam
dP