lut 13 2015
NOWOCZESNY WARSZTAT
Nowoczesny Warsztat nr 1/2015
Po zrelacjonowaniu Wam tego, co pisze i co może zainteresować nasze środowisko w SM (Serwisie Motoryzacyjnym), postanowiłem także krótko streścić to, co zawiera pierwszy, styczniowy numer Nowoczesnego Warsztatu (NW), czyli „Ogólnopolski miesięcznik dla fachowców branży motoryzacyjnej”.
Już na pierwszej stronie jest ważna notka „Dla przyszłych diagnostów” o nowym rozporządzeniu w sprawie szkolenia i egzaminowania diagnostów oraz wzorów dokumentów z tym związanych. Notka ta zawiera podstawowe i znane nam już treści tego rozporządzenia wraz z cennikiem usług TDT.
Ale na plan pierwszy wybija się artykuł pt. „Niezależni w Ministerstwie”. Omawia on IX Konferencję SDCM, czyli Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych, która w tym artykule uznano za najlepszą w historii (sic!). A to dlatego, że doszło do szczęśliwej kumulacji następujących czynników:
- Bezpłatny wstęp dla uczestników (szkoda, że o tym nie wiedziałem. Ale, czy tylko ja? Czy był tam ktoś z organizacji znających problematykę SKP?).
- Rekordowo wysoka frekwencja (czyżby był także PISKP i OSDS?).
- Prestiżowa lokalizacja w gmachu Ministerstwa Gospodarki (fiu, fiu!).
- Wystąpienie samego szefa resortu gospodarki, czyli Wicepremiera Janusza Piechocińskiego.
- Wystąpienie naszego (?) Dyrektora DTD MIiR – Łukasza Twardowskiego.
No cóż . . . Musimy się zgodzić, że organizatorzy w tym stowarzyszeniu (SDCM) potrafili stanąc na wysokości zadania.
Warto podkreślić za NW, że Wicepremier Piechociński w swoim wystąpieniu „zachęcał do przedstawienia opinii wypracowanej przez jak najszerszą reprezentację środowiska (…), która będzie miała wpływ na rozwiązania legislacyjne (…).”[1]
A wracając do poruszanych tu zagadnień, to warto zauważyć za NW, że Dyrektor Łukasz Twardowski omówił między innymi efekty prac tzw. „grupy roboczej”. W tym kontekście zapowiedział zmiany, które cyt.: „powinny ucieszyć środowisko diagnostów”.
Te „pocieszające” wiadomości dotyczyły informacji o tym, że:
- Podjęto prace nad nowela przepisów, „które dotyczą działalności gospodarczej diagnostów”.[2]
- Trwają prace nad tym, aby tabela opłat była uzależniona od wskaźnika podawanego przez Prezesa GUS, czyli waloryzowała się automatycznie.[3]
A ja po niedawnej miłej rozmowie z jednym z właścicieli nowej O-SKP w Trójmieście nadal się zastanawiam, czy powyższa wiadomość jest naprawdę „pocieszająca” dla naszego środowiska insp. UDS-ów. Czy kiedykolwiek będziemy cieszyć się z podwyżki tabeli opłat? Przecież to nas nie dotyczy, bo prawdopodobnie obłowią się tylko właściciele naszych SKP. Chyba, że . . . . – podzielą się z nami zyskiem . . .(?).
Potem mamy w tym artykule dwa zdania o projekcie rozporządzenia w sprawie dopuszczenia do ruchu „anglików”, gdzie wszystkie zapewnienia o terminach uległy już nawet przedawnieniu . . .
Ponadto jest tu informacja o tym, że resort transportu dopiero „planuje rozpocząć prace nad gruntowna nowelizacja PoRD (…)”. No cóż, życzę szczęścia naszym resortowym śpiochom w tym zbożnym dziele. Może uda im się skończyć do . . . . .
A wszystkim Wam życzę cierpliwości w oczekiwaniu na te zmiany.
Jako ciekawostkę warto zaznaczyć, że w artykule tym przytoczone następujące podmioty, uczestniczące w pracach grupy roboczej: TDT, ITS, PISKP i PZPM. Ciekawe, czemu pominięto pozostałych uczestników tej grupy?
I pozdrawiam oraz do prenumeraty NW namawiam.
Dziadek Piotra
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
[1] A ja się zastanawiam, skąd wziąć tą najszerszą reprezentację naszego, Naszego, NASZEGO środowiska . . . .? Kto to ma być? Może PISKP, może OSDS, może Klub Diagnosty?
[2] Wybaczcie mi, że nie kumam o co chodzi. Czyżby chciano nas zmusić do tego, żeby zamiast umów o pracę każdy z nas przechodził na własną działalność? To ma być ta „pocieszająca” wiadomość?
[3] Ciekawe, kto z Was PT Czytelników i Kolegów pamięta tę osobę, która taka waloryzację cennika stojącego w miejscu od 2004 r., jako pierwsza zaproponowała . . .
Grzegorz Krzemieniecki
13 lutego 2015 @ 20:25
Dyskusja nad perspektywami rozwoju branży motoryzacyjnej w Ministerstwie Gospodarki
Blisko 350 przedstawicieli niezależnego rynku motoryzacyjnego spotkało się 27 listopada w Ministerstwie Gospodarki na konferencji Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, by podsumować kolejny rok w branży oraz podjąć dyskusję na temat perspektyw rozwoju rynku motoryzacyjnego.
– Polska jest znaczącym producentem samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów oraz europejskim zagłębiem komponentów motoryzacyjnych i części zamiennych dla wielu światowych marek. Mam nadzieję, że wydarzenia takie jak Konferencja Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego, będą promować polską myśli techniczną i wpływać na dobry wizerunek sektora w kraju i poza jego granicami – powiedział Wicepremier, Minister Gospodarki, Janusz Piechociński.
Podczas konferencji przedstawiono najważniejsze informacje dotyczące motoryzacji w Polsce i Europie oraz prawne uwarunkowania jej rozwoju. Prezes SDCM Alfred Franke wskazał na istotę ciągłej aktualizacji wiedzy o branży, która przekłada się na skuteczność i bezpieczeństwo dynamicznie rozwijającego się rynku motoryzacyjnego.
Minister Gospodarki podczas swojego wystąpienia podkreślił znaczenie niezależnego rynku dla rozwoju naszego kraju. Zachęcał także do przedstawienia opinii wypracowanej przez jak najszerszą reprezentację środowiska niezależnego rynku motoryzacyjnego, która będzie miała wpływ na rozwiązania legislacyjne bezpieczne dla konsumentów.
Wiele uwagi poświęcono zagadnieniom m.in. konkurencji na rynku części zamiennych, telematyce (zdalnej komunikacji z pojazdem), Klauzuli Napraw gwarantującej równowagę rynkową oraz rozporządzeniom mającym wpływ na Niezależny Rynek Motoryzacyjny.
– Cieszę się, że udało się zgromadzić tak wiele osób ze środowiska niezależnego rynku motoryzacyjnego w Polsce. Naszym założeniem jest wspólne wypracowanie sprawiedliwych zasad wolnej konkurencji oraz gwarantowanie konsumentom wolności wyboru na rynku motoryzacyjnym. Zapewne producenci samochodów wymagają wsparcia, ale z całą pewnością nie kosztem niezależnego rynku motoryzacyjnego, a w efekcie kierowców – podkreślił Alfred Franke, Prezes SDCM.
Podczas konferencji wskazano na największe zagrożenia dla niezależnego rynku; ograniczony dostęp do telematyki, nieprzestrzeganie prawa do swobody wyboru miejsca serwisowania samochodu w okresie gwarancji, ograniczony dostęp do informacji technicznej, utrudnioną identyfikację części oraz brak dostępu do części zmonopolizowanych przez producentów samochodów.
Niezwykle istotne jest podjęcie działań mających na celu zwiększenie skuteczności egzekwowania prawa, by małe i średnie przedsiębiorstwa oraz konsumenci mogli liczyć na wsparcie w dochodzeniu swoich praw, a dzięki temu niezależne warsztaty mogły oferować swoje usługi zgodnie z zasadami wolnej i sprawiedliwej konkurencji.
Inicjatywa utworzenia ogólnoeuropejskiego systemu powiadamiania ratunkowego eCall jest bardzo słuszna, jednak obecne systemy telematyczne oferowane w pojazdach mają charakter zamknięty, a dostęp do informacji ma wyłącznie producent danego samochodu.
Niezbędne jest zatem wprowadzenie takich rozwiązań legislacyjnych, które pozwolą na otwartość systemów operacyjnych samochodów, do których równy dostęp będą mieli wszyscy uczestnicy rynku motoryzacyjnego. W ten sposób będzie możliwa gwarancja wolnej i uczciwej konkurencji.
– Pojazd musi być zaopatrzony w interoperacyjną, ustandaryzowaną, bezpieczną i ogólnodostępną platformę pokładową – podkreślił Henry Wasung z FIGIEFA.
Podczas konferencji odbyła się debata pomiędzy producentami i dystrybutorami. Dotyczyła ona m.in. aspektów z zakresu zagrożeń dla niezależnego rynku motoryzacyjnego w kontekście wcześniej poruszanych zagadnień. Najwięcej uwagi skupiono na kwestii handlu w Internecie. Podkreślano, iż stanowi on dużą szansę dla rozwoju wolnego rynku. Jednak w obecnym kształcie, gdzie serwisy aukcyjne zalane są ofertami części używanych i to tych, które należą do części mających wpływ na bezpieczeństwo nie jest to najlepszym kierunkiem rozwoju.
Zdjęcia do pobrania z Galerii na stronie http://www.moto-konferencja.pl
Grzegorz Krzemieniecki
13 lutego 2015 @ 20:31
Nie dodałem strony do artykułu.
http://www.sdcm.pl/index.php/artykuly/175-dyskusja-nad-perspektywami-rozwoju-branzy-motoryzacyjnej-w-ministerstwie-gospodarki
Grzegorz Krzemieniecki
13 lutego 2015 @ 20:46
Wicepremier Piechociński o zadaniach polskiej branży motoryzacyjnej
– Chcemy, by polski rynek motoryzacyjny był rynkiem równych szans, a efektem jego działania stały się nowe miejsca pracy i zyski – powiedział wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński podczas IX Konferencji Niezależnego Rynku Motoryzacyjnego. Spotkanie odbyło się 27 listopada 2014 roku w MG.
Wicepremier Piechociński zwrócił uwagę na wyzwania, jakie stoją przed polskim przemysłem motoryzacyjnym w perspektywie funkcjonowania na jednolitym rynku europejskim. Podkreślił również potrzebę wypracowania rozwiązań, które służyłyby małym i średnim firmom krajowym. – Szanując zasady globalnej konkurencji zbudujmy transparentny mechanizm ochrony interesów małych i średnich przedsiębiorstw. Zależy nam bowiem w równej mierze zarówno na sukcesie jednostkowym i całego sektora – powiedział.
http://www.mg.gov.pl/node/22278
Na stronie są MG są 4 zdjęcia.
Poniższe zdjęcie potwierdza mój udział. Prawa strona, drugi rząd od dołu, tam gdzie notes i dyktafon.
http://www.mg.gov.pl/files/imagecache/galeria_duze/MJP_9_konferencja_niezaleznego_rynku_motoryzacyjnego_20141127_4.jpg
Grzegorz Krzemieniecki
13 lutego 2015 @ 21:09
Prezentacje z IX Konferencji (2014 rok):
Motoryzacja w Polsce i Europie
http://moto-konferencja.pl/wp-content/uploads/2013/08/Motoryzacja-w-Polsce-i-Europie.pdf
Przepisy PTI
http://moto-konferencja.pl/wp-content/uploads/2013/08/Przepisy-PTI.pdf
MAHLE Polska IX Konferencja IAM
http://moto-konferencja.pl/wp-content/uploads/2013/08/MAHLE-Polska_IX-konferencja-IAM.pdf
Telematyka – aspekty prawne
http://moto-konferencja.pl/wp-content/uploads/2013/08/Telematyka-aspekty-prawne.pdf
Telematyka – kontrowersje wokół zagadnień technicznych
http://moto-konferencja.pl/wp-content/uploads/2013/08/Telematyka-kontrowersje-techniczne.pdf
Wpływ Rozporządzenia Euro 5 na Niezależny Rynek Motoryzacyjny
http://moto-konferencja.pl/wp-content/uploads/2013/08/Euro-5.pdf
Wpływ Rozporządzenia MV BER na Niezależny Rynek Motoryzacyjny
http://moto-konferencja.pl/wp-content/uploads/2013/08/MVBER-GVO.pdf
Zmiany dotyczące Klauzuli Napraw
http://moto-konferencja.pl/wp-content/uploads/2013/08/Klauzula-Napraw.pdf
Głos pracodawców branży motoryzacyjnej – ZPBM
http://moto-konferencja.pl/wp-content/uploads/2013/08/ZPBM.pdf
Prezentacje materiałów dotyczących stacji kontroli pojazdów i diagnostów nic nowego nie zawierały, więc nie ma czego żałować, że się nie było.
Z tytułu prowadzonej z mojej strony działalności, dla mnie była źródłem uzyskania dodatkowej wiedzy.