Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, a w nim Departament Transportu Drogowego zatrudniający stosownych urzędników, jak do tej pory nie zajął się tym, co wyprawiał z przedsiębiorcami Transportowy Dozór Techniczny. Dyrektor TDT decyzje-poświadczenia wystawia Spółce Cywilnej, zamiast będącym w Spółce Cywilnej podmiotom.
Jaki więc jest to szacunek do prawa, skoro godzi to w ustawę o swobodzie działalności gospodarczej i ustawę PoRD?
Spółka cywilna nie ma przymiotu przedsiębiorcy. Przymiot przedsiębiorcy posiada w takim przypadku wspólnik spółki cywilnej (art. 4 ust.2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Ustawa Prawo o ruchu drogowym nie zawiera własnej definicji przedsiębiorcy co oznacza, że zastosowanie powinno w tym przypadku znaleźć właśnie przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Reasumując w przypadku zawiązania spółki cywilnej wpisowi do rejestru działalności gospodarczej regulowanej podlega każdy ze wspólników z osobna (podobnie jak ma to miejsce w przypadku prowadzenia Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej).
Takie stanowisko reprezentują wszyscy poza Dyrektorem TDT i MIiR.
Poniższy fragment zamieszczony w w/w stanowisku pochodzi z orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 kwietnia 2009 r. I OSK 883/2008, i jak tu się nie dziwić, że Dyrektor TDT nadal wydaje poświadczenia-decyzje dla Spółek Cywilnych zamiast dla podmiotów będących w „spółce„.
„Należy zwrócić uwagę, że wskazany powyżej art. 83 ust. 3 określa wymogi, które musi spełnić przedsiębiorca, aby mógł prowadzić stację kontroli pojazdów. Nie można interpretować punktu 5 ust. 3 art. 83 w oderwaniu od zdania 1 tego przepisu. Każdą normę prawną należy odczytywać zgodnie z jej brzmieniem wynikającym z treści całej normy, a nie jej poszczególnych punktów. Przy takiej interpretacji przepisu art. 83 ust. 3 należy dojść do wniosku, że Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przed wydaniem poświadczenia, o którym stanowi art. 83 ust. 3 pkt 5 ustawy ma obowiązek sprawdzenia, czy przedsiębiorca jest uprawniony do wystąpienia z wnioskiem o wydanie poświadczenia.
Z treści przepisu art. 83 ust. 3 zd.1 ustawy w sposób jasny wynika, że dotyczy wymogów stawianych przedsiębiorcy, a nie stacji kontroli pojazdów.”
TDT powinien, więc sprawdzić czy spółka cywilna jest przedsiębiorcą czy też zbiorem przedsiębiorców i mogą oni występować z wnioskiem o wydanie poświadczenia, bo co są warte w innym przypadku takie poświadczenia-decyzje?
Dyrektor TDT powinien zwrócić pieniądze za decyzje wystawione niezgodne z prawem!
1. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.
2. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.
NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI DELEGATURA W SZCZECINIE 71-420 SZCZECIN ul. Jacka Odrowąża 1 tel. (0-91) 423–17–76 fax (0-91) 422–45–81 P/08/063 LSZ – 41051-2-08
4. W powiecie drawskim na dzień 31.03.2008 r. funkcjonowało 6 SKP, a do rejestru przedsiębiorców prowadzących SKP, wpisanych było 8 przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia stacji diagnostycznych. Wpisy do rejestru w pozycjach 3, 7 i 8 dotyczyły SKP prowadzonej przez spółkę cywilną „Firma Usługowo – Handlowa s.c. Z. Stroński, E. Antoniak”. Pod pozycją 6 wpisano do rejestru przedsiębiorców prowadzących SKP spółkę cywilną – „Stację Kontroli Pojazdów M. Kajszczak & M. Łukajewicz s.c.”.
Starosta nie dokonał odrębnych wpisów do rejestru przedsiębiorców prowadzących SKP wspólników spółki, wbrew przepisom art. 4 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, stanowiącym, że za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.
„Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.”
„Ponadto w kontrolowanym okresie dokonano jeszcze jednej zmiany wpisu w rejestrze, dotyczącej dwóch innych przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą jako spółka cywilna i wydano stosowne zaświadczenia potwierdzające dokonanie wpisu.”
Proszę zwrócić uwagę, że ten proceder trwa od dawna i Ministerstwo Infrastruktury stanowiące organ nadzoru nad Transportowym Dozorem Technicznym nigdy się tym zagadnieniem nie zajmowało. Wszelkie więc uzasadnianie ważności poświadczenia-decyzji Dyrektora TDT i w ten sposób zapewnienie, że to ma stanowić bezpieczeństwo badań technicznych, można faktycznie włożyć między bajki.
„Wszelkie nawoływania ze strony naczelnych władz państwa, że organa administracji publicznej w kontaktach z obywatelami, w tym również, a może przede wszystkim, z przedsiębiorcami powinny wykazywać przyjazny i wspomagający stosunek, należy między bajki włożyć. Biurokracja administracyjna w istocie rządząca państwem traktuje obywateli jako przeciwników niezasługujących na zaufanie, a tym bardziej na wspieranie prowadzonej działalności wytwórczej.
Te gorzkie słowa znajdują potwierdzenie w dalszych działaniach Transportowego Dozoru Technicznego. Nie szuka się tu bowiem możliwości ugodowego rozwiązania problemu w celu z jednej strony zapewnienia wymagań ustawowych dozoru technicznego nad produkowanymi zbiornikami, a jednocześnie z drugiej strony umożliwienia przedsiębiorcy niezwłocznego podjęcia działalności gospodarczej. Dziś przedsiębiorca jest na krawędzi bankructwa. Co będzie, gdy okaże się, że organ administracji publicznej działał z rażącym naruszeniem prawa i nieodwracalna szkoda, jaką poniósł przedsiębiorca, będzie obciążać państwo polskie? Czy urzędnicy stojący za decyzjami wydanymi wobec przedsiębiorcy poniosą odpowiedzialność odszkodowawczą?”
Tak wiec wystawienie poświadczenia-decyzji dla SC jest zwyczajną fikcją prawną. Proszę też zwrócić uwagę, że zamiar wszczęcia kontroli jak i przeprowadzeniu samej kontroli dotyczy przedsiębiorcy a nie Spółki Cywilnej.
Rozdział 5 Kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorcy
Art. 79.
1. Organy kontroli zawiadamiają przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli.
6. Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli zawiera: 3) oznaczenie przedsiębiorcy;
Stąd zawiadomienia mogą być skierowanie tylko indywidualnie a więc w przypadku braku poświadczenia-decyzji Dyrektora TDT dla podmiotu, taka kontrola nie może mieć miejsca.
Kto wyjaśni, na jakiej zasadzie starostowie przy współudziale urzędników TDT przeprowadzali dotychczasowe kontrole w SC skoro żaden z tych podmiotów nie miał decyzji-poświadczającej, a miała je tylko SC?
Kto, jak nie Minister Infrastruktury jest zobowiązany wyjaśnić, co się działo z kontrolą w sytuacji, gdzie siedziba SC nie była związana z miejscem wykonywania działalności gospodarczej, a TDT wydał poświadczenie-decyzje dla S.C., a nie dla podmiotów związanych z działalnością gospodarczą związaną ze stacją kontroli pojazdów?
A na pytanie, czy to już wyjaśnił odpowiemy sobie później.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
cze 4 2014
TDT A SPÓŁKA CYWILNA
TDT a spółka cywilna.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, a w nim Departament Transportu Drogowego zatrudniający stosownych urzędników, jak do tej pory nie zajął się tym, co wyprawiał z przedsiębiorcami Transportowy Dozór Techniczny. Dyrektor TDT decyzje-poświadczenia wystawia Spółce Cywilnej, zamiast będącym w Spółce Cywilnej podmiotom.
Jaki więc jest to szacunek do prawa, skoro godzi to w ustawę o swobodzie działalności gospodarczej i ustawę PoRD?
http://wartowiedziec.org/index.php/transport/prawo-i-orzecznictwo/8298-ska-a-spoka-cywilna
Odpowiedź:
Spółka cywilna nie ma przymiotu przedsiębiorcy. Przymiot przedsiębiorcy posiada w takim przypadku wspólnik spółki cywilnej (art. 4 ust.2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Ustawa Prawo o ruchu drogowym nie zawiera własnej definicji przedsiębiorcy co oznacza, że zastosowanie powinno w tym przypadku znaleźć właśnie przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Reasumując w przypadku zawiązania spółki cywilnej wpisowi do rejestru działalności gospodarczej regulowanej podlega każdy ze wspólników z osobna (podobnie jak ma to miejsce w przypadku prowadzenia Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej).
Takie stanowisko reprezentują wszyscy poza Dyrektorem TDT i MIiR.
Poniższy fragment zamieszczony w w/w stanowisku pochodzi z orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 27 kwietnia 2009 r. I OSK 883/2008, i jak tu się nie dziwić, że Dyrektor TDT nadal wydaje poświadczenia-decyzje dla Spółek Cywilnych zamiast dla podmiotów będących w „spółce„.
„Należy zwrócić uwagę, że wskazany powyżej art. 83 ust. 3 określa wymogi, które musi spełnić przedsiębiorca, aby mógł prowadzić stację kontroli pojazdów. Nie można interpretować punktu 5 ust. 3 art. 83 w oderwaniu od zdania 1 tego przepisu. Każdą normę prawną należy odczytywać zgodnie z jej brzmieniem wynikającym z treści całej normy, a nie jej poszczególnych punktów. Przy takiej interpretacji przepisu art. 83 ust. 3 należy dojść do wniosku, że Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego przed wydaniem poświadczenia, o którym stanowi art. 83 ust. 3 pkt 5 ustawy ma obowiązek sprawdzenia, czy przedsiębiorca jest uprawniony do wystąpienia z wnioskiem o wydanie poświadczenia.
Z treści przepisu art. 83 ust. 3 zd.1 ustawy w sposób jasny wynika, że dotyczy wymogów stawianych przedsiębiorcy, a nie stacji kontroli pojazdów.”
TDT powinien, więc sprawdzić czy spółka cywilna jest przedsiębiorcą czy też zbiorem przedsiębiorców i mogą oni występować z wnioskiem o wydanie poświadczenia, bo co są warte w innym przypadku takie poświadczenia-decyzje?
Dyrektor TDT powinien zwrócić pieniądze za decyzje wystawione niezgodne z prawem!
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20041731807
Art. 4.
1. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną – wykonująca we własnym imieniu działalność gospodarczą.
2. Za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.
http://prawny.oditk.pl/x.php/1,480/Przedsiebiorca-w-rozumieniu-ustawy-o-swobodzie-dzialalnosci-gospodarczej.html
„Jeżeli chodzi o spółkę cywilną, to przedsiębiorcami są jej wspólnicy (a więc konkretne osoby fizyczne), a nie sama spółka.”
CO TEŻ NA TEN TEMAT MA DO POWIEDZENIA NIK?
https://www.google.pl/#q=kontrola+nik+w+powiecie+drawskim
NAJWYŻSZA IZBA KONTROLI DELEGATURA W SZCZECINIE 71-420 SZCZECIN ul. Jacka Odrowąża 1 tel. (0-91) 423–17–76 fax (0-91) 422–45–81 P/08/063 LSZ – 41051-2-08
4. W powiecie drawskim na dzień 31.03.2008 r. funkcjonowało 6 SKP, a do rejestru przedsiębiorców prowadzących SKP, wpisanych było 8 przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia stacji diagnostycznych. Wpisy do rejestru w pozycjach 3, 7 i 8 dotyczyły SKP prowadzonej przez spółkę cywilną „Firma Usługowo – Handlowa s.c. Z. Stroński, E. Antoniak”. Pod pozycją 6 wpisano do rejestru przedsiębiorców prowadzących SKP spółkę cywilną – „Stację Kontroli Pojazdów M. Kajszczak & M. Łukajewicz s.c.”.
Starosta nie dokonał odrębnych wpisów do rejestru przedsiębiorców prowadzących SKP wspólników spółki, wbrew przepisom art. 4 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, stanowiącym, że za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.
A CO NA TO WOJEWODA ŁÓDZKI?
http://www.lodz.uw.gov.pl/data/inspectionsFiles/wystapienie_pokontrolne_pabianice_2.pdf
Łódź, 19 stycznia 2012 r.
„Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej za przedsiębiorców uznaje się także wspólników spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.”
„Ponadto w kontrolowanym okresie dokonano jeszcze jednej zmiany wpisu w rejestrze, dotyczącej dwóch innych przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą jako spółka cywilna i wydano stosowne zaświadczenia potwierdzające dokonanie wpisu.”
Proszę zwrócić uwagę, że ten proceder trwa od dawna i Ministerstwo Infrastruktury stanowiące organ nadzoru nad Transportowym Dozorem Technicznym nigdy się tym zagadnieniem nie zajmowało. Wszelkie więc uzasadnianie ważności poświadczenia-decyzji Dyrektora TDT i w ten sposób zapewnienie, że to ma stanowić bezpieczeństwo badań technicznych, można faktycznie włożyć między bajki.
A CO NA TO POSŁOWIE?
http://www.sejm.gov.pl/sejm7.nsf/InterpelacjaTresc.xsp?key=1FE824BF
„Wszelkie nawoływania ze strony naczelnych władz państwa, że organa administracji publicznej w kontaktach z obywatelami, w tym również, a może przede wszystkim, z przedsiębiorcami powinny wykazywać przyjazny i wspomagający stosunek, należy między bajki włożyć. Biurokracja administracyjna w istocie rządząca państwem traktuje obywateli jako przeciwników niezasługujących na zaufanie, a tym bardziej na wspieranie prowadzonej działalności wytwórczej.
Te gorzkie słowa znajdują potwierdzenie w dalszych działaniach Transportowego Dozoru Technicznego. Nie szuka się tu bowiem możliwości ugodowego rozwiązania problemu w celu z jednej strony zapewnienia wymagań ustawowych dozoru technicznego nad produkowanymi zbiornikami, a jednocześnie z drugiej strony umożliwienia przedsiębiorcy niezwłocznego podjęcia działalności gospodarczej. Dziś przedsiębiorca jest na krawędzi bankructwa. Co będzie, gdy okaże się, że organ administracji publicznej działał z rażącym naruszeniem prawa i nieodwracalna szkoda, jaką poniósł przedsiębiorca, będzie obciążać państwo polskie? Czy urzędnicy stojący za decyzjami wydanymi wobec przedsiębiorcy poniosą odpowiedzialność odszkodowawczą?”
Tak wiec wystawienie poświadczenia-decyzji dla SC jest zwyczajną fikcją prawną. Proszę też zwrócić uwagę, że zamiar wszczęcia kontroli jak i przeprowadzeniu samej kontroli dotyczy przedsiębiorcy a nie Spółki Cywilnej.
Rozdział 5 Kontrola działalności gospodarczej przedsiębiorcy
Art. 79.
1. Organy kontroli zawiadamiają przedsiębiorcę o zamiarze wszczęcia kontroli.
6. Zawiadomienie o zamiarze wszczęcia kontroli zawiera: 3) oznaczenie przedsiębiorcy;
Stąd zawiadomienia mogą być skierowanie tylko indywidualnie a więc w przypadku braku poświadczenia-decyzji Dyrektora TDT dla podmiotu, taka kontrola nie może mieć miejsca.
Kto wyjaśni, na jakiej zasadzie starostowie przy współudziale urzędników TDT przeprowadzali dotychczasowe kontrole w SC skoro żaden z tych podmiotów nie miał decyzji-poświadczającej, a miała je tylko SC?
Kto, jak nie Minister Infrastruktury jest zobowiązany wyjaśnić, co się działo z kontrolą w sytuacji, gdzie siedziba SC nie była związana z miejscem wykonywania działalności gospodarczej, a TDT wydał poświadczenie-decyzje dla S.C., a nie dla podmiotów związanych z działalnością gospodarczą związaną ze stacją kontroli pojazdów?
A na pytanie, czy to już wyjaśnił odpowiemy sobie później.
„PRAKTYK”
By dP • Nasi Goście i Współpracownicy diagnozują • Tags: coroczna kontrola SKP, decyzje urzędnicze, Ministerstwo Transportu, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), resort transportu, rola starostwa, rola TDT, Stacja Kontroli Pojazdów (SKP)