Instalacje gazowe w pojazdach w świetle przepisów Prawa o Ruchu Drogowym (PoRD).
Gdy zaproszono mnie na spotkanie z adeptami do naszego zawodu UDS[1]-a to okazało się, że są oni zainteresowani zebraniem w jednym miejscu podstawowych przepisów, które regulują dany wycinek naszej pracy. Postanowiłem więc przypomnieć sobie, a im ułatwić przyswajanie wiedzy o tym, jak wyglądają te nasze podstawy prawne. Zakładam, że co jakiś czas znajdę w sobie siły, aby napisać/nagryzmolić na dany temat parę zdań. Zacznijmy od problematyki instalacji gazowych w pojazdach.
Rozważając zagadnienie BT[2] na SKP[3] tych pojazdów, których silnik napędzany jest także gazem, należy zacząć od tego, że niesprawna instalacja gazowa może stanowić zagrożenie nie tylko dla użytkowników pojazdu oraz może mieć negatywny wpływ na ochronę naszego środowiska naturalnego. Kierując się tym przesłaniem, zacznijmy od przypomnienia sobie treści art. 66 PoRD, gdzie:
1/ w ust. 1, pkt 1 i 3 znajdujemy obowiązujące nas zalecenie o tym, że pojazd uczestniczący w ruchu (w tym z instalacją gazową) ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:
Nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;
Nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;
2/ w ust. 2 otrzymujemy następujący nakaz: urządzenia i wyposażenie pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeństwo ruchu i ochronę środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu, powinny być utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie.
3/ zaś w ust. 4 otrzymujemy jednoznaczny zakaz, odnoszący się także do pojazdów wyposażonych w instalacje gazowe, gdzie „zabrania się”:
– w pkt 1a czytamy: stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko.
– w pkt 2: stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nieodpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych;
4/ w ust. 8 na właściwego ministra nałożono obowiązek przygotowania rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów i zakresie ich niezbędnego wyposażenia, w którym „należy uwzględnić w szczególności”:
Konieczność zapewnienia bezpiecznego korzystania z pojazdów;
Zapewnienie możliwie najmniejszego negatywnego wpływu pojazdów na środowisko;
Przepisy i porozumienia międzynarodowe dotyczące pojazdów, ich wyposażenia i części;[4]
5/ w ust. 9 na ministra właściwego ds. transportu nałożono obowiązek określenia w drodze rozporządzenia wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża BRD lub negatywnie wpływa na środowisko.
Ponadto, w naszych rozważaniach należy mieć na uwadze następujące zapisy PoRD:
Art. 81 ust. 6
Z treści tego przepisu – odwołującego się do ust. 1 – wynika, że OBT[5] pojazdów zasilanych gazem przeprowadza się corocznie.
Art. 81 ust. 11, pkt 1, ppkt a) i b)
Przepis tego artykułu, w sposób pośredni, ale jednak nawiązuje także do omawianej problematyki, gdy organ kontroli ruchu drogowego (Policja, ITD[6]) kieruje dany pojazd wyposażony w instalację gazową na DBT[7]:
– w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska;
– który uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, z zastrzeżeniem pkt 5, lub noszący ślady uszkodzeń albo którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu mogące stwarzać zagrożenie dla BRD[8].
Art. 81 ust 12 PoRD.
Badanie techniczne pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu może być przeprowadzone po przedstawieniu dokumentu wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego.
Cennik.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r., w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów (SKP) oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (BT) – Dz. U. nr 223 poz. 2261 z dnia 14 października 2004 r.
Tabela »pozycja w tabeli nr „1.14” » pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne) » cena z VAT = 63 zł.
Myślę, że na początek wystarczy tyle,
A reszta później, gdy odpocznę chwilę
Dziadek Piotra
[1] UDS, to pracownik SKP, czyli Uprawniony Diagnosta Samochodowy.
[2] BT, to badanie techniczne pojazdu. Może być okresowe i obowiązkowe (OBT lub dodatkowe (DBT).
[3] SKP, to Stacja Kontroli Pojazdów. Może być okręgowa (OSKP) lub podstawowa (PSKP).
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lut 23 2014
INSTALACJE GAZOWE
Instalacje gazowe w pojazdach w świetle przepisów Prawa o Ruchu Drogowym (PoRD).
Gdy zaproszono mnie na spotkanie z adeptami do naszego zawodu UDS[1]-a to okazało się, że są oni zainteresowani zebraniem w jednym miejscu podstawowych przepisów, które regulują dany wycinek naszej pracy. Postanowiłem więc przypomnieć sobie, a im ułatwić przyswajanie wiedzy o tym, jak wyglądają te nasze podstawy prawne. Zakładam, że co jakiś czas znajdę w sobie siły, aby napisać/nagryzmolić na dany temat parę zdań. Zacznijmy od problematyki instalacji gazowych w pojazdach.
Rozważając zagadnienie BT[2] na SKP[3] tych pojazdów, których silnik napędzany jest także gazem, należy zacząć od tego, że niesprawna instalacja gazowa może stanowić zagrożenie nie tylko dla użytkowników pojazdu oraz może mieć negatywny wpływ na ochronę naszego środowiska naturalnego. Kierując się tym przesłaniem, zacznijmy od przypomnienia sobie treści art. 66 PoRD, gdzie:
1/ w ust. 1, pkt 1 i 3 znajdujemy obowiązujące nas zalecenie o tym, że pojazd uczestniczący w ruchu (w tym z instalacją gazową) ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:
2/ w ust. 2 otrzymujemy następujący nakaz: urządzenia i wyposażenie pojazdu, w szczególności zapewniające bezpieczeństwo ruchu i ochronę środowiska przed ujemnymi skutkami używania pojazdu, powinny być utrzymane w należytym stanie oraz działać sprawnie i skutecznie.
3/ zaś w ust. 4 otrzymujemy jednoznaczny zakaz, odnoszący się także do pojazdów wyposażonych w instalacje gazowe, gdzie „zabrania się”:
– w pkt 1a czytamy: stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego lub negatywnie wpływa na środowisko.
– w pkt 2: stosowania w pojeździe przedmiotów wyposażenia i części nieodpowiadających warunkom określonym w przepisach szczegółowych;
4/ w ust. 8 na właściwego ministra nałożono obowiązek przygotowania rozporządzenia o warunkach technicznych pojazdów i zakresie ich niezbędnego wyposażenia, w którym „należy uwzględnić w szczególności”:
5/ w ust. 9 na ministra właściwego ds. transportu nałożono obowiązek określenia w drodze rozporządzenia wykazu przedmiotów wyposażenia i części wymontowanych z pojazdów, których ponowne użycie zagraża BRD lub negatywnie wpływa na środowisko.
Ponadto, w naszych rozważaniach należy mieć na uwadze następujące zapisy PoRD:
Art. 81 ust. 6
Z treści tego przepisu – odwołującego się do ust. 1 – wynika, że OBT[5] pojazdów zasilanych gazem przeprowadza się corocznie.
Art. 81 ust. 11, pkt 1, ppkt a) i b)
Przepis tego artykułu, w sposób pośredni, ale jednak nawiązuje także do omawianej problematyki, gdy organ kontroli ruchu drogowego (Policja, ITD[6]) kieruje dany pojazd wyposażony w instalację gazową na DBT[7]:
– w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska;
– który uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, z zastrzeżeniem pkt 5, lub noszący ślady uszkodzeń albo którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu mogące stwarzać zagrożenie dla BRD[8].
Art. 81 ust 12 PoRD.
Badanie techniczne pojazdu z zamontowanym urządzeniem technicznym podlegającym dozorowi technicznemu może być przeprowadzone po przedstawieniu dokumentu wydanego przez właściwy organ dozoru technicznego, stwierdzającego sprawność urządzenia technicznego.
Cennik.
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r., w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów (SKP) oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów (BT) – Dz. U. nr 223 poz. 2261 z dnia 14 października 2004 r.
Tabela »pozycja w tabeli nr „1.14” » pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne) » cena z VAT = 63 zł.
Myślę, że na początek wystarczy tyle,
A reszta później, gdy odpocznę chwilę
Dziadek Piotra
[1] UDS, to pracownik SKP, czyli Uprawniony Diagnosta Samochodowy.
[2] BT, to badanie techniczne pojazdu. Może być okresowe i obowiązkowe (OBT lub dodatkowe (DBT).
[3] SKP, to Stacja Kontroli Pojazdów. Może być okręgowa (OSKP) lub podstawowa (PSKP).
[4] Z przepisów tych nie wynika obecna rola TDT.
[5] OBT, to okresowe i obowiązkowe badanie techniczne pojazdu, wykonywane przez UDS-a na SKP.
[6] ITD., to Inspekcja Transportu Drogowego.
[7] DBT, to dodatkowe badanie techniczne pojazdu.
[8] BRD, to bezpieczeństwo ruchu drogowego.
By dP • DIAGNOSTA od PoRD • Tags: BRD, diagnosta samochodowy, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), rozporzadzenie 996, Stacja Kontroli Pojazdów (SKP)