A ja się zastanawiam nadal, co było przyczyną tego odebrania uprawnień w świetle informacji o tym, że w okresie letnim średnio raz w tygodniu inspektorzy ITD[1] (z uprawnieniami UDS-a?) kontrolowali samochody, głównie ciężarowe. Było to na drodze wojewódzkiej nr 172, tuż za wyjazdem ze Szczecinka w kierunku Barwic. W tym celu wyznaczono i przygotowano nawet specjalne miejsce.
Inspektorzy wraz ze swoim busem, który jednocześnie jest ich biurem i mobilną stacją diagnostyczną (SKP na kółkach!) przeprowadzają szczegółowe kontrole pojazdów. W zatrzymanym do kontroli samochodzie sprawdzany jest przede wszystkim stan techniczny pojazdów, dokumenty kierowcy i pojazdu, trzeźwość oraz ciężar pojazdu. Kontrola taka trwa średnio 30 – 60 min, czyli tyle co BT.
Najczęstsze przewinienia kierowców ciężarówek to niestosowanie się do norm czasu pracy i zły stan techniczny samochodów.[2]
II. W Kłodzku.
A w dniu 29 listopada 2013 r. kłodzki odział Inspekcji Transportu Drogowego wraz ze Starostwem Powiatowym w Kłodzku zorganizował działania kontrolne ukierunkowane na weryfikację stanu technicznego samochodów ciężarowych poruszających się po drogach naszego dolnośląskiego regionu.[3]
Na potrzeby tej kontroli „załatwiono” możliwość weryfikacji stanu technicznego kontrolowanych pojazdów na OSKP. W ten sposób szczegółowo zbadano 5 pojazdów.
Oczywiście, że za ten czas nasi Koledzy – tradycyjnie! – nie otrzymali z tego tytułu żadnego dodatkowego wynagrodzenia. A urzędnicy za wykorzystywanie OSKP[4] nie zapłacili także właścicielowi, bo tkwiąc mentalnie w czasach PRL-u uważają, że im się wszystko należy – za darmo!
Jadą w ten sposób na granicy prawa (czy tylko?), wykorzystując swoją dominującą pozycję kontrolną do wymuszania na przedsiębiorcach określonego i spolegliwego zachowania się, polegającego w tym wypadku na nieodpłatnym udostępnianiu pomieszczeń niezależnych firm dla ich urzędniczej działalności.
Podobne przypadki wymuszania miały już miejsce, i to wiele razy w przeszłości, m.in. w Olsztynie, w Krakowie i w paru jeszcze innych miastach.
Ale wracając do meritum, w poddanych kontroli pojazdach ujawniono szereg usterek, które miały charakter rażącego naruszenia BRD i skutkowały natychmiastowym wycofaniem pojazdów z ruchu drogowego.
W każdym z tych 5-ciu przypadkach zatrzymano DR i wydano zakaz używania pojazdów w ruchu drogowym.
Ponadto stwierdzono naruszenia przepisów o transporcie drogowym i ruchu drogowym poprzez wykonywanie przewozu bez wymaganych uprawnień, w tym przez pojazd nienormatywny, którym kierowca nie mógł wjechać na Stację Kontroli Pojazdów z powodu przekroczenia wysokości (sic!).[5]
I choć zabrakło tu informacji o tym,
kiedy i na jakiej SKP ten nienormatywny pojazd miał ostatnie OBT[6],
czy pojazd ten należy do tzw. „przewoźnika”,
to znając już praktykę ITD jesteśmy pewni, że stosowne służby aspekt ten zapewne dość szczegółowo wyjaśnią.
Mam tylko nadzieję, że i w tym wypadku konsekwencje poniesie właściciel SKP, a nie nasz Kolega.
Oczywiście, że wnioski nasuwają się jednoznaczne, a mianowicie, że przeprowadzone działania kontrolne wykazały potrzebę regularnego sprawdzania stanu technicznego pojazdów ciężarowych w trakcie ich eksploatacji na drogach.
Ale warto też postawić pytanie w takich przypadkach – po co są potrzebne nasze OSKP? Czy nie czas, aby ich własciciele wreszcie zaczęli myśleć, nim wszyscy przejdziemy do GITD[7] na inspektorów?
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
gru 17 2013
CIĘŻARÓWKI
Ciężarówki (znowu „przewoźnicy”?), czyli niekończąca się opowieść (?).
I. Jeszcze raz Szczecinek.
Niedawni pisałem o właścicielu SKP, któremu odebrano uprawnienia http://www.diagnostasamochodowy.pl/2013/wlasciciel-skp-jasnowidzem/
A ja się zastanawiam nadal, co było przyczyną tego odebrania uprawnień w świetle informacji o tym, że w okresie letnim średnio raz w tygodniu inspektorzy ITD[1] (z uprawnieniami UDS-a?) kontrolowali samochody, głównie ciężarowe. Było to na drodze wojewódzkiej nr 172, tuż za wyjazdem ze Szczecinka w kierunku Barwic. W tym celu wyznaczono i przygotowano nawet specjalne miejsce.
Inspektorzy wraz ze swoim busem, który jednocześnie jest ich biurem i mobilną stacją diagnostyczną (SKP na kółkach!) przeprowadzają szczegółowe kontrole pojazdów. W zatrzymanym do kontroli samochodzie sprawdzany jest przede wszystkim stan techniczny pojazdów, dokumenty kierowcy i pojazdu, trzeźwość oraz ciężar pojazdu. Kontrola taka trwa średnio 30 – 60 min, czyli tyle co BT.
Najczęstsze przewinienia kierowców ciężarówek to niestosowanie się do norm czasu pracy i zły stan techniczny samochodów.[2]
II. W Kłodzku.
A w dniu 29 listopada 2013 r. kłodzki odział Inspekcji Transportu Drogowego wraz ze Starostwem Powiatowym w Kłodzku zorganizował działania kontrolne ukierunkowane na weryfikację stanu technicznego samochodów ciężarowych poruszających się po drogach naszego dolnośląskiego regionu.[3]
Na potrzeby tej kontroli „załatwiono” możliwość weryfikacji stanu technicznego kontrolowanych pojazdów na OSKP. W ten sposób szczegółowo zbadano 5 pojazdów.
Oczywiście, że za ten czas nasi Koledzy – tradycyjnie! – nie otrzymali z tego tytułu żadnego dodatkowego wynagrodzenia. A urzędnicy za wykorzystywanie OSKP[4] nie zapłacili także właścicielowi, bo tkwiąc mentalnie w czasach PRL-u uważają, że im się wszystko należy – za darmo!
Jadą w ten sposób na granicy prawa (czy tylko?), wykorzystując swoją dominującą pozycję kontrolną do wymuszania na przedsiębiorcach określonego i spolegliwego zachowania się, polegającego w tym wypadku na nieodpłatnym udostępnianiu pomieszczeń niezależnych firm dla ich urzędniczej działalności.
Podobne przypadki wymuszania miały już miejsce, i to wiele razy w przeszłości, m.in. w Olsztynie, w Krakowie i w paru jeszcze innych miastach.
Ale wracając do meritum, w poddanych kontroli pojazdach ujawniono szereg usterek, które miały charakter rażącego naruszenia BRD i skutkowały natychmiastowym wycofaniem pojazdów z ruchu drogowego.
W każdym z tych 5-ciu przypadkach zatrzymano DR i wydano zakaz używania pojazdów w ruchu drogowym.
Ponadto stwierdzono naruszenia przepisów o transporcie drogowym i ruchu drogowym poprzez wykonywanie przewozu bez wymaganych uprawnień, w tym przez pojazd nienormatywny, którym kierowca nie mógł wjechać na Stację Kontroli Pojazdów z powodu przekroczenia wysokości (sic!).[5]
I choć zabrakło tu informacji o tym,
to znając już praktykę ITD jesteśmy pewni, że stosowne służby aspekt ten zapewne dość szczegółowo wyjaśnią.
Mam tylko nadzieję, że i w tym wypadku konsekwencje poniesie właściciel SKP, a nie nasz Kolega.
Oczywiście, że wnioski nasuwają się jednoznaczne, a mianowicie, że przeprowadzone działania kontrolne wykazały potrzebę regularnego sprawdzania stanu technicznego pojazdów ciężarowych w trakcie ich eksploatacji na drogach.
Ale warto też postawić pytanie w takich przypadkach – po co są potrzebne nasze OSKP? Czy nie czas, aby ich własciciele wreszcie zaczęli myśleć, nim wszyscy przejdziemy do GITD[7] na inspektorów?
Pyta i pozdrawia
Dziadek Piotra
[1] ITD., to Inspekcja Transportu Drogowego.
[2] http://iszczecinek.pl/artykuly/region/itd-kontroluje-ciezarowki-pod-szczecinkiem
[3] http://dolnyslask.witd.gov.pl/dzialania-99999992-1-1-131.html
[4] OSKP, to Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów, czyli miejsce pracy UDS-a, gdzie przeprowadza się BT (badania techniczne) pojazdów.
[5] W konsekwencji wydano mandaty karne wobec kierowców i przedsiębiorców oraz wszczęto administracyjne postępowanie wyjaśniające.
[6] OBT, to obowiązkowe, najczęściej coroczne „okresowe badanie techniczne” na SKP, które wykonuje UDS.
[7] GITD, to Główna Inspekcja Transportu Drogowego
By dP • DIAGNOSTA od BRD • Tags: art. 84 ust. 3 PoRD, BRD, decyzje urzędnicze, diagnosta samochodowy, GITD, Prawo o Ruchu Drogowym (PoRD), Stacja Kontroli Pojazdów (SKP), stan techniczny ciężarówek, wyrok sądu