Kontrola SKP i ciekawy wyrok, o czym warto i należy wiedzieć!
Kolejny ciekawy wyrok WSA we Wrocławiu nr III SA/Wr 465/12 z dnia 2012-12-20, gdzie m.inn. uchylono zaskarżoną przez UDS-a decyzję w przedmiocie cofnięcia uprawnień do dokonywania BT i zasądzono od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. na rzecz UDS-a kwotę 200 (dwieście) złotych kosztów postępowania.
I zobaczcie, jakich ciekawych spraw można się dowiedzieć, więc poczytajmy razem . . .
A zaczęło się od tego, że TDT kontrolując SKP „A” w miejscowości „K.”, stwierdził nieprawidłowości w dokonywaniu OBT przez zatrudnionego na podstawie umowy o pracę (!), UDS-a – J. P., a mianowicie:
Brak sprawdzenia ciśnienia w ogumieniu przed przystąpieniem do badań w 4 (słownie: czterech!) różnych pojazdach,
Brak pomiaru ustawienia oraz natężenia oświetlenia w 4 (słownie: czterech!) różnych pojazdach,
Brak wykonania pomiaru współczynnika przepuszczalności światła w szybach pojazdu o numerze rejestracyjnym […],
Brak sprawdzenia szczelności instalacji gazowej w pojeździe o numerze rejestracyjnym […],
Brak wykonania pomiaru zadymienia w 3 (słownie: trzech) pojazdach,
Brak dokonania analizy spalin w pojeździe o numerze rejestracyjnym […].
I rozpoczęła się polka….., bo jak sami widzicie, ilość ewentualnych przewinień nie była mała.
I warto wiedzieć:kontrolujący z TDT nie ograniczyli się tradycyjnie do aktualnie prowadzonego w czasie kontroli BT, tylko męczyli ten temat szukając kolejnych haków na Kolegę UDS-a (a może wcześniej się zaczaili?).
W konsekwencji, Starosta K., cofnął skarżącemu uprawnienia do BT pojazdów wskazując w uzasadnieniu, że z treści protokołu kontroli SKP wynikało, że UDS podczas dokonywania BT pojazdów nie zrealizował pełnego zakresu – nie wykonał wszystkich, wymaganych przepisami prawnymi czynności. We wszystkich przypadkach pojazdy zostały dopuszczone do ruchu. Protokół z przeprowadzonej kontroli, jako „dokument urzędowy” miał podobno pierwszeństwo przed zeznaniami świadka i w związku z tym w oparciu o jego treść została wydana decyzja o odebraniu uprawnień UDS-a.
II warto wiedzieć:
uwag do ustaleń z kontroli, w tym stwierdzonych nieprawidłowości w stosunku do UDS-a nie wniósł właściciel kontrolowanej SKP (czy oni wszyscy tak mają? Może potem chociaż nieco pomógł?)
Rozpoznając odwołanie UDS-a, Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO) w W., uchyliło zaskarżoną decyzję w całości i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji. W uzasadnieniu SKO podniosło, że zasadnie zarzucono w odwołaniu, że urzędnicy nie znając przepisów naruszyli prawo! I nie zwolniono ich z pracy, choć naszych Kolegów za naruszenie prawa zwalniają, przy użyciu TDT.
Chodzi o to, że skarżący nieprawidłowo występował w toku czynności dowodowych jako świadek, gdy tymczasem z przepisów kpa przysługiwał mu przymiot strony!
III warto wiedzieć:
Starosta w toku postępowania w sprawie cofnięcia uprawnień UDS-a nie ma uprawnień do ustalania, czy uchybienia opisane w protokole kontroli miały miejsce czy też nie, a jeżeli miały, to czy wszystkie czy też nie, gdyż nie występuje w tym postępowaniu jako organ kontroli.
Uchybienia, o których mowa w art. 84 ust. 3 ustawy-Prawo ruchu drogowym muszą być stwierdzone w trakcie kontroli i wynikać z protokołu kontroli. Rzeczą osób przeprowadzających kontrolę jest, aby uchybienia był właściwie udokumentowane, co pozwoliłoby organowi, w przypadku ich stwierdzenia, zastosowanie sankcji wymienionej w tym przepisie.
IV warto wiedzieć:
TDT po zakończeniu czynności kontrolnych i sporządzeniu protokołu z kontroli nie ma możliwości przeprowadzenia dodatkowych czynności dowodowych.
W skardze do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego we Wrocławiu na powyższe rozstrzygnięcie skarżący – reprezentowany przez pełnomocnika – zarzucił naruszenie przepisów postępowania, mające istotny wpływ na wynik sprawy.
V warto wiedzieć, że
Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) zauważył m.inn.:
Ustalenia poczynione przez TDT w toku kontroli SKP stanowią podstawę wszczęcie postępowania administracyjnego w przedmiocie cofnięcia UDS-owi uprawnień do wykonywania BT. Nie oznacza to jednak, że w konsekwencji wszczętego postępowania w sprawie cofnięcia uprawnienie do wykonywania BT, koniecznym jest na zasadzie swoistego automatyzmu – odnośnie wyników kontroli – wydanie jedynie decyzji cofającej te uprawnienia.
Jakkolwiek art. 84 ust. 3 pkt 1 ustawy PoRD ma charakter wiążący, jednakże przepis ten nie zwalnia organów rozpatrujący sprawę cofnięcia uprawnienia z obowiązku wnikliwego rozważenia wszelkich aspektów sprawy, w tym także oceny stopnia naruszenia prawa przez diagnostę (super!!!) oraz zasadności podanych przez skarżącego wyjaśnień co do stwierdzonych nieprawidłowości, zwłaszcza w zakresie podważania wystąpienia wskazanych nieprawidłowości.
Nie istnieje bowiem automatyzm prowadzący w każdym przypadku uzyskania wyników kontroli stwierdzających nieprawidłowości przez starostę do wydania przezeń decyzji cofającej uprawnienia, automatyzm polegający na wydaniu jej bez analizy wskazanych przez skarżącego okoliczności podważających ustalenia. W takim bowiem wypadku, a więc przy założeniu automatyzmu, ciężar rozstrzygania w tej materii spoczywałby nie na staroście, a na kontrolującym TDT.
Prawda że ciekawe? Wierzcie mi, to warto wiedzieć! Bo na naszych oczach zmienia się dotychczasowa łże-czywistość. Więc trzeba o tym pisać i o tym mówić – dla naszego wspólnego dobra. Oczywiście, o ile potrafi się czytać ze zrozumieniem teksty prawne. Bo, jeśli nie, co nie jest przestępstwem, to należy zaufać tym, którzy potrafią lub chociaż chcą to czytać dla Was.
Od początku moim zamiarem było, aby dostęp do tej strony pozostał zawsze bezpłatny. Tak, jak i dostęp do wszystkich zamieszczanych tu tekstów.
Pierwotnie strona ta miała on należeć do SDS-u, potem do OSDS-u. Ale stało się inaczej i nie czas wracać do przeszłości.
Nie planuję żadnych ograniczeń dostępu ani żadnych opłat. Ale niestety, są i koszty prowadzenia tej strony. Dlatego, po 7-miu latach pisania, jeśli chcielibyście nas/mnie wesprzeć swoją dobrowolną wpłatą dowolnej wielkości/wysokości, to będzie mi/nam bardzo miło.
Wasze wsparcie będzie jednocześnie wsparciem naszego "wolnego słowa" w branży, choć zapewne pomoże w oczekiwanym rozwoju naszej strony. A plany mamy ambitne i ciekawe.
Jeśli się zdecydujecie, to bardzo proszę o wpłatę/datek na podane poniżej konta bankowe.
Z góry dziękuję za Wasze życzliwe wsparcie!
R. Błażej Kowalski
vel dziadek Piotra ("dP")
R. Błażej Kowalski,
Nazwa banku: PKO BP,
Tytuł wpłaty: na rozwój Informatora,
Nr konta 24 1020 3017 0000 2802 0073 3170
Redakcja
Tytuł
„Informator insp. UDS-a”
Adres siedziby redakcji
64-920 Piła, ul. Wenedów 7/15
Redaktor naczelny
Romuald Błażej Kowalski, ur. 27.01.1952 r. Wolsztyn; PESEL 52012713096, obywatelstwo Polska; zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Wydawca
Romuald Błażej Kowalski, zam. ul. Wenedów 7/15, 64-920 Piła
Używamy plików cookies w celu optymalizacji naszej witryny i naszych serwisów.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
lut 2 2013
Kontrola SKP.
Kontrola SKP i ciekawy wyrok, o czym warto i należy wiedzieć!
Kolejny ciekawy wyrok WSA we Wrocławiu nr III SA/Wr 465/12 z dnia 2012-12-20, gdzie m.inn. uchylono zaskarżoną przez UDS-a decyzję w przedmiocie cofnięcia uprawnień do dokonywania BT i zasądzono od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. na rzecz UDS-a kwotę 200 (dwieście) złotych kosztów postępowania.
I zobaczcie, jakich ciekawych spraw można się dowiedzieć, więc poczytajmy razem . . .
A zaczęło się od tego, że TDT kontrolując SKP „A” w miejscowości „K.”, stwierdził nieprawidłowości w dokonywaniu OBT przez zatrudnionego na podstawie umowy o pracę (!), UDS-a – J. P., a mianowicie:
I rozpoczęła się polka….., bo jak sami widzicie, ilość ewentualnych przewinień nie była mała.
I warto wiedzieć: kontrolujący z TDT nie ograniczyli się tradycyjnie do aktualnie prowadzonego w czasie kontroli BT, tylko męczyli ten temat szukając kolejnych haków na Kolegę UDS-a (a może wcześniej się zaczaili?).
W konsekwencji, Starosta K., cofnął skarżącemu uprawnienia do BT pojazdów wskazując w uzasadnieniu, że z treści protokołu kontroli SKP wynikało, że UDS podczas dokonywania BT pojazdów nie zrealizował pełnego zakresu – nie wykonał wszystkich, wymaganych przepisami prawnymi czynności. We wszystkich przypadkach pojazdy zostały dopuszczone do ruchu. Protokół z przeprowadzonej kontroli, jako „dokument urzędowy” miał podobno pierwszeństwo przed zeznaniami świadka i w związku z tym w oparciu o jego treść została wydana decyzja o odebraniu uprawnień UDS-a.
II warto wiedzieć:
uwag do ustaleń z kontroli, w tym stwierdzonych nieprawidłowości w stosunku do UDS-a nie wniósł właściciel kontrolowanej SKP (czy oni wszyscy tak mają? Może potem chociaż nieco pomógł?)
Rozpoznając odwołanie UDS-a, Samorządowe Kolegium Odwoławcze (SKO) w W., uchyliło zaskarżoną decyzję w całości i przekazało sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ I instancji. W uzasadnieniu SKO podniosło, że zasadnie zarzucono w odwołaniu, że urzędnicy nie znając przepisów naruszyli prawo! I nie zwolniono ich z pracy, choć naszych Kolegów za naruszenie prawa zwalniają, przy użyciu TDT.
Chodzi o to, że skarżący nieprawidłowo występował w toku czynności dowodowych jako świadek, gdy tymczasem z przepisów kpa przysługiwał mu przymiot strony!
III warto wiedzieć:
Starosta w toku postępowania w sprawie cofnięcia uprawnień UDS-a nie ma uprawnień do ustalania, czy uchybienia opisane w protokole kontroli miały miejsce czy też nie, a jeżeli miały, to czy wszystkie czy też nie, gdyż nie występuje w tym postępowaniu jako organ kontroli.
Uchybienia, o których mowa w art. 84 ust. 3 ustawy-Prawo ruchu drogowym muszą być stwierdzone w trakcie kontroli i wynikać z protokołu kontroli. Rzeczą osób przeprowadzających kontrolę jest, aby uchybienia był właściwie udokumentowane, co pozwoliłoby organowi, w przypadku ich stwierdzenia, zastosowanie sankcji wymienionej w tym przepisie.
IV warto wiedzieć:
TDT po zakończeniu czynności kontrolnych i sporządzeniu protokołu z kontroli nie ma możliwości przeprowadzenia dodatkowych czynności dowodowych.
W skardze do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego we Wrocławiu na powyższe rozstrzygnięcie skarżący – reprezentowany przez pełnomocnika – zarzucił naruszenie przepisów postępowania, mające istotny wpływ na wynik sprawy.
V warto wiedzieć, że
Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) zauważył m.inn.:
Prawda że ciekawe? Wierzcie mi, to warto wiedzieć! Bo na naszych oczach zmienia się dotychczasowa łże-czywistość. Więc trzeba o tym pisać i o tym mówić – dla naszego wspólnego dobra. Oczywiście, o ile potrafi się czytać ze zrozumieniem teksty prawne. Bo, jeśli nie, co nie jest przestępstwem, to należy zaufać tym, którzy potrafią lub chociaż chcą to czytać dla Was.
I pozdrawiam
dziadek Piotra
——————————————————————————————–
By dP • DIAGNOSTA od PoRD • Tags: art. 84 ust. 3 PoRD, BRD, coroczna kontrola SKP, diagnosta samochodowy